metro.cz

Počasí v Praze

5 °C / 6 °C

Úterý, 28. ledna 2020. Svátek má Otýlie.
Z dokumentu Dva nula
Z dokumentu Dva nula | foto: AČFK

Recenze: Co viděly kamery v hledišti na fotbale? Bylo to umění

26. října 2012  8:00 Aleš Mečíř Metro.cz
Dokument, který je od včerejška v kinech, se na fotbalové derby dvou pražských "S" dívá z jiné perspektivy než kamery televizních přenosů. A o fotbal nakonec ani moc nejde.

Dva nula

Hodnocení: 4/5

  • Žánr: dokument

  • Režie: Pavel Abrahám

  • Česko, 2012, 108 minut

Jestli lze v posledních letech mluvit v tuzemské kinematografii o nějakém  výraznějším trendu, je to bezesporu autorský dokument, který si získává
stále větší pozornost i u širší veřejnosti. Dokladem budiž třeba právě probíhající
festival dokumentárních filmů v Jihlavě nebo novinka tvůrců České RAPubliky s názvem Dva nula.

Scenárista Tomáš Bojar a režisér Pavel Abrahám se ve výtvarně vybroušeném
snímku zaměřili na jeden zápas Sparty se Slavií, na který se dívají z opačné perspektivy, než je běžné: kamery jsou obráceny do publika.

Tvůrci si během dvou let návštěv letenského stadionu vytipovali několik různých sparťanských fanoušků, které doplnili slávističtí rowdies a kukaň se dvěma intelektuály. Film je na rozdíl od časosběrných dokumentů několikanásobným
řezem do poměrně krátkého časového úseku. Ten se kromě sestřihu
z příprav stadionu na utkání omezuje především na několik klíčových momentů samotného zápasu, které nahlíží sledováním reakcí zmíněných skupinek diváků.
A protože si tvůrci (pochopitelně) vybírali ty nejvýřečnější a co možná nejkontrastnější "objekty", působí výsledný dojem trochu panoptikálně.

Občas se herci zkontrolují v kameře

Vedle dvou sázkařů, "pivních fotbalových teoretiků" či ochranky zabírá kamera také otce s dětmi či nespokojené italské turisty, kteří jsou znechuceni úrovní
utkání. Tvůrci možná také proto svůj dokument prezentují jako společenskou komedii plnou autentických postav. Ale právě s onou autenticitou
to patrně není tak horké. I přesto, že si mohli "herci" na kameru při zkouškách zvykat, je občas možné spatřit zcela výmluvný kontrolní pohled do kamery.

Samozřejmě jsou člověk od člověka v míře sebekontroly cítit velké rozdíly, ale i tak se rozhodně nejedná o nějakou sociologickou sondu. Mnohem zajímavější
téma, které v dokumentu jaksi bezděčně krystalizuje, je totiž právě to, jak se
jednotliví herci chopili svých rolí. A v tom je nakonec dokument nejpřitažlivější:
v hledání tenké a téměř nezřetelné hranice, kdy už herci začínají splývat se
svou rolí.

Komentáře

Hlavní zprávy

Ženeva nahrazuje panáčky na značkách panenkami. Co na to v Česku?

Ženevská varianta
vydáno 28. ledna 2020  15:38

Podle dopravního značení přechází přes přechod výhradně muž. Co kdyby tam byla také žena?  celý článek

Kralupský útulek praská ve švech. Důvodem jsou i štěňátka konkurence

Jack bude prima společník i hlídač, který vás neutahá.
vydáno 28. ledna 2020  11:12

Udat v lednu či únoru dospělého psa do dobrých rukou bývá téměř nadlidský úkol. Alespoň podle pracovníků psího útulku Lesan, sídlícího pár kilometrů od...  celý článek

Začátek obtíží může připomínat chřipku, říká o koronaviru vedoucí protiepidemického oddělení

Ilustrační snímek
vydáno 28. ledna 2020  5:16

Epidemii nemoci způsobené koronavirem se v Číně zatím nedaří zbrzdit. A virus se dál rozšiřuje, případy jsou již známé i v Evropě. Co to vlastně...  celý článek

Asi proto, že jsme točili temný film, měli jsme na place zábavu, říká herečka

Klára Miklasová
vydáno 27. ledna 2020  17:44

Sedmadvacetiletá rodačka z Ostravy Klára Miklasová se představí od čtvrtka v kinech v hlavní roli mysteriózního thrilleru Daria. V rozhovoru pro deník...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám