metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 13 °C

Pátek 31. března 2023. Svátek má Kvido

Pražské Citybusy se porouchaly. Za opravu dá DPP miliony korun

  9:10
Pražský dopravní podnik musí ve svém rozpočtu hledat miliony korun za opravu dvaapadesáti nízkopodlažních autobusů Citybus. Vozidlům zkorodovaly a popraskaly sloupky a rámy posledních dveří.

Citybusy se vyráběly od roku 1995. | foto: ČTK

"Oprava jednoho vozu vyjde na zhruba 750 tisíc korun," řekl mluvčí podniku Petr Vorlíček. Dopravce už opravil 46 autobusů, dalších šest je v opravě. Dopravce má celkem 160 Citybusů. Na kolik celkem opravy vyjdou, zatím není přesně vyčísleno.

"Problém se týká Citybusů v provedení EURO 3, které se do DPP začaly dodávat od roku 2001. Tato závada nemá žádný vliv na bezpečnost cestujících a je plně pod kontrolou našich pracovníků," sdělil Vorlíček. Průměrně mají tyto autobusy naježděno asi 650 tisíc kilometrů. Závady se objevily až po hranici garance od dodavatele.

Oprava jednoho autobusu trvá i sedm měsíců

Kolik je autobusů?

  • V současné době má DPP 1271 autobusů s průměrným stářím 8,78 roku.
  • Nejvíce zastoupeným typem je nízkopodlažní Iveco Citybus, těch má dopravce 324, následně to je 225 kloubových SOR NB18 a 166 standardních nízkopodlažních SOR NB12.

Kromě rámu pak technici v garážích Hostivař musí ještě vytrhat podlahu a vyztužit podvozek. Problémy s praskáním sloupků začaly poté, kdy výrobce autobusů změnil uložení motoru a převodovky. U dveří totiž původně byla menší zátěž, než po změněně uložení motoru.

Oprava jednoho autobusu trvá zhruba šest až sedm měsíců. Autobusy Irisbus Citybus s motory Iveco se kvůli závadě opravují druhým rokem, zaměstnancům DPP u nich pomáhali i zástupci dodavatele. Předpokládá se, že oprava prodlouží životnost autobusu o další tři roky, případně až pět let. "Garantovaná životnost autobusu od výrobce je 12 let. Tyto velké opravy citybusů se realizují, abychom udrželi požadovaný počet vypravených autobusů," uvedl Vorlíček.

Dopravní podnik začne zbylé Citybusy, po posouzení celkového technického stavu a vyčíslení nákladů na případné prodloužení životnosti, postupné vyřazovat z provozu. "Nelze tak v tuto chvíli říci, jaké náklady spojené s opravou sloupků nás ještě čekají a kolik vozů bude ještě opraveno. V současnosti je trend vypravovat stále více kloubových autobusů," sdělil Vorlíček.

Za prasající dveře mohou pražské silnice

  • S praskajícími sloupky měl DPP problémy již v roce 2010 u kloubových autobusů od společnosti SOR Libchavy.
  • Tehdy praskaly sloupky před čtvrtými dveřmi za kloubem autobusu.
  • Podle dodavatele byly na vině zřejmě pražské silnice, v jiných městech totiž tyto závady nezaznamenal.
  • Dopravce navařil do autobusů nové výztuhy.
Autor:

Hlavní zprávy

Známý lékař lidských srdcí: „Lékař není šéfkuchař, aby si držel tajemství jen pro sebe“

vydáno 31. března 2023  9:49

Svět miluje lidi veselé, akční a rozhodné. Petr Neužil, mediálně známý kardiolog z Nemocnice Na Homolce, k nim patří. Možná o něm nevíte, že má na kontě...  celý článek

Přechod na barefooty? Pozor na správný výběr. Zpočátku je lepší boty nejprve střídat

vydáno 31. března 2023  5:35

Tak jak jsme se narodili, je tělo v pořádku. Dokud mu nezačneme do optimálního pohybu klást překážky. To je princip, který razí fyzioterapeutka Jitka...  celý článek

Komerční sdělení

Vyhledejte a zarezervujte si ubytování v Chorvatsku na léto již nyní

vydáno 31. března 2023

Připravte se na léto a začněte si již plánovat svou letošní letní dovolenou. Jestli se chystáte do Čechy velmi oblíbené destinace – Chorvatska,...  celý článek

Ve Vinohradech padaly hrušně na zaparkovaná auta. Nové stromy dostanou víc místo pro kořeny

vydáno 30. března 2023  17:22

Vydouvání dlažby kolem stromů má být minulostí. Lidé z Technické správy komunikací kopou v pražských ulicích podzemní cestičky.  celý článek