metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 30 °C

Pátek 20. května 2022. Svátek má Zbyšek
Palác Koruna na Václavském náměstí | foto: ČTK

Pražští památkáři chtějí přísněji posuzovat reklamu v centru

  13:23
Památkáři vypracovali materiál, podle kterého budou přísněji rozhodovat o firemních označeních a reklamě v památkové rezervaci Prahy. Na magistrátním výboru pro kulturu a cestovní ruch ho již představil šéf pražských památkářů Jiří Skalický. Pravidla mají zlepšit a sjednotit vzhled fasád tak, aby nenarušovaly historický ráz centra.

"V současné době z ekonomických důvodů stále vzrůstá tlak na zvýšení počtu, velikosti plochy a viditelnosti těchto prvků. Pro maximální zvýšení efektu upoutávky jsou fasády historických objektů zahlcovány nevkusnými a nadbytečnými prvky, které již nelze považovat za standardní firemní označení," píše se v materiálu památkářů.

Reklamy nesmí blikat nebo měnit barvy

Pravidla pro zahrádky

  • Magistrátní odbor památkové péče připravil už dříve podobný manuál i pro restaurační zahrádky.
  • Ten zakazuje například příliš objemné zahrádky s kompaktním zastřešením a ohrazením, které jsou navíc umístěny na vysokých podestách.
  • Nad zahrádky se nesmí umísťovat ani objemné markýzy, grily, výčepní a chladicí pulty nebo televize.

Památkáři chtějí, aby se reklamní a informační označení stalo nerušivým doplňkem fasád. Chtějí omezit jejich počet na nezbytně nutné množství, například u obchodu bude moci být pouze jeden vývěsní štít. Jen v odůvodněných případech, jako například u provozovny se vstupy na dvou nárožích, mohou být dvě označení. "Při volbě materiálu je vhodné preferovat tradiční materiály, kov, dřevo, sklo, v případě návrhů s výjimečnou designovou a řemeslnou kvalitou lze využít i soudobé materiály," radí památkáři.

Firemní označení ani reklamy by neměly být nasvětleny přídavným zařízením osazeným na fasádě. Nepřípustné jsou reflektory, lampy nebo svítící LED pásky. Případné osvětlení musí být součástí reklamy nebo loga a osvětlení musí být tlumené, nesmí blikat nebo měnit barvy. Součástí materiálu je i obrazová příloha s příklady správného umístění firemních a reklamních štítů. Památkáři si jsou vědomi, že nelze stanovit jednotné řešení pro celé historické centrum. "Posouzení každého návrhu proto zůstává individuální, v závislosti na podobě fasády, jejíž kompozice může zcela znemožnit osazení některého z jinak běžných prvků firemního označení či reklamního a informačního zařízení," stojí v materiálu.

Komentáře

Hlavní zprávy

Z Prahy do Prčice. Na 55. ročník legendárního pochodu je povinná registrace předem

vydáno 19. května 2022  16:53

Loni jste se z Prahy do Prčice mohli projít pouze soukromě. Stejně jako předloni totiž plány organizátorů zhatila pandemie koronaviru. Letošní již 55....  celý článek

Rodiče, děti a peníze. Spořit do prasátka se v této době nevyplatí

vydáno 19. května 2022  10:20

Inflace je nejvyšší za posledních 30 let, podle odborníků se v následujících měsících vyšplhá nad 15 procent. Uložené peníze na běžných účtech kvůli tomu...  celý článek

Bankéři vám radí. Na zdražování a inflaci podle nich jen jedna práce nestačí

vydáno 19. května 2022  5:07

Inflace. Zdražování. Složenky, krávy zelené. Z čeho platit vyšší účty za plyn, elektřinu nebo palivo do auta? A šéf vám přidat nechce ani korunu? S radami...  celý článek

Komerční sdělení

Steelers čeká ve Snapbacks lize klíčový zápas na Bazalech

vydáno 19. května 2022

ISMM Ostrava Steelers se v rámci dohrávky 3. kola Snapbacks ligy amerického fotbalu bude snažit udržet naděje na play-off. Steelers v neděli na Bazalech...  celý článek