19 °C / 30 °C

Středa, 19. června 2019. Svátek má Leoš.
Než se stal Eltonem Johnem, jmenoval se Reginald.
Než se stal Eltonem Johnem, jmenoval se Reginald. | foto: CinemArt

RECENZE: Geniální klavírista padl do průměru

26. května 2019  17:21 Filip Jaroševský Metro.cz
Po Bohemian Rhapsody by to měl v kinech těžké každý hudební snímek o slavné pěvecké hvězdě. O to více potěší, že si film Rocketman vyprávějící příběh hudebníka Eltona Johna kráčí vlastní cestou. A to i přesto, že ho de facto natočil stejný režisér. Ačkoli je snímek v mnoha ohledech řádně našlapanou muzikálovou zábavou, na několika místech pokulhává. Jde však o životopisný film, takže záleží na jediném – chytí diváka za srdíčko?

Než se stal Elton John (hraje ho Taron Egerton) jedním z nejslavnějších klavíristů všech dob, býval brýlatý kluk, který si příliš nerozuměl s rodiči. Když si však konečně vymohl hodiny klavíru, začal o pár let později „dělat křoví“ úspěšnějším muzikantům. Tehdy potkal svého nejlepšího přítele a textaře Bernieho Taupina (v podání Jamieho Bella) a začala jeho pozvolná cesta na vrcholy hudebních žebříčků. Jak už to ale v životě velkých hvězd bývá, byla plná alkoholu, drog a nezávazného sexu. V případě Eltona hlavně s muži. Ať už se však zpěvák obklopil kýmkoli, cítil se opuštěný a nikým nemilovaný. Svůj příběh tak vypráví nejen divákovi, ale i odborníkům, kteří mu mají pomoci.

Pro někoho další příběh s přehlídkou extravagantních brýlí, oblečků a hudebních vystoupení, pro jiného osvěžující rekapitulace života Eltona Hercula Johna, ke které by se jinak, nebýt výkonů filmařů před i za kamerou, hned tak nedostal.

Snímek Rocketman, pojmenovaný po jednom z Eltonových hitů, je možné brát různě. Já jsem se na jeho projekci vypravil poměrně nezatížen předsudky nebo chutí srovnávat s jinými životopisnými filmy. Musím však přiznat, že jsem se z dvouhodinové stopáže snímku příjemně bavil něco kolem hodinky a čtvrt. Zbytek je bohužel jiná, mnou poněkud hůře hodnocená kapitola.

Rozhodně je třeba pochválit až videoklipovou hravost, s jakou jsou pojata osmdesátková hudební vystoupení. Tvůrci se nebojí diváka překvapovat kupou nápadů, ve své stylizaci klidně zajdou až do absurdity (Elton a jeho raketový odlet) a také gay scény jsou tu pojaty sice decentně a vkusně, ale v mnoha ohledech odvážněji než v Bohemian Rhapsody. Na čem si ale tvůrci vyloženě vylámali zuby, je způsob, jakým se rozhodli snímek vyprávět. Začíná se totiž hrdinovým dětstvím a odtud se pomocí několika kliček pomalu kráčí směrem k současnosti.

Rocketman

Životopisný / Drama / Hudební

Velká Británie / USA, 2019, 120 min

Hodnocení: 50 %

Pomiňme fakt, že je zpěvák na konci vyobrazen jako ta nejroztomilejší a nejnapravenější osoba na světě, a přiznejme si na rovinu – začátek a konec jsou nuda až běda!

Závěrem bych se chtěl zastavit u výkonu hlavní herecké hvězdy, Tarona Egertona, jehož poslední role byla v českých kinech vlažně přijatý Robin Hood. Tentokrát si za svůj výkon zaslouží od diváků vykoupení. Už jen proto, že si ho sám zpěvák jako svého představitele nejspíš vyhlédl už na place akčního snímku Kingsman: Zlatý kruh. V něm si před dvěma lety společně zahráli.