15 °C / 27 °C

Čtvrtek 11. srpna 2022. Svátek má Zuzana

Margot Robie | foto: Vertical Ent.

RECENZE: Jokerova bejvalka řádí, divák zívá

16:22
Margot Robbie jako šílená komiksová hrdinka svůj celovečerák neutáhla.

„Po rozchodu s Jokerem se Harley Quinn (Margot Robbie) spojí s dalšími superhrdinkami, aby společně zachránily malou dívku z rukou obávaného narcistického padoucha jménem Black Mask (Ewan McGregor). Správná psychoušská jízda může začít!“ Tímto krátkým textíkem láká tuzemský distributor k návštěvě trochu krkolomně pojmenované komiksové oddychovky – Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn), jež vstoupila minulý týden do českých kin. Ne že by ve svém nastínění děje přímo lhal. Jen je otázkou, nakolik půjde pro diváka o slibovanou nabušenou a ulítlou podívanou a nakolik o hezky nasvícenou a barevnými flitry posypanou nudu.

Birds of Prey více než cokoli jiného slibuje divákovi příběh několika silných ženských postav. Harley s tváří Margot Robbie, která se divákům na plátnech 50 před pár lety představila v průměrném komiksovém snímku Sebevražedný oddíl, tu nově neobklopují mužští hrdinové jako batmanovský záporák Joker (Batmana v Birds of Prey nečekejte) či Deadshot v podání hvězdného Willa Smithe. Místo toho tu máme policajtku Renee Montoyu, tajemnou vražedkyni Huntress, zpěvačku Black Cannary a malou zlodějku Cassandru Cain.

Birds of Prey

Akční / Dobrodružný / Krimi

USA, 2020, 109 min

Hodnocení: 40 %

Tahle parta jednorozměrných či nevyužitých postav s ženskou režisérkou Cathy Yan za zády se snaží divákům předvést parádní podívanou stojící na silných ženských charakterech. Problém je v tom, že mezi hrdinkami v průběhu děje neproběhne jediný zapamatovatelný či relativně smysluplný dialog. A nebýt akčních scén jako půjčení gumičky do vlasů uprostřed rvačky se záporáky či zázračného přezutí do kolečkových bruslí, asi by mezi hrdinkami neproběhlo nic, co by stálo za zmínku. Je to smutné tvrzení, protože je nejen ze zákulisních informací jasné, že se tvůrci i herci opravdu snažili. Místo šťavnatého steaku nám ale bohužel servírují nedochucenou sekanou ze včerejška.

Abychom byli spravedliví, Birds of Prey není film úplně bez kvalit. Dovedu si představit, že jej ocení zejména mladší či méně náročné publikum, kterému se nechce řešit nyní tolik populární návaznosti na jiné komiksové filmy, či dokonce samotné sešity. Problém je v tom, že jde zároveň o snímek, který se všemožně snaží prezentovat jako svižná a drsná podívaná. Pod povrchem však na diváka číhá nuda, jež ukazuje nejen neschopnost hlavní hrdinky utáhnout svůj vlastní film, ale také stupiditu a rutinu celého příběhu. Naštěstí tu máme několik nápaditých akčních scén, které celkový výsledek vytahují takřka ze dna.

Kdo se kdy byť jen otřel o jakýkoli komiksový sešit či pouze animák odehrávající se ve fiktivním domovském městě hrdiny Batmana, ten ví, jaký má postava Harley Quinn neskutečný potenciál. Margot Robbie má navíc roli téhle krvelačné psychotičky ráda a v předchozím snímku Sebevražedný oddíl se s ní popasovala velmi dobře. O to více zamrzí fakt, že se z ní tvůrci jejího nového dobrodružství snaží dělat něco, čím není. Tedy vůdčí osobnost, která kočíruje nejen celý film, ale i partičku akčních hrdinek. O to smutněji působí také fakt, že se své role v Birds of Prey nejlépe zhostil muž. Ewan McGregor se sice v roli Black Mask ani moc nesnaží, na hereckou laťku tohoto snímku to však stačí.

Podivuhodná proměna Harley Quinn si zatím nevede v pokladnách nejlépe. Naproti tomu divácké ohlasy z většiny světa jsou povětšinou kladné. Vyberte si proto sami, zda se do kina vypravíte na rádoby ženskou variantu oblíbeného Deadpoola, nebo si raději počkáte na něco hodnotnějšího. Zároveň s filmem nyní v tuzemsku vychází nové dobrodružství Harley v komiksové podobě. Něco mi říká, že bude zábavnější než film.