metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 23 °C

Úterý, 3. srpna 2021. Svátek má Miluše.

Větší foto
Kolo Nextbike si v Praze můžete půjčit už teď. | foto: NEXTBIKE

Pražská MHD se má rozrůst o sdílená kola. Pro jejich odemknutí postačí Lítačka

  5:30
Nápad propojení časových jízdenek s půjčováním bicyklů nepřichází podle kritiků ve vhodnou dobu. Zdražují totiž lístky.

Prodloužená ruka pražské hromadné dopravy. Tak hovoří zástupci společnosti Nextbike, největší tuzemské firmy zprostředkovávající sdílení kol, o novince, kterou chystají společně s vedením hlavního města. Praha by se podle nich mohla stát prvním českým městem, ve kterém se propojí časové jízdenky na městskou hromadnou dopravu se službami sdílených kol.

Podle provozního ředitele společnosti Nextbike Tomáše Karpova by každý držitel Lítačky jednoduše odemkl například na konečné tramvaje sdílené jízdní kolo a zadarmo na něm dojel až domů.

„Nyní jednáme s pražskou městskou společností Operátor ICT a především organizátorem dopravy Ropid, od kterého nápad vzešel. Momentálně řešíme hlavně to, zda je to vůbec technicky proveditelné. Pokud by to ale vyšlo, bylo by to pro Pražany skvělé. Podotýkám, že by pak šlo Lítačku používat i k odemykání sdílených kol konkurence. Nejen našich,“ vysvětluje pro deník Metro Karpov. Že se o propojení sdílených kol a MHD jedná, potvrdil i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Nextbike působí v Česku již ve 23 městech včetně Prahy. Podporu od města pak přímo využíváme v devatenácti z nich. Je otázkou, nakolik bude něco podobného dávat v Praze smysl,“ dodává pro Metro Karpov.

Jako příklad, kde se systém podpory osvědčil, uvádí město Tábor. Město platí firmě peníze, aby mohla místním občanům nabídnout prvních patnáct minut jízdy zdarma. Podobně to funguje také v Ostravě či Mladé Boleslavi. „V případě Tábora se za patnáct minut dá přejet celé město, takže je to zde logicky nejvýhodnější. V případě větších měst jde pak o onu příslovečnou prodlouženou ruku MHD,“ popisuje Karpov.

Nápad zapojit sdílená kola do systému MHD však již nyní schytává od Pražanů kritiku. Začátkem srpna si totiž kvůli tarifním změnám připlatí zejména ti cestující, kteří byli zvyklí využívat při cestování hromadnou dopravou jednorázové jízdenky. Lístek na půl hodiny bude nově stát nikoliv původních 24, ale 30 korun a devadesátiminutový zdraží z 32 na 40 korun. Zdraží také SMS jízdenky. Co se naopak zdražovat nemá, jsou dlouhodobé kupony nahrané na Lítačce. Někteří tak mají pocit, že peníze na projekt získají úředníci z jejich kapes.

„Uznávání tarifu PID samozřejmě nebude zadarmo, takže částku, kterou magistrát bude Nextbiku dávat, musí nutně vytáhnout na jízdném. Takže já budu osobně platit za to, že si někdo půjčí kolo?“ píše na Facebooku Ropidu uživatel Tomáš Löbl. Ve své kritice není sám. „Také v tom vidím spíše zadní vrátka do městského rozpočtu. Praha ať se stará o kvalitní MHD a zábavu ať si každý hradí z vlastní kapsy,“ píše Patrik Chrz.

V Praze se sdílí, co se jen dá

  • Možností sdílení kol a jiných vozítek je v hlavním městě několik. Jejich využití je poměrně jednoduché. Je třeba se zaregistrovat u některého z poskytovatelů a poté využívat danou mobilní aplikaci. K úhradě služby je nutné použít platební kartu. U většiny je možné platit zvlášť každou jízdu či využít předplacený tarif.
  • V metropoli působí kromě firmy Nextbike také elektrokola Bolt, Rekola, sdílené elektrokoloběžky Lime nebo údajně technologicky nejpokročilejší bezstanicový e-bikesharing Freebike. Již druhou sezonu brázdí ulice Prahy elektrovozítka polské franšízy blinkee.city. 
  • Mezi zaniklé bikesharingové firmy naopak patří společnost Velonet, jež skončila v roce 2020. Stojany Velonetu, které byly na rozdíl od konkurence nikoliv virtuální, ale fyzické, byly v hlavním městě rozmístěné například na území Prahy 4.
  • Pokud by jednání o pilotním provozu propojení sdílených kol s MHD v Praze dopadla úspěšně, šlo by o průlom v chápání sdílených kol v Česku.
  • Jednotný městský systém, který by lépe provázal kola a MHD a třeba umožnil si na Lítačku půjčit kolo, se v hlavním městě plánoval již před několika lety. Ve hře byla dlouhou dobu společnost Rekola se svými růžovými koly. Dopravní podnik ale firmu vyloučil z tendru. Ta pak soutěž napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten ji poté zrušil.

Komentáře

Hlavní zprávy

Průzkum deníku Metro. Zeptali jsme se vás, co říkáte na zdražení lístků na MHD

vydáno 3. srpna 2021  5:00

Od 1. srpna zdražily některé jízdenky. Zeptali jsme se vás, co si o tom myslíte. Šest nebo osm korun si nově připlácejí ti cestující, kteří byli zvyklí v...  celý článek

Brašnář z Dobrušky: Vyučil jsem se také u prvorepublikových mistrů

vydáno 2. srpna 2021  16:34

Na vlastní triko jede brašnář Pavel Matouš z Dobrušky už třináct let. Začínal aktovkami, postupně přidával opasky, peněženky a další kožené výrobky....  celý článek

Mimořádný úvodník: Jdeme za vámi do ulic!

vydáno 2. srpna 2021  15:54

Nebojte, to není výzva k revoluci. I když vlastně trochu ano. Začátkem července jsme vstoupili do 25. sezony vydávání deníku Metro, posílali jste nám...  celý článek

Deník nastávajícího otce? Ze zdánlivé banality se může vyklubat jeden z nejtěžších článků

vydáno 2. srpna 2021  14:06

Komedie Deníček moderního fotra zamíří do kin příští týden. O své „předotcovské“ postřehy se zatím na stránkách Metra dělí jeho redaktor Filip...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám