metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 25 °C

Sobota, 31. července 2021. Svátek má Ignác.

Další 2 fotografie v galerii
Takto chtěl architekt Jan Hird Pokorný ve 30. letech vyřešit dopravu na náměstí Míru. | foto: METROVIZE

Prvorepublikové metro. Mohli jsme mít stanice jako Berlín

  11:11
Publicista Jan Charvát zkoumal nerealizované plány pražského metra. Jak by se nyní pod zemí cestovalo, kdyby byla stavba zahájena o několik desítek let dřív?

O metru se mluvilo od 19. století, nejstarší projekty pocházejí z první republiky. Bylo by takové metro dostačující i nyní, na začátku 21. století?
S nepřekonatelnými obtížemi by se určitě potýkala podpovrchová tramvaj projektovaná v 60. letech minulého století. Ta měla mít kapacitu 12 500 cestujících za hodinu a již tehdy bylo jasné, že je to číslo zhola nedostačující. Předválečné metro by určitě v tomto ohledu plnilo svoji roli lépe. Ostatně mnoho světových měst dosud využívá stanice i z 19. století – namátkou Londýn, Budapešť či Chicago.

Možná je pro Prahu dobře, že si počkala, ne?
Odpovím trošku lišácky a opačně. Mohli jsme mít historické stanice velmi podobné těm, jaké jsou třeba v Berlíně.

Jak bylo v nejstarších projektech řešeno křížení s řekou?
Například v projektu Dráhy „D“ ze třicátých let, což byla podpovrchová tramvaj, plány počítaly s využitím existujících mostů. Konkrétně měla trasa překonat Čechův most architekta Kouly a za ním se vnořit do tunelu pod Letnou. Ve směru z Klárova na Staré Město měl ale vést tunel, a dokonce se na dně Vltavy v těch místech dělal geologický průzkum. Obecně se plánované vedení tras vcelku shodovalo s těmi, jak je známe nyní.

Sny českých architektů o metru zmapoval Jan Charvát v knize nazvané Metrovize.

  • Jedná se už o druhou publikaci, v níž se věnoval této tematice. V knize Nádech výdech, která vyšla v roce 2017, se zaměřil na výdechové komíny, které  propojují podzemní stanice s povrchem.
  • Nová kniha na metro nahlíží téměř výlučně očima architektonických perspektiv a vizualizací. Někdy zůstalo jen u těchto představ, jindy byly výrazně změněny, někdy se pozoruhodně shodují s výslednou realizací.
  • Kniha je dvojjazyčná  – česko-anglická. l Metrovize vyšly v nakladatelství BiggBoss.

Byla práce na stanicích pro architekty či designéry otázkou prestiže?
Určitě ano, účast na stavbě brali vážně i jinak velmi vlažní a neflexibilní dodavatelé, státní podniky. Dostupnost, či spíše nedostupnost, materiálů byla tehdy velmi určujícím faktorem, něčím, co si dnes málokdo dokáže představit. Jako příklad mě napadá jméno Václava Aulického – autora žižkovského vysílače či zbouraného Transgasu. Ten byl společně s Pavlem Poličanským na vojně ve Vojenském projektovém ústavu a zde připravovali nerealizované návrhy na stanici Národní třída. Jinak se ale třeba na výzdobě stanic podepsala řada významných umělců z nejrůznějších oborů – od sklářů až po sochaře.

Jak moc do podoby metra mluvili sovětští architekti?
Metro sice neslo oficiální označení Stavba československo-sovětského přátelství, šlo ale spíš o celkové technologické řešení výstavby než o podobu jednotlivých stanic. Po stavbě prvního céčka šlo áčko architektonicky již dost samostatnou „českou“ cestou, což se ještě prohloubilo u trasy B. Byť právě zde je stanice Anděl, dříve Moskevská, na které výrazně spolupracovali právě sovětští architekti, jmenovitě Lev Nikolajevič Popov.

A vaše oblíbená stanice?
Překvapivě se to v čase mění, i podle toho, co třeba nového o nějaké stanici zjistím. Nyní je jednou z nich Kačerov architekta Zdeňka Lešetického. Je totiž v mnoha ohledech unikátní – vestibul má dřevěný strop a několik nádherných výtvarných děl. Třeba veliký pískovcový reliéf Ladislava Gajdy a skleněnou vitráž Benjamína Hejleka.

Nyní se řeší podoba nové trasy D. Musí být dopravní stavba „krásná“? Primární je přece funkce...
Měla by být. I ryze utilitární stavba může mít odpovídající estetický účinek, být v souladu se svým okolím nebo i třeba promyšleně provokovat. 

Komentáře

Hlavní zprávy

My nic, my muzikanti. Agentura stojany nevlastní, majitelé konstrukcí jsou totiž jinde

vydáno 31. července 2021  11:11

Radnice v pražských Kunraticích likvidovala načerno postavené reklamní stojany na katastrálním území městské části. Nespokojení nejsou jen kunratičtí...  celý článek

Jsou seriály ze světa Marvelu zbytečné? Po Lokim už nikoliv

Strážce streamu
vydáno 30. července 2021  14:00

STRÁŽCE STREAMU Psát Strážce streamu o letošních marvelovských seriálech nemá smysl, protože si své fandy a pochvalné kritiky bez problému najdou tak jako tak. Tohoto...  celý článek

Politické trafiky na Žižkově nerozdávají. Radnice Prahy 3 se opět chlubí nejmenším rizikem korupce

vydáno 30. července 2021  6:00

Antikorupční webová platforma Hlídač státu letos opět udělovala vysvědčení městským samosprávám. Úspěch opět slaví radnice třetí městské části. Transakce...  celý článek

V oblékání Češi neprohrají. Za módní lúzry jsou Francouzi

vydáno 29. července 2021  18:08

Na letošní nové uniformy Českého olympijského týmu kombinující staročeské a japonské prvky se sype jeden negativní komentář za druhým. Stejně jako na...  celý článek

Vaše fotky z Prahy