Sobotní výpadek ETCS ukázal nutnost zachovat návěstidla i národní zabezpečovač LVZ tam, kde je nainstalovaný. Při příštím výpadku by vlaky místo stokilometrové rychlosti mohly jezdit jen čtyřicítkou.

  14:59
Praha 17. března 2024 (PROTEXT) - Sobotní celoplošný výpadek zabezpečovače ETCS (European Train Control System) způsobil i několikahodinová zpoždění železničních spojů po celé republice. Podle předběžného sdělení jeho důvodem měla být porucha telekomunikační sítě GSM-R, která zajišťuje přenos signálu mezi jednotlivými radioblokovými centrálami a mobilní částí na hnacích vozidlech. Ukazuje se tak, že ETCS není všespásný systém, jehož funkcionalita by umožňovala nejenom vypnutí národního zabezpečovače LVZ ale dokonce i snesení fyzických návěstidel na tratích (signalizační světla, semafory, značky atd.). Jenže právě to je přitom v plánu ministerstva dopravy.

„Vlaky v sobotu jezdily maximálně stokilometrovou rychlostí a nabíraly i několikahodinová zpoždění. Kdyby zůstal v provozu národní zabezpečovač LVZ, mohly by jezdit maximální traťovou rychlostí a cestující si nemuseli ničeho všimnout. Pokud by ovšem skutečně došlo až k demontáži návěstidel, jak plánuje české ministerstvo dopravy, mohly při příštím výpadku vlaky jezdit podle rozhledových poměrů jen čtyřicetikilometrovou rychlostí,“ řekl dnes Josef Hendrych, předseda Spolku za efektivní železnici.

Nejedná se přitom o první problém s českým ETCS. Už při jeho zavádění se ukázalo, že systém trpí tzv. tripy - výpadky spojení mezi hnacím vozidlem a systémem - které způsobí automatické nouzové zastavení souprav. Tyto problémy se týkají zhruba jednoho procenta všech vlaků, tj. okolo 500 vlaků měsíčně a zpoždění cca 15 minut u každého spoje. Letos v zimě se pak ukázalo, že antény Dopplerových radarů umístěné na hnacích vozidlech se obalují sněhem a ledem, čímž dochází k několikanásobnému zvýšení tripů a lavinovitému šíření zpoždění na všech tratích.

Na mnoha tratích, kde je v provozu ETCS, je přitom nainstalovaný i plně funkční národní zabezpečovací systém LVZ. Ten by v případě výpadků ETCS mohl plně převzít jeho funkci a zcela ho nahradit. Cestující by pak ani nemuseli poznat, že k nějakému problému vůbec došlo. LVZ je také výrazně robustnější systém, který má oproti ETCS mnohem vyšší odolnost v extrémních podmínkách, a je mnohem odolnější proti hackerům i fyzickým útokům. To se ukázalo loni ve Francii, Německu i Polsku, kde se ETCS stalo cílem hybridních útoků, které vyřadily železniční systémy těchto států na celé dni. Zachování národního zabezpečovacího systému v duálním provozu by tak mělo být i otázkou obrany státu.

Za úplně nejhorší nápad ale považuje expertní tým SPEŽ demontáž fyzických návěstidel. V případě výpadku ETCS by tak strojvůdci v podstatě oslepli a museli by jezdit jen podle lokalizačních značek na základě pokynů předávaných rádiem, pokud by ovšem fungovala hlasová komunikace přes GSM-R. Maximální rychlost by podle rozhledových poměrů dosahovala také jen 40 km/h a zpoždění by se počítalo ve vyšších jednotkách hodin nehledě na omezenou propustnost trati.

„Ministerstvo dopravy by mělo revidovat Národní implementační plán ETCS, a zachovat duální provoz ETCS a LVZ všude, kde to jde. Stejně tak ministerstvo by mělo upustit od naprosto bezprecedentního kroku, kterým je plánované snesení fyzických návěstidel. Nikde v Evropě nevypnuli svoje národní zabezpečovací systémy, nikde není výhradní provoz pod ETCS a nikde jinde by nikoho ani nenapadlo navrhnout sešrotování návěstidel. Těmito návrhy si zahráváme se samotnou provozuschopností české železnice,“ uzavřel Josef Hendrych.

 

O ETCS – ETCS je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém (z anglického European Train Control System). Je jednou ze součástí ERTMS. Měl by postupně nahradit cca 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů a tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě, tj. vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.

O Spolku pro efektivní železnici (SPEŽ) - Spolek pro efektivní železnici vznikl v roce 2013 pod starým názvem Spolek za bezpečnou železnici. Je názorovou a komunikační platformou osob a institucí, kterým není lhostejný osud železnice v České republice. Naším hlavním posláním je podpora věcné diskuse a zprostředkovávání výměny názorů mezi předními odborníky a širokou veřejností na aktuální témata. V diskuzích se soustředíme především na otázky rozvoje bezpečné železniční dopravy jako efektivního a ekologického způsobu přepravy, která patří svým významem mezi klíčové součásti kritické infrastruktury státu. Vysokou odbornost, ale i názorovou rozmanitost garantují osobnosti, které jsou součástí našeho expertního týmu, z nichž všichni mají dlouholeté pracovní či akademické zkušenosti.

 

Zdroj: Spolek pro efektivní železnici

 

 

 

 

Nejčtenější

Otevírací doba na Velikonoce 2025: Tuto neděli má zavřeno jeden velký řetězec

Velikonoce letos připadají až na druhou polovinu dubna. V křesťanské tradici jde o nejvýznamnější období roku, které vrcholí takzvaným svatým týdnem. Jako státní svátky jsou však oficiálně uznány...

Metro D na vlastní oči! Část prvního déčka bude otevřena už za měsíc. První zájemci si prohlédnou tunely

Deset let čekají obyvatelé hlavního města na rozšíření podzemní dráhy do dalších částí metropole. A jak se podle posledních odhadů zdá, další nejméně dekádu si ještě počkají. Dopravní podnik nicméně...

Nejdelší pražský eskalátor vede do hlubin metra. Kde se nachází?

Držte se pevně madla. Nejdelší eskalátor v metru není nejdelší jen v Praze, ale dokonce i v celé Evropské unii. Vede do stanice Náměstí Míru na lince A a měří úctyhodných 87,1 metrů. Cesta dolů trvá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Netflix, Max a T-Mobile se (opět) mění. Může za to spuštění nové videoslužby Oneplay

Streamovací platforma televize Nova – Voyo jde ve šlépějích slavnějšího a úspěšnějšího Netflixu, a dalších velkých internetových televizí, již několik let. Nástupem služby Oneplay to ovšem byla právě...

Vzhůru dolů. Která stanice pražského metra je nejhlubší v celé Evropské unii?

V labyrintu pražského metra by se i krtek ztratil. Jak dlouhý eskalátor vede do největších hlubin našeho hlavního města? A jak dlouho trvá jízda po něm? Hledali jsme odpovědi.

Chomutov, Lovosice a Bílina mají ocenění za přívětivý přístup k podnikání

Chomutov je nejlepším městem z hlediska podnikatelského potenciálu v celém Ústeckém kraji. Podnikání se daří velmi dobře také v Lovosicích a v Bílině. Ukázal to srovnávací výzkum Město pro byznys...

25. dubna 2025  6:59

Developer tvrdí, že za 180 tisíc korun byt nezařídíte. Deník Metro hledal a vystačil si s necelými sto tisíci

Developer Marcel Soural říká, že když si pronajmete byt, za 180 tisíc korun vybavení nepořídíte. Proto se vyplatí pronajmout byt dražší, již zařízený.

25. dubna 2025  6:11

Venuše v novém světle i bájné hrady. Dávné příběhy odhalí Tajemná místa

Jedna připomene objev Věstonické venuše, kterou ukáže v komiksu i jako inspiraci v designu. Další přinese příběh už dávno neexistujícího hradu. Jiná v regionu představí dobu bronzovou. Dohromady sedm...

25. dubna 2025  5:22,  aktualizováno  5:22

Přispívejte na platy kněží, vyzývá věřící církev. I kvůli úbytku lidí v kostelech

Účastníků nedělních bohoslužeb v olomoucké arcidiecézi dlouhodobě ubývá, od 90. let klesla čísla zhruba na polovinu. Nemusí to sice znamenat odklon lidí od víry, církev ale právě s ohledem na změnu...

25. dubna 2025  5:02,  aktualizováno  5:02

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Lidé v Uhách na Kladensku se v referendu vysloví ke stavbě větrných elektráren

Lidé v obci Uhy na Kladensku dnes budou v referendu hlasovat o tom, zda mají zastupitelé podpořit výstavbu tří větrných elektráren v katastru obce. Každá by...

25. dubna 2025,  aktualizováno 

Žáci ze Sadské zmapovali osudy 31 obětí 2. světové války, představí je výstava

Osudy více než tří desítek obětí druhé světové války ze Sadské na Nymbursku zmapovali žáci devátých tříd tamní základní školy. Projekt vznikl u příležitosti...

25. dubna 2025,  aktualizováno 

Žáci ze Sadské zmapovali osudy 31 obětí 2. světové války, představí je výstava

Osudy více než tří desítek obětí druhé světové války ze Sadské na Nymbursku zmapovali žáci devátých tříd tamní základní školy. Projekt vznikl u příležitosti...

25. dubna 2025,  aktualizováno 

František Jura: Do sportu dáváme ročně téměř 50 milionů

Komerční sdělení

Na začátku dubna se alespoň nakrátko dobu vrátil domů do Prostějova tenista Jakub Menšík. Přivezl s sebou trofej z turnaje v Miami, kterou tam v posledním březnovém dni vybojoval nad srbskou...

25. dubna 2025

Zásah hasičů u požáru obří skládky plastů by mohl skončit v pátek

Hasiči ve čtvrtek pokračovali v likvidaci požáru plastů v areálu společnosti Ekologie u Rynholce na Rakovnicku. Zcela uhašeno mají 90 procent plochy. Stupeň poplachu ve čtvrtek v 19:00 snížili na...

24. dubna 2025  12:32,  aktualizováno  23:30

Jižní Čechy zasáhlo zemětřesení minimálně o síle 3,2. Došlo k tomu opět po roce

V oblasti kolem Mirotic na Písecku došlo k zemětřesení. Podle údajů Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR mělo sílu (magnitudo) minimálně 3,2. Otřesy nastaly krátce po půl osmé večer, škody zatím...

24. dubna 2025  20:42,  aktualizováno  23:09

Nový Bor si připomene konec války

Nový Bor si připomene osmdesát let od konce druhé světové války uctěním jejích obětí. Pietní akt proběhne ve středu 7. května od 10 hodin na Lesním hřbitově.

24. dubna 2025

Závěr druhé světové války připomněl ve Slavkově u Brna festival Krvavé jaro 1945

Bojovou ukázku inspirovanou událostmi jara 1945 dnes zhlédli lidé ve Slavkově u Brna na Vyškovsku. V historickém prostředí zámku vznikla pro tuto příležitost...

24. dubna 2025  21:06,  aktualizováno  21:06
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.