metro.cz

Počasí v Praze

-3 °C / 0 °C

Čtvrtek, 3. prosince 2020. Svátek má Svatoslav.
Kloubový autobus Ikarus
Další 3 fotografie v galerii
Kloubový autobus Ikarus | foto: DPP

První kloubové autobusy vyjely do pražských ulic před 35 lety

16. ledna 2013  8:00,  aktualizováno  12:50 Robert Oppelt
Na linku 190, která tehdy spojovala stanici metra Budějovická s Jižním městem, vyjel 16. ledna 1978 první kloubový autobus, legendární maďarský Ikarus.

Dnes využívá dopravní podnik čtyři stovky kloubových autobusů, tehdy jich bylo z Maďarska dovezeno prvních dvacet. "Autobusy Ikarus 280.08 se osvědčily zejména na rozsáhlých sídlištích na okrajích metropole. Do sídlišť tehdy nejezdilo metro ani tramvaje, takže bylo nutné zvýšit kapacitu přepravy, aby desítky tisíc Pražanů mohly jezdit za zaměstnáním a do škol," vysvětluje Pavel Fojtík, vedoucí archivu dopravního podniku.

Řidiči harmonik museli umět dobře couvat

Autobus Ikarus 520 v lakovně

Autobus Ikarus 520 v lakovně

Autobus Ikarus v ulicích Bratislavy

Autobus Ikarus v ulicích Bratislavy

Ikarův pád

  • Maďarský Ikarus sídlící v Budapešti vyráběl autobusy už od 60. let.
  • V 70. a 80. letech firma získala víceméně monopol na kloubové autobusy v zemích východního bloku.
  • Po roce 1990 se Ikarus jen těžko přizpůsoboval konkurenčním tlakům v rámci holdingu Irisbus se přeorientoval na výrobu midibusů.
  • V prosinci 2007 závod v Budapešti vyrobil poslední autobus.

Situaci tehdy vyřešil nákup kloubových vozů. "Nový autobus byl schopen přepravit až o 50 procent cestujících více než standardní autobusy. V něm bylo místo pro 96 cestujících, zatímco v Ikarusu bylo místo pro 140 osob", dodal Pavel Fojtík. Poprvé byly autobusy nasazeny na linku 190, která tehdy propojovala Jižní Město se stanicí metra Budějovická. Brzy se tyto vozy objevily také na lince 177.

Kloubové autobusy vyžadovaly dobrou techniku jízdy od řidičů, a to zejména při couvání a průjezdu zatáčkami. Přestože mezi Pražany nebyly tyto autobusy příliš oblíbené pro výraznější hluk v interiéru a menší pohodlí, zapsaly se během svého více než dvacetiletého provozu významným způsobem do historie pražské autobusové dopravy. Od roku 1991 dostaly Ikarusy tuzemskou konkurenci v kloubových autobusech Karosa B 741. V pravidelném provozu svezl poslední Ikarus své cestující 1. července 1999 na lince 215. Jeden vůz Ikarus 280.08 se oprávněně stal součástí sbírek Muzea městské hromadné dopravy v Praze.

Kloubový autobus Ikarus

Základní údaje o autobusu Ikarus 280.08

  • Počet vozů, které jsou dnes Muzeu MHD: 1
  • Hmotnost: 12,5 t
  • Délka: 16,5 m
  • Počet cestujících: 140 (z toho 37 míst k sezení)
  • Výkon motoru RABA-MAN: 142 kW (192 koní)
  • Objem motoru RABA-MAN: 10350 cm3
  • Číslo linky, na které první Ikarus vyjel: 190 (propojovala Jižní Město s Budějovickou)
  • Počet autobusů Ikarus, které DPP vlastnil v roce 1987: 307
  • 16. ledna 1978 poprvé vyjel autobus v Praze
  • 1. července 1999 naposledy svezl cestující

Jak vzpomínáte na staré kloubové autobusy Ikarus?

celkem hlasů: 3246

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 20. ledna 2013. Anketa je uzavřena.

Měly své kouzlo, ale moderní jsou lepší 1375
Byla to hlučná a studená monstra 1060
S nostalgií, stýská se mi po nich 689
Už si na ně vůbec nevzpomínám 122

Komentáře

Hlavní zprávy

Úspěch očkování je závislý i na potírání dezinformátorů

Stovky lidí přišly v Praze na Palackého náměstí, aby demonstrovaly proti...
vydáno 2. prosince 2020  18:49

Jen pět procent české populace se dává očkovat proti chřipce. Na důvěře lidí nyní závisí připravované očkování proti covidu.  celý článek

U Výstaviště zaparkujete zdarma. Mění se provozovatel

Parkování je zdarma každý den od 17.00 do 8.00.
vydáno 2. prosince 2020  16:26

Novým režimem jsou lidé zmateni. Na zóny se však nevztahuje.  celý článek

Připadám si často jako Indiana Jones v hudebním byznysu, říká multimediální umělkyně

Performerka Lenka Morávková
vydáno 2. prosince 2020  16:02

Performerka Lenka Morávková se po šesti letech vrací na scénu. Její projekt My Name Is Ann vydává singl Falling Down, který předznamenává novou desku....  celý článek

KOLOBLOG: Zahrádkáři Kersku aneb Slavnosti sněženek pro cyklisty

U Barrandovského mostu Koloblog
vydáno 2. prosince 2020  14:07

Redaktor Pavel Hrabica je cyklista tělem i duší. Na kole vyráží do práce i na výlety. Ve své rubrice Koloblog dává čtenářům tipy, kam se vydat na...  celý článek

Vaše fotky z Prahy