Zavádění ETCS může být podobný malér jako digitalizace stavebního řízení. Ministr Kupka ale nechce o ničem slyšet

  13:00
Praha 11. listopadu 2024 (PROTEXT) - Od 1. ledna příštího roku má být na 662 km hlavních českých koridorových tratích zaveden tzv. výhradní provoz pod ETCS (European Train Control System). Po těchto tratích tak nebudou smět jezdit jiná hnací vozidla než taková, která jsou vybavena evropským zabezpečovacím systémem. Přestože měl tento systém v českých podmínkách velké problémy se spolehlivostí, do dnešního dne není jasné, jaké jsou výsledky zkušebního provozu, protože ministerstvo dopravy a Správa železnic je přísně tají. Stejně tak není jasné, zda budou mít České dráhy a ostatní dopravci dostatek hnacích vozidel vybavených palubními jednotkami ETCS, aby byli schopni zachovat současnou kapacitu dopravy. Na rozdíl od všech ostatních evropských zemí chce české ministerstvo dopravy vypnout národní zabezpečovací systém LVZ a zrušit stávající návěstidla („semafory“) a další signalizační zařízení. V případě výpadků, sabotáží nebo kybernetického útoku tak budou české železniční tratě bez jakéhokoliv zabezpečovacího zařízení!

„Za necelé dva měsíce má na české železnici začít výhradní provoz pod ETCS. Současně s tím chce ministerstvo začít vypínat národní zabezpečovač LVZ a postupně snášet návěstidla a další signalizační techniku. Tuto sázku všeho na jednu kartu považujeme za vysoce riskantní, protože ETCS je v Česku nevyzkoušený systém, který v nedávné minulosti trpěl značnými neduhy. Všechny okolní státy nechávají v provozu i svůj národní zabezpečovač jako záložní systém. Ale zároveň také proto, aby nemusely s velkými náklady vybavovat starší vozidla mobilní částí ETCS. Správa železnic ale chce na základě rozhodnutí MD ČR naše LVZ vypnout! Rozhodnutí o snesení návěstidel a další signalizační techniky pak považujeme za zcela chybné rozhodnutí a nezodpovědný hazard s bezpečím cestujících a zajištěním železničního provozu v krizových situacích,“ řekl dnes Josef Hendrych, předseda Spolku za efektivní železnici.

Na základě opatření Drážního úřadu ČD od 1. 8. 2024 platí pro hnací vozidla vybavená palubní jednotkou ETCS povinnost na českých tratích vybavených ETCS jezdit se zapnutou jednotkou a Drážní inspekci podat informaci, jak je opatření dodržováno (vynecháme pojednání o tom, že Drážní úřad k vydání takového opatření nemá pravomoc). Vyhodnocení ověřovacího provozu je však Drážní inspekcí i Správou železnic přísně utajováno. Neznáme tak důležité údaje o provozní spolehlivosti systému, který už za 49 dní převezme kontrolu nad českými páteřními železnicemi. Jako odborníci i veřejnost nutně potřebujeme znát odpovědi na otázky:

  • Kolik vlaků dosud skutečně jelo pod dohledem ETCS?
  • Kolik bylo zastavení vlaků kvůli ztrátě signálu nebo špatné obsluze mobilní jednotky strojvedoucím (souhrnně tzv. TRIPů)?
  • V kolika procentech případů není TRIP zaznamenán v systému, resp. nahlášen výpravčím/dispečerem či strojvedoucím? Sama Správa železnic přiznává, že jak její zaměstnanci, tak i zaměstnanci dopravců nedodržují pokynu k provozu pod dohledem ETCS.
  • Mají České dráhy a další dopravci dostatek hnacích jednotek vybavených mobilní jednotkou ETCS, aby bylo možno zachovat stávající kapacitu dopravy?
  • Kdy bude známo, jaká opatření přijmou České dráhy např. u vlaků Český Brod – Beroun, když je již nyní zřejmé, že nebude dostatek vozidel řady 471 pro jízdu pod dohledem ETCS?

Všechny tyto informace jistě nejsou utajovány bez důvodu, ale proto, že z nich vyplývají negativní závěry pro výhradní provoz pod ETCS. Kdyby závěry byly pozitivní, ministerstvo dopravy i Správa železnic by se jimi jistě rádi pochlubily. Negativní dopady zavedení výhradního provozu však pocítí všichni cestující i provozovatelé osobní i nákladní železniční dopravy.

Ministr dopravy Martin Kupka šel v nedávné době dokonce tak daleko, že použil jako argument pro vypnutí národního zabezpečovače LVZ (Liniový Vlakový Zabezpečovač) naprosto nepravdivou informaci, že ETCS a LVZ se navzájem ruší. Vzájemné rušení těchto dvou systémů je přitom fyzikálně vyloučené, protože zatímco ETCS komunikuje s hnacím vozidlem digitálně a bezdrátově na vysokých frekvencích (900 MHz), LVZ komunikuje přes kolejové obvody na frekvenci 1,8 - 5,4 Hz.

Všechny okolní země jako je Německo, Rakousko nebo Maďarsko, které ETCS v širší míře zavedly, nechaly v provozu také své národní zabezpečovače. Považují za zbytečné vybavovat extrémně drahými palubními jednotkami ETCS stará hnací vozidla vybavená národním zabezpečovačem, pokud nepotřebují, aby jezdila do zahraničí. Národní zabezpečovače jim také slouží jako značně spolehlivější záložní systém pro případ výpadků či teroristických činů. Ze stejných důvodů zachovávají i návěstidla a další signalizační infrastrukturu. Německo, které je v budování ETCS výrazně dál než Česko, dokonce letos rozhodlo o odložení výhradního provozu ETCS do roku 2036! Proč chce ministr dopravy Martin Kupka zavést v Česku výhradní provoz od roku 2025 je za těchto okolností velkou otázkou, na kterou nikdy nedal jednoznačnou a logickou odpověď.

„ETCS je v českých podmínkách nevyzkoušený a nevyzrálý systém. Zavedení výhradního provozu může kvůli nespolehlivosti systému od začátku příštího roku způsobit výpadky celé řady vlakových spojů, ohrozit plynulost dopravy a bezpečnost cestujících. Vyzýváme ministerstvo dopravy, aby zavedení výhradního provozu odložilo do doby, než bude systém dostatečně vyzkoušený a spolehlivý. Současně ministerstvo vyzýváme, aby upustilo od rozhodnutí vypnout národní zabezpečovač a snést signalizační infrastrukturu. Nedávné sabotáže ETCS ve Francii a Německu a kybernetický útok na ETCS v Polsku ukázaly, jak je důležité pro kritické situace zachovat záložní zabezpečovací systém a optickou signalizaci. Je ostudné, že ministr dopravy používá pro vypnutí LVZ zcela nepravdivé argumenty, a je otázkou, co je horší - zda tak učinil z neznalosti nebo úmyslně. Trvat na termínu zavedení výhradního provozu od ledna příštího roku je nezodpovědným hazardem s cestujícími i českou ekonomikou, který může mít na českou železniční dopravu stejně negativní vliv jako mělo nedávné zavedení podobně nevyzkoušeného a nevyzrálého systému digitálního stavebního řízení na české stavebnictví. Všichni by pochopili, kdyby se od výhradního provozu upustilo a kdyby se připustila jízda i nevybavených vozidel za proti nynějším podmínkám zpřísněných podmínek – např. jede–li hnací vozidlo nevybavené mobilní částí ETCS, musí být obsazeno dvěma strojvedoucími a maximální rychlost bude omezena na 100 km/hod.,“ uzavřel Josef Hendrych, předseda Spolku za efektivní železnici.

O ETCS – ETCS je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém (z anglického European Train Control System). Je jednou ze součástí ERTMS. Měl by postupně nahradit cca 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů a tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě, tj. vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.

O Spolku pro efektivní železnici (SPEŽ) - Spolek pro efektivní železnici vznikl v roce 2013 pod starým názvem Spolek za bezpečnou železnici. Je názorovou a komunikační platformou osob a institucí, kterým není lhostejný osud železnice v České republice. Naším hlavním posláním je podpora věcné diskuse a zprostředkovávání výměny názorů mezi předními odborníky a širokou veřejností na aktuální témata. V diskuzích se soustředíme především na otázky rozvoje bezpečné železniční dopravy jako efektivního a ekologického způsobu přepravy, která patří svým významem mezi klíčové součásti kritické infrastruktury státu. Vysokou odbornost, ale i názorovou rozmanitost garantují osobnosti, které jsou součástí našeho expertního týmu, z nichž všichni mají dlouholeté pracovní či akademické zkušenosti.

Nejčtenější

KVÍZ: Jste adeptem na pokutu? Jak se orientujete v pravidlech pražské MHD

Jak dobře znáte pravidla městské hromadné dopravy? Připravili jsme pro vás zábavný kvíz, který prověří vaše znalosti přepravního řádu a tarifů. Jste připraveni zjistit, zda byste obstáli před...

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé sveze cestující. Vyjede nejspíš už v pátek na linku 12

Pražské ulice čeká tramvajová premiéra. V pátek 20. června vyjede na linku 12 nová Škoda 52T – poprvé s cestujícími na palubě. Informaci jako první zveřejnila facebooková stránka Tramvaje v České...

Co dělat, když vás v Praze chytí revizor: Jak snížit pokutu z 1500 na 800 korun?

Řada cestujících, jakmile spatří revizora v pražské MHD, znejistí, orosí se potem a přemýšlí, jestli má vše v pořádku. Platný kupon, správně označenou jízdenku… A samozřejmě při sobě. Hned si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

KVÍZ: Co víte o charismatických vousáčích českého filmu?

Začínali jako vyjukaní holobrádci, ale jak přibývala léta, filmové a divadelní role a zkušenosti, zarůstaly jejich tváře mužným vousem. Jejich kariéra i osobní život nebyly vždy přímočaré....

Top 5 přírodních koupališť v Praze: Poradíme, kde se v létě zchladit bez chloru

Vybrali jsme pro vás to nejlepší přírodní koupání v Praze. I v hlavním městě se můžete osvěžit bez chloru a další chemie. Objevte pět skvělých přírodních koupališť, kde si naplno užijete ten pravý...

Autobus neřídí síla, ale hlava a láska k lidem, říká řidička pražského autobusu Martina Kollárová

Začala jezdit v roce 2008 a nyní patří mezi nejzkušenější řidičky pražských autobusů. Martina Kollárová z hostivařské garáže vozí cestující už 17 let a svou práci miluje natolik, že se k ní po...

20. června 2025

Poblíž mosteckého jezera Benedikt je nové psí hřiště

Hřiště vzniklo díky participativnímu rozpočtu, nabízí nejrůznější agility překážky.

20. června 2025  8:59

Spolek chce ochránit Opatovický písník před nelegálními stavbami a nepořádkem

Vznikající iniciativa chce ochránit Opatovický písník na Pardubicku před nelegálními stavbami a nepořádkem. Opatovice nad Labem uzavřou s vlastníkem značné...

20. června 2025  6:33,  aktualizováno  6:33

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Magická svatojánská noc slaví slunovrat. Nástup léta je ale i ve znamení kapely Slade

Poslední předprázdninový víkend se nese ve výrazně letním rytmu. Vybírat v něm můžete z pestré nabídky akcí.

20. června 2025

Pálavské vinobraní chystá přesun městečka, nový systém plateb i kapely

Letošní ročník Pálavského vinobraní se uskuteční od pátku 12. do neděle 14. září 2025 a nese se ve znamení řady novinek, které nabídnou opět o něco lepší požitek z této největší kulturně-vinařské...

20. června 2025

Porucha trakčního vedení zastavila v Brně vlaky, hasiči evakuovali 120 lidí

Kvůli poruše trakčního vedení byl ve čtvrtek odpoledne v Brně-Králově Poli zhruba osm hodin přerušený provoz na železnici. Podle mobilní aplikace Datel Správy železnic se vedení poškodilo při posunu....

19. června 2025  16:12,  aktualizováno  20.6 7:39

V Peci pod Sněžkou bude festival pivovarů, součástí jsou koncerty

Kapely Pěna, Crazy dogs, Stresor a Lucie revival vystoupí na sobotním Minifestivalu pivovarů v Peci pod Sněžkou.

20. června 2025  7:28,  aktualizováno  9:27

Němka na trati. Parní lokomotiva pojede poprvé až do Litomyšle

V létě budou v Pardubickém kraji opět každou sobotu jezdit soupravy tažené parní lokomotivou. Novinkou budou dvě jízdy z Dolní Lipky přes Vysoké Mýto až do Litomyšle a také zrestaurovaný jídelní vůz...

20. června 2025  7:09

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Potíže v korupční kauze exprimátora Hrabáče. Vyšetřovatelé nemohou k důkazům

Vyšetřování možné machinace s veřejnými zakázkami a korupce kolem exprimátora Chomutova Marka Hrabáče (dříve ANO) se komplikuje. Kriminalisté se nemohou dostat k některým možným důkazům. Jedná se o...

20. června 2025  6:52,  aktualizováno  6:52

Havlíčkův Brod není pro chudé. Ceny městských pozemků zaskočily i makléře

Během léta začne prodej stavebních parcel v havlíčkobrodské lokalitě Na Nebi. Vůbec poprvé tak město učiní prostřednictvím elektronické aukce. Do prodeje vloží 21 pozemků pro řadové domy. I když leží...

20. června 2025  6:02,  aktualizováno  6:02
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.