metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Radní se nemůžou na déčku shodnout

  7:50
Hazard s penězi města, či legitimní způsob, jak vybudovat podzemní trasu včas? Pražští radní se stále nemohou shodnout, zda při stavbě nové trasy dát na názor komise dopravního podniku a vybudovat ji ve spolupráci se soukromou investiční skupinou Penta. Ta se má podílet pouze na výkupu pozemků a následné výstavbě budov nad stanicemi.
Vizualizace vstupu do plánované stanice metra D Olbrachtova. | foto: Metroprojekt

Proti spolupráci, se kterou byli minulý týden seznámeni pražští zastupitelé, se nyní staví například Piráti. Těm se nelíbí třeba fakt, že má Praha ve společném podniku vlastnit více než polovinu akcií, čímž podle předsedy pirátského klubu v zastupitelstvu Adama Zábranského může firma nejen obejít město v rozhodování.

„Je otázka, zda je velký společný podnik vůbec potřeba. Rozvoj kolem stanic metra by se dal vyřešit společnostmi založenými pro rozvoj konkrétní stanice,“ říká pirátský zastupitel Viktor Mahrik. „Tím by se mohla soutěž otevřít i pro menší investory, než je moloch typu Penty,“ dodává.

Podobného názoru je také náměstkyně primátorky a radní pro územní rozvoj Petra Kolínská. Po vstupu do společného podniku podle ní již nebude moci město garantovat kvality projektu i to, jak budou utraceny veřejné peníze.

Naopak velkými podporovateli spolupráce s Pentou je například náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek nebo primátorka Adriana Krnáčová, kteří argumentují hlavně tím, že díky spolupráci s Pentou ušetří město čas i peníze.

Horlivým podporovatelem Déčka je také starosta Prahy 4 Petr Štěpánek, podle kterého výstavbě v jeho městské části brání jen posledních pár restituentů. „Metro D je projekt, který byl schválen už v sedmdesátých letech, a hlavní město ho tedy Praze 4 dluží,“ podotýká Štěpánek.

Podle zástupců Penty je podepisování smlouvy s dopravním podnikem ještě daleko. Spolumajitel skupiny Marek Dospiva v minulosti prohlásil, že pokud ke spolupráci skutečně dojde, má být prospěšná všem stranám, nikoliv jen jeho firmě.

Déčko

  • Výstavba plánované trasy metra D z Pankráce do Depa Písnice by měla vyjít na 39,7 miliardy korun. Nejvíc peněz z rozpočtu spolyká výstavba tunelů a vestibulů – má se jednat o 21 miliard.
  • Nejprve proběhne geologický průzkum. Ten startuje letos v létě a ražby budou během jednoho roku probíhat na čtyřech místech. Vyjít mají na zhruba miliardu.
  • Samotná stavba začne nejdříve v úseku Pankrác–Olbrachtova. Následně bude vybudován zbylý úsek do Písnice.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Hovoríte po engliš? Češi nejsou žádní lingvisté, někteří politici obzvláště

vydáno 25. dubna 2024  5:16

S výukou jazyků to nebylo po roce 1989 snadné. Ruštinářů bylo jako psů, na západní jazyky se někde přeškolovali také učitelé, kteří měli problém i s...  celý článek

Škůdci pronásledující i zvířata. Na Slovensku teď trápí psy takzvaný srdeční červ

vydáno 24. dubna 2024  13:08

Touha zachraňovat a pečovat je člověku vlastní. Projevilo se to i v životě paní Kateřiny z České Lípy, když objevila na sociálních sítích fenku, která...  celý článek

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek