Jak probíhají architektonické soutěže a jaká jsou rozhodující kritéria pro výběr vítězných návrhů terminálů VRT vám vysvětlí obecně i na konkrétních příkladech Ing. arch. Matyáš Hron. Přenos z Informačního centra Správy železnic na pražském hlavním nádraží začne v 16:00.
Architektonické soutěže na terminály VRT přinášejí řadu výhod, které přispívají k dosažení kvalitního výsledku. Především umožňují nalézt inovativní a funkční návrhy, které zohledňují jak estetické, tak praktické požadavky. Umožnují zapojit architekty a designéry pohybující se mimo obor železnice, kteří mohou přijít s nápady, jak prostor optimalizovat, zvýšit jeho kapacitu a vylepšit postupnost přehlednost i bezpečnost. V dnešní době, kdy se klade důraz na ekologii a udržitelnost, architektonické soutěže zároveň přinášejí návrhy, které jsou šetrné k životnímu prostředí a pomáhají snižovat ekologickou stopu veřejné dopravy.
Dalším přínosem je transparentnost procesu. Architektonická soutěž umožňuje vybrat nejlepší návrh z většího množství možností, na základě odborného hodnocení, které do procesu výběru vnášejí nezávislí architekti tvořící porotu a přizvaní odborníci a veřejného zájmu, který zastupují zpravidla obcemi nominovaní zástupci. Tento přístup umožnuje zohlednit zájmy všech zúčastněných stran a vybrat optimální návrh jak z hlediska funkčnosti, tak i z hlediska návaznosti na své okolí. Tímto způsobem je dosaženo vyšší úrovně kvality, protože návrh musí obstát v hodnocení, ve kterém jsou zohledněny různorodé aspekty – od funkčnosti a estetiky po finanční udržitelnost a ekologický dopad.
Soutěže také podporují ekonomický rozvoj měst. Moderní a dobře navržená nádraží mohou přitáhnout více cestujících, což má pozitivní vliv na místní podniky a turistický ruch. Nádraží často slouží jako první místo, se kterým se návštěvníci setkávají, a kvalitní architektonické zpracování může zanechat pozitivní první dojem, což městu přináší prestiž a příležitosti k dalším investicím.
Architektonické soutěže na železniční nádraží tedy nejen podporují kvalitu infrastruktury a funkčnost, ale přispívají k udržitelnosti, transparentnosti a pozitivnímu obrazu měst. Tento přístup, zaměřený na výběr nejlepších návrhů, představuje přínos nejen pro samotné cestující, ale i pro širokou veřejnost a budoucí rozvoj dopravní sítě.
Architektonické soutěže na VRT je možné pořádat v souběhu s projekčními pracemi na samotné vysokorychlostní trati. Architektonická soutěž jako taková nevede k prodloužení přípravy. Soutěž na Terminály VRT zpravidla běží paralelně s dokončováním studie proveditelnosti a s projektováním dokumentací pro povolení záměru nebo dříve dokumentací pro územní rozhodnutí. Tým architektů, který vzejde ze soutěže následně zpracuje terminál jako součást dokumentace projektanta vysokorychlostní trati. Architekti tak mají pod kontrolou nejen architektonickou soutěž, a studii, ale i podrobnější fázi projektování. Je tedy zajištěno, že i následná dokumentace využije potenciálu vzešlého z architektonické soutěže.
V rámci VRT byly vybrány čtyři návrhy terminálů nebo nádraží formou architektonické soutěže. Jedná se o terminál Praha východ VRT, terminál Roudnice na Labem VRT, Jihlava VRT a nádraží Hranice na Moravě. Z těchto terminálů byli již dva vyprojektovány do podrobnosti dokumentace pro územní řízení a integrovány do projektů VRT Polabí a VRT Podřipsko. Další soutěže na terminály připravujeme.