Živě: VRT Vysočina I: strategická spojnice mezi Prahou a Brnem

Autor:
  6:00
Vysokorychlostní tratě (VRT) propojí regiony napříč. Úsek VRT z Velké Bíteše do Brna je součástí páteřního spojení, neboť bude sloužit většině dálkových vlaků směřujících na Prahu, Ostravu a do dalších velkých měst.

Jak bude úsek VRT Vysočina I vypadat a jak pokračuje jeho příprava vám na Prezentačním dni podrobně představí Vojtěch Zelený a Lukáš Hanzlík ze SS VRT, ve středu 5. listopadu v 16:00 v Informačním centru Správy železnic na pražském hlavním nádraží, nebo online.

Proč stavíme vysokorychlostní tratě

Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou projektem, který cestování v České republice posune na novou úroveň. Cestování rychlostí 320 km/h usnadní dojíždění za prací i vzděláním a urychlí cestování po Česku i Evropě. Vzdálenost přestane být překážkou v cestě za lepšími příležitostmi. Díky rychlé přepravě se ušetří čas na cestách a sníží nutnost stěhovat se za prací, což přispěje k rovnoměrnějšímu rozvoji malých měst a obcí. Lepší dostupnost regionů povede k většímu přílivu investic a posílení regionální ekonomiky. Elektrifikovaná železnice je navíc největším symbolem elektromobility v Česku a udržitelné dopravy obecně. Okolní prostředí zatěžuje nesrovnatelně méně než dálnice, v krajině zabírá až dvakrát méně místa a dokáže přitom přepravit daleko více lidí. Rychlejší a pohodlnější cestování pomůže zatraktivnit železnici, přilákat nové cestující a odlehčit tak třeba přetížené dálnici D1.  A tak každý člověk, který po modernizaci železnice přesedne z auta do příměstského vlaku, pomůže snížit dopravní zátěž na silnicích. 

Velká Bíteš – Brno 

Pro část mezi sjezdem u Velké Bíteše a městem Brna se užívá název VRT Vysočina I. Na Vysočině I je navržen 33 kilometrů dlouhý vysokorychlostní úsek včetně osmi kilometrů návazných tratí. Tato trať vede střídavě po obou stranách dálnice D1. Za terminálem Brno Vídeňská VRT se napojuje na brněnský železniční uzel. Přímější vedení kolejí a použité stavební technologie umožní dosahovat na VRT Vysočina I rychlosti až 320 km/h. 

Přínosy i pro stávající tratě 

Přestože VRT jsou navrhovány jako zbrusu nové železniční tratě, jejich přínosy pocítí i cestující, kteří je nevyužijí. Současné nádraží v Osové Bítýšce dostane nové parkoviště pohodlně dostupné po nové silnici. Vznikne zde ostrovní nástupiště, které využije nedávno otevřenou lávku. V rámci návrhu řešíme vždy i hluk, proto například zde vznikne nová protihluková stěna u silnice, která odcloní hluk od vlaků i aut. Díky novému terminálu Brno Vídeňská, umožní snadný přestup také na regionální spoje na trati Zastávka u Brna – Brno hl. n. To bude umožněno vybudováním dodatečných nástupišť také na této trati. Návrh předpokládá rovněž zajištění přestupu na městské autobusové i tramvajové linky.  

Terminál Brno Vídeňská VRT 

Součástí projektu vysokorychlostní železnice v Česku jsou i architektonické soutěže. Jednou z nich, která je v souvislosti s přípravou VRT vyhlášena, je soutěž na terminál „Brno Vídeňská VRT“. Podoba tohoto dopravního uzlu, který vznikne v rámci úseku VRT Vysočina I v blízkosti Bohunic, bude vybrána na začátku roku 2026 odbornou porotou. Poloha terminálu u dálnice D1, na kterou bude terminál napojen parkovacím domem, který zajistí výbornou dopravní dostupnost pro obyvatele západní části města. Z terminálu nabídnou vysokorychlostní vlaky spojení do regionů napříč Českem i za jeho hranice. Do Prahy bude cesta trvat hodinu, do Ostravy třicet šest minut. To umožní cestujícím nechat auto doma nebo právě v parkovacím domě u terminálu a vyhnout se tak stání v kolonách při cestě do Prahy, Ostravy a dalších měst. 

Důraz na krajinná řešení 

Aby vysokorychlostní trať kompenzovala negativní vlivy na své okolí a přinášela i další benefity, než je rychlé a komfortní cestování po železnici, jsou její součástí i různé krajinné úpravy. V rámci přípravy projektu probíhá průběžné projednávání jeho dopadů se samosprávami i veřejností. To přináší cenné postřehy místních, které se pak Správa železnic snaží v rámci projektu zohlednit tak, aby negativní dopady stavby byly co nejmenší. Je tomu tak například i v oblasti mezi Popůvkami a Starým Lískovcem, kde vzniká krajinná studie, na které spolupracujeme s dotčenými samosprávami. Pro zachování prostupnosti krajinou počítá projekt VRT po celé trase s návrhem podchodů a lávek, které nahradí dnes používané stezky a nabídnou nová propojení mezi obcemi pro pěší i cyklisty. Zvěř naopak využije tzv. ekodukty, tedy ozeleněné mosty přes trať nebo propustky pod ní. Pokud to místní podmínky umožní, v blízkosti zástavby jsou pak místo protihlukových stěn navrženy ozeleněné zemní valy, které kromě ochrany před hlukem odcloní vysokorychlostní trať i vizuálně. 

Technické unikáty 

Vysokorychlostní trať není obyčejnou novostavbou. Pro projektování i budoucí realizaci přináší do české železnice nové výzvy. Protože VRT Vysočina I bude součástí páteře dálkové dopravy. Všechna křížení jsou pro bezkoliznost vedena mimoúrovňově, což pro projekt znamená velké množství mostů i podjezdů. Pro překonání terénu, kterým je trať vedena, budou postaveny i unikátní tunely, jako například tunel Kývalka o délce 2935 metrů, který bude mít paralelní únikový tunel. U Velké Bíteše, odpočívky Devět křížů, u Říčan a přes Troubský potok převede trať několik estakád. 

Budoucnost VRT Vysočina I 

Projekt VRT Vysočina I spolu s dalšími úseky vysokorychlostních tratí bude zásadním přínosem české železnici. Technickou i finanční náročností se jedná o projekt, který v historii české železniční dopravy nemá obdoby. Proto se při přípravě využívá zkušeností francouzského správce železniční infrastruktury SNCF. Pro financování zase lze využít evropských zdrojů na podporu významných dopravních projektů, které přispívají k propojení evropské infrastruktury, jako je např. Nástroj pro propojení Evropy (CEF). V úvahu přichází i další formy financování s využitím veřejných i soukromých zdrojů. V nejbližších letech bude projekt VRT Vysočina I doprojektován a proběhnou všechny nutné povolovací procesy včetně posouzení vlivu na životní prostředí. Po zhruba pětileté realizaci se budou moci první cestující po úseku VRT Vysočina svézt a pocítit tak novou éru železnice v Česku. Vysokorychlostní tratě pak propojí města a regiony napříč Českem i Evropou, čímž podpoří hospodářský růst, ekologickou udržitelnost a vyšší kvalitu života obyvatel.

Nejčtenější

Tramvaj T3 slaví 65 let. Prohlédněte si ikonu Prahy v unikátních historických fotografiích

Vlak T3 na lince číslo 22 v Karmelitské ulici v letech, kdy některé památné

Je těžké najít pražský symbol, který by byl tak rozpoznatelný jako tramvaj T3. Letos je to přesně 65 let, kdy vznikl její prototyp. V pátek 21. listopadu si navíc připomeneme další výročí vozu. Bude...

Babosed v MHD má „tajný“ fanklub. Patříte do něj také? A proč oblíbené sedadlo občas blokuje mop?

U některých typů autobusů sedíte výše než ostatní cestující, vždy máte dobrý...

Místo, kde se kříží zájem o výhled s potřebou klidu a osobního prostoru, to je babosed. Přední sedadlo v autobuse je pro některé cestující svatyní, pro jiné noční můrou. A pro řidiče často zkouškou...

Nová olympijská kolekce pro rok 2026. Český tým se obleče ve stylu Cortiny 1956

Markéta Davidová v olympijské kolekci pro ZOH 2026

Český olympijský i paralympijský tým představil nástupovou kolekci pro zimní hry 2026 v Miláně a Cortině d’Ampezzo. Oblečení od české značky Alpine Pro se inspiruje atmosférou zimní Cortiny 1956,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

KVÍZ: Reklamní slogany. Poznáte firmu nebo výrobek?

Pouliční chodící reklama

Nemusíte ani vidět obrazovku. Podle typické věty, zvolání či výkřiku je jasné, že právě běží reklama na... Vybrali jsme pro vás pár starších i novějších reklamních vět. Některé z nich zlidověly,...

Praha v 60. letech 20. století vás překvapí. Na Václaváku se prodávalo palivové dříví

Paní na Václavském náměstí v 60. letech prodává palivové dříví.

Nedávno jsem byl pracovně v zatím uhelné mělnické elektrárně, která funguje kromě výroby proudu hlavně jako teplárna pro hlavní město, alespoň její vltavskou pravobřežní část. Nápad vystavět dálkový...

Medaili Kraje Vysočina získal i Josef Zimovčák, zakladatel akce Na kole dětem

Medaili Kraje Vysočina získal i Josef Zimovčák, zakladatel akce Na kole dětem

Jako ocenění pro celý kolektiv charitativního projektu Na kole dětem vnímá jeho vedoucí a úspěšný sportovec Josef Zimovčák medaili, kterou dnes dostal od Kraje...

13. listopadu 2025  19:30,  aktualizováno  19:30

Mladý slon z ostravské zoo odcestoval do Francie

ilustrační snímek

Osmiletý samec slona indického dnes odcestoval z ostravské zoologické zahrady na severozápad Francie. Jeho novým domovem se stane Zoo Les Terres de Nataé,...

13. listopadu 2025  19:22,  aktualizováno  19:22

Srážka tří aut v Praze: jedno shořelo. Z místa nehody utekli muž, žena a pes

Při dopravní nehodě v pražském Hloubětíně shořelo osobní vozidlo. (13....

V pražském Hloubětíně došlo k nehodě tří osobních vozidel. Jedno z vozidel po nárazu shořelo. Pravděpodobný viník nehody z místa utekl. Místo je nyní už volně průjezdné a probíhá odklízení následků...

13. listopadu 2025  20:42,  aktualizováno  20:42

Lesníci nebudou zasahovat v oblasti vzácných bučin v Krušných horách

ilustrační snímek

Státní podnik Lesy ČR (LČR) podepsal dohodu s Ústeckým krajem o ochraně přírody a krajiny v evropsky významné lokalitě Východní Krušnohoří, kde rostou vzácné...

13. listopadu 2025  18:03,  aktualizováno  18:03

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Zlínský kraj dá 250.000 korun na zasněžování běžeckých tratí na Pustevnách

ilustrační snímek

Zlínský kraj dá 250.000 korun na zasněžování běžeckých tratí na Pustevnách v Beskydech. Krajští radní schválili dotaci pro spolek Běžecký areál Pustevny....

13. listopadu 2025  17:05,  aktualizováno  17:05

Odpůrci nové silnice I/35 Českým rájem mají posudek, který zpochybňuje EIA

ilustrační snímek

Odpůrci nové silnice I/35 Českým rájem nechali zpracovat znalecký posudek, který zpochybňuje kvalitu a zákonnost posouzení vlivů na životní prostředí (EIA)...

13. listopadu 2025  16:49,  aktualizováno  16:49

Boj o Bedřišku. Obránci kolonie opustili střechu domu, zastal se jich i prezident

Příznivci ostravské lokality Bedřiška obsadili jeden z domů určený k demolici....

Příznivci bývalé hornické kolonie Bedřiška v Ostravě okolo sedmnácté hodiny opustili střechu jednoho z finských domů určených k demolici, který ve čtvrtek ráno obsadili. Situaci na místě celý den...

13. listopadu 2025  9:12,  aktualizováno  18:24

Další ohnisko ptačí chřipky. Testy potvrdily nákazu v chovu kachen na Nymbursku

V areálu společnosti Agro-V ve Valdíkově na Třebíčsku začala 12. listopadu 2025...

Čtvrté letošní ohnisko ptačí chřipky v komerčním chovu, z toho třetí v tomto týdnu, je v chovu kachen firmy Perena v Nouzově na Nymbursku. Vysoce patogenní ptačí chřipka H5N1 tam byla potvrzena ve...

13. listopadu 2025  18:12,  aktualizováno  18:12

Na Rolnické náměstí v Plzni,kde se staví kanalizace, se vrátí auta v květnu 2026

ilustrační snímek

Na Rolnické náměstí v Plzni, kde město od května buduje kanalizaci, se vrátí auta v květnu příštího roku. Hotovo mělo být původně tento měsíc. Stavbu...

13. listopadu 2025  16:09,  aktualizováno  16:09

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manévry na D5 kvůli těhotné ženě. Řidiči předvedli ukázkovou záchranářskou uličku

Velké manévry na D5. Miminko si příchod na svět nakonec rozmyslelo

V koloně na dálnici D5 u Rokycan v místech oprav vozovky uvázla rodička, když ji náhle zaskočily domnělé projevy nastávajícího porodu. Její partner požádal o pomoc projíždějící policisty, kteří je na...

13. listopadu 2025  17:22,  aktualizováno  17:22
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.