metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 10 °C

Čtvrtek 18. dubna 2024. Svátek má Valérie
Palác Koruna na Václavském náměstí | foto: ČTK

Pražští památkáři chtějí přísněji posuzovat reklamu v centru

  13:23
Památkáři vypracovali materiál, podle kterého budou přísněji rozhodovat o firemních označeních a reklamě v památkové rezervaci Prahy. Na magistrátním výboru pro kulturu a cestovní ruch ho již představil šéf pražských památkářů Jiří Skalický. Pravidla mají zlepšit a sjednotit vzhled fasád tak, aby nenarušovaly historický ráz centra.

"V současné době z ekonomických důvodů stále vzrůstá tlak na zvýšení počtu, velikosti plochy a viditelnosti těchto prvků. Pro maximální zvýšení efektu upoutávky jsou fasády historických objektů zahlcovány nevkusnými a nadbytečnými prvky, které již nelze považovat za standardní firemní označení," píše se v materiálu památkářů.

Reklamy nesmí blikat nebo měnit barvy

Pravidla pro zahrádky

  • Magistrátní odbor památkové péče připravil už dříve podobný manuál i pro restaurační zahrádky.
  • Ten zakazuje například příliš objemné zahrádky s kompaktním zastřešením a ohrazením, které jsou navíc umístěny na vysokých podestách.
  • Nad zahrádky se nesmí umísťovat ani objemné markýzy, grily, výčepní a chladicí pulty nebo televize.

Památkáři chtějí, aby se reklamní a informační označení stalo nerušivým doplňkem fasád. Chtějí omezit jejich počet na nezbytně nutné množství, například u obchodu bude moci být pouze jeden vývěsní štít. Jen v odůvodněných případech, jako například u provozovny se vstupy na dvou nárožích, mohou být dvě označení. "Při volbě materiálu je vhodné preferovat tradiční materiály, kov, dřevo, sklo, v případě návrhů s výjimečnou designovou a řemeslnou kvalitou lze využít i soudobé materiály," radí památkáři.

Firemní označení ani reklamy by neměly být nasvětleny přídavným zařízením osazeným na fasádě. Nepřípustné jsou reflektory, lampy nebo svítící LED pásky. Případné osvětlení musí být součástí reklamy nebo loga a osvětlení musí být tlumené, nesmí blikat nebo měnit barvy. Součástí materiálu je i obrazová příloha s příklady správného umístění firemních a reklamních štítů. Památkáři si jsou vědomi, že nelze stanovit jednotné řešení pro celé historické centrum. "Posouzení každého návrhu proto zůstává individuální, v závislosti na podobě fasády, jejíž kompozice může zcela znemožnit osazení některého z jinak běžných prvků firemního označení či reklamního a informačního zařízení," stojí v materiálu.

Komentáře

Hlavní zprávy

Při hezkém počasí jsou dlahy na úrazovce denní chléb. Napilno mají nemocnice u cyklostezek

vydáno 17. dubna 2024  14:52

Prim hraje v těchto dnech venku spíš aprílové počasí. Kolařská sezona ale už vypukla naplno. Napilno mají prodejny, servisy i lékaři. S teplým počasím už...  celý článek

Potravina budoucnosti? Čeští vědci vylepšují jedlý hmyz. Krmí ho mrkví a špenátem

vydáno 17. dubna 2024  10:59

Červi, fuj. Takto asi vypadají reakce některých Čechů, když vidí na nejrůznějších food festivalech stánky s jedlým hmyzem. I když se může zdát, že Češi...  celý článek

Den, kdy se do Československa vplížila šedivá a nehybná normalizace

vydáno 17. dubna 2024  5:30

Před 55 lety nahradil Alexandra Dubčeka všehoschopný Gustáv Husák. Socialismus s lidskou tváří vystřídal socialismus s husí kůží. Život v Československu...  celý článek

Rozjíždějí mejdany v metru. Někdy se cestující zapojí, jindy je ve vagonu trapné „ticho“

vydáno 16. dubna 2024  16:10

Radek Lembacher dělá marketing, Vašek Komárek zase pracuje na Rádiu Impuls. Jejich společnou vášní je karaoke. Pro veřejnost ho pořádají v Elpíčku na...  celý článek