metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 17 °C

Pátek, 25. září 2020. Svátek má Zlata.
Bágl s potiskem linek
Další 1 fotografie v galerii
Bágl s potiskem linek | foto: DPP

Prsní kobliha, bágl s MHD i býčí tílko. Spolupráce mezi více značkami táhnou

14. srpna 2020  5:19 Filip Jaroševský Metro.cz
Shora rolované batohy pro městskou cyklistiku i turistiku zná nejspíš každý. Ve fanshopu dopravního podniku si ale nyní můžete pořídit nepromokavou verzi, kterou zdobí originální potisk se schématem pražského linkového vedení metra i tramvají. Tento výrobek je výsledkem kolaborace, tedy spolupráce projektu dopravce s názvem Maappi, v jehož rámci 15letý autista a milovník veřejné dopravy Matěj Hoška tvoří nejrůznější originální designy, a kultovní české značky Braasi industry.

Kolaborace v módním odvětví se týkají nejenom firem, ale i osobností. Typických příkladů úspěšných spoluprací bychom našli mnoho. Třeba značky fitness oblečení Under Armour a svalnatého (a světově nejlépe placeného) herce Dwayna „The Rock“ Johnsona. Ten s touto firmou vytvořil mnoho výrobků včetně tílek, triček, legín a mikin opatřených jeho motivačními citáty i logem býka. Býčí znak má totiž The Rock vytetovaný na pravé paži.

Koblížek jménem Ňadran
Existují také další kolaborace, které však nejsou vždy pochopitelné takzvaně na první dobrou. Své o tom vědí zaměstnanci pražské pekárny Donuter, jejíž produkty si mohou zákazníci objednat až domů. Nedávno zde totiž začali prodávat koblihu z kynutého těsta, s jahodovou polevou a posypem s jahodovou příchutí s názvem Ňadran. Nejde však o stejnojmennou horolezeckou stezku na severu Moravy. Koupě donutu má ve skutečnosti podporovat pochod za zdravé poprsí. „Je to speciální Avon donut,“ přiznává kolaboraci s pochodem známé kosmetické značky tým Donuteru na webu damejidlo.cz.

Kolaborace, či reklama?
V dnešní době byste jen těžko hledali film nebo seriál, kde nehraje roli reklama. Někdy je tak proto velmi těžké rozeznat, kdy se jedná ještě o kolaboraci, a kdy o takzvaný product placement. Tedy druh propagace výrobků a značek ve filmech a seriálech. Příkladů bychom nalezli hodně. Tvůrci populárního seriálu Stranger Things internetové televize Netflix tak sice ve své show otevřeně propagují výrobky oděvní značky Levi’s, oficiální zboží inspirované seriálem však následně prodávala nejen tato módní ikona, ale také Nike či třeba švédský řetězec s oblečením H&M. Jde tedy jak o přiznanou kolaboraci seriálu a módních firem, tak o pro- duct placement jako takový. „Kolekce zahrnuje také košili a džíny postavy Eleven nebo kšiltovku a potištěné tričko, jež nosí Dustin,“ chlubil se loni Levi’s.

Lego králem kolaborací
Oblíbené stavebnice Lego už jsou svými spolupracemi s nejrůznějšími filmy, seriály, knihami i známými osobnostmi natolik známé, že se jejich pracovnímu přístupu již dávno přestalo říkat kolaborace. Zboží inspirované konkrétními scénami či příběhy například společnosti Disney přináší ročně vždy oběma stranám miliardové příjmy. Jen pro příklad, pod Disneyho patří produkty ze světa Star Wars, Avengers či animáků od Pixaru.

Teniskové hody
Svými kolaboracemi jsou proslulí také dva nejznámější světoví výrobci takzvaných plátěnek – firmy Vans a Converse. Typická bývají spojení z nejrůznějšími umělci, jinými značkami či filmovými sériemi. Když se například Converse loni spojil se znovuobjevenou japonskou značkou Comme des Garçons, která na jejich klasickou siluetu přidala srdíčka s očima, šlo o obrovský, nyní již obtížně sehnatelný hit.

Totéž dělá také Vans, jejíž ikonický slip-on model připomíná české jarmilky. A také láká k umisťování nejrůznějších kreseb a obrázků. „Popularita této značky stále roste. Vliv na to rozhodně má právě i nespočet kolaborací, kterých se Vans nebojí,“ uvádí teniskový prodejní web foot- shop.cz. Značka se v minulosti spojila třeba s kapelou Led Zepelin, zpěvákem Davidem Bowiem či kouzelnickým světem Harryho Pottera.

Houba z benzinky
Kolaborace jsou již tak rozšířeným trendem, že už je ani nevnímáme. Na lahvích od limonád se tak téměř bez povšimnutí střídají tváře zahraničních i českých sportovců, konopné tričko od nejmenované tuzemské firmy může svým nápisem elegantně evokovat kolaboraci s akcí Pražské Quadriennale. Nebo zastavíte u benzinky OMW a u pokladen na vás vybafne kolekce plyšáků, talířů a skleniček inspirovaná animákem SpongeBobem. Tomuhle trendu prostě neutečete.

Komentáře

Hlavní zprávy

Šťastné legíny šijí „líné“ holky z Brna

Petra Němečková (vlevo) a Petra „Petruccya“ Bartoňková
vydáno 25. září 2020  5:07

Mladou oděvní značku Pura Vida založily dvě kamarádky Petry, aby měly motivaci cvičit.  celý článek

Ředitelka Kongresového centra Praha je optimistka: „Žampiony pěstovat nebudeme“

Lenka Žlebková
vydáno 24. září 2020  16:50

Kongresový a veletržní byznys patří k těm, který dostal s epidemickým omezením těžkou ránu. V podstatě stojí. Nemůže si pomoci ani tím, že jako restaurace...  celý článek

Pražští hospodští teď sklízejí plody arogance vůči domácím

ilustrační snímek
vydáno 24. září 2020  14:18

Centrum metropole úpí. Našinci se zdejším restauracím a hospodám vyhýbají obloukem.  celý článek

Nejnižší riziko korupce ze všech částí Prahy je na „trojce“

Starosta městské části Prahy 3 Jiří Ptáček
vydáno 24. září 2020  7:06

Tahle městská část patří po dobu své historie mezi nejsvéráznější v Praze. Známá je žižkovskými Pepíky, slavnými hospodami, kde se scházely nejrůznější...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám