metro.cz

Počasí v Praze

5 °C / 15 °C

Středa 16. října 2024. Svátek má Havel

Živě: Cesta z východních Čech do zbytku republiky se velmi zkrátí

  6:00
Jedním z připravovaných úseků tzv. Rychlých spojení v České republice je i RS 5 spojující primárně Prahu s Hradcem Králové, Pardubicemi a Polskem. Cílem nového spojení je dosažení požadovaných cestovních dob v dálkové i návazné regionální dopravě. V dálkově dopravě spočívá hlavní cíl v zajištění konkurenceschopné jízdní doby na trase Praha – Varšava pod čtyři hodiny, na trase Praha – Hradec Králové a Praha – Pardubice pak v dosažení jízdní doby blížící se 30 minutám.

Proč byl zvolen přístup kombinující vysokorychlostní a konvenční trať? Jak bude vypadat technické řešení jednotlivých úseků a co bude zahrnuto v modernizaci stávající sítě? Kolik času nám cesta reálně zabere? Jak do všeho zapadá nákladní doprava? A jak se díky novému Rychlému spojení RS 5 změní charakter provozu na stávající trati Kolín – Pardubice – Česká Třebová? Nejen to se dozvíte na Prezentačním dni Správy železnic dne 2. října od 16:00 v Informačním centru Správy železnic na pražském hlavním vlakovém nádraží. Prezentací Vás za SS VRT provedou Ing. Petr Jeništa a Ing. Prokop Vitvar. Prezentační den můžete sledovat živě nebo ze záznamu zde:

Pro splnění těchto cílů je zcela zásadní realizace nového úseku vysokorychlostní tratě VRT Východní Čechy. Ten naváže na úsek VRT Polabí, který je již připravován a který bude společný pro ramena RS 1 a RS 5. VRT Východní Čechy jsou novostavbou s maximální rychlostí 320 km/h, při jejímž návrhu byla sledována především maximální možná délka souběhu s dálnicí D11. Přibližně v úrovni Chlumce nad Cidlinou se novostavba dělí na dvě části – hradeckou a pardubickou. Ty se před oběma městy zapojují do konvenčních tratí, po kterých přijíždí do stávajících železničních uzlů.

Jelikož členitost terénu na obou stranách česko-polské hranice umožňuje výstavbu nové vysokorychlostní tratě pouze za cenu velkého množství mostů a dlouhých tunelů, a to ve vztahu k očekávaným přepraveným cestujícím za neúměrně vysokých finančních nákladů, bylo rozhodnuto, že mezi Hradcem Králové a státní hranicí bude Rychlé spojení realizováno kombinací úseků novostaveb s rychlostmi do 200 km/h a modernizací stávajících konvenčních tratí na rychlost až 160 km/h. I přes mírné prodloužení jízdních dob bude dosaženo požadované cestovní doby mezi Prahou a Varšavou.

Aby bylo možné rozložit vysoké investiční náklady v čase co nejvíce, je v prostoru severně od Hradce Králové uvažováno s dočasným vedením mezinárodních dálkových linek pouze po modernizované konvenční síti. V této etapě ovšem nebude zajištěna sledovaná cestovní doba mezi oběma hlavními městy. Zároveň však tento přístup výrazně pomůže regionální dopravě v Královéhradeckém kraji, ale také dalším vnitrostátním relacím (např. Praha/Brno – Náchodsko/Trutnovsko), které se již ve fázi dočasné etapy díky zvýšení traťových rychlostí a navýšení kapacity výrazně zrychlí.

Hlavní zprávy

Kolébkou filumenie býval i pražský Smíchov. Sbírání nálepek na sirky má stoletou tradici

vydáno 16. října 2024  9:52

Sbírání zápalkových nálepek je koníček, který i tuzemské nadšence baví už takřka sto let. Nejen čeští nadšenci se o tomto víkendu, jako již každoročně,...  celý článek

Topit dřevem se vyplatí, je to násobně levnější. Musíte to ale umět a záleží i na otopu

vydáno 16. října 2024  6:36

Fake news na nás útočí ze všech stran. Migrace, válka, covid, nefungující cílové fotografie na dostizích, green deal. Teď se prý smráká i nad topením...  celý článek

Nejsilnější nástroj únosce je ticho, říká český elitní vyjednavač Adam Dolník

vydáno 15. října 2024  19:50

Nová kniha přibližuje práci člověka, který ze zajetí únosců dostal už desítky rukojmích. Během kariéry školil agenty FBI i Scotland Yardu.  celý článek

Harampádí je plné her. Na Žižkově je dobrodružné město, jaké jste u nás ještě neviděli

vydáno 15. října 2024  16:49

Stavění bunkrů z trámků, prolézačky z trubek a lan a houpačky z pneumatik. V Česku se testuje nový koncept dětských hřišť původem ze Skandinávie.  celý článek