15 °C / 19 °C

Pondělí, 16. září 2019. Svátek má Ludmila.
Petra Hřebíčková a Denisa Nesvačilová CINEMART
Petra Hřebíčková a Denisa Nesvačilová CINEMART | foto: CINEMART

RECENZE: Kolečko servíruje bez kompromisů. Film Přes prsty nešetří ženy ani Slováky

28. srpna 2019  16:33 Pavel Urban Metro.cz
Drsný, nekorektní humor ze seriálů Most! či Okresní přebor nabízí Petr Kolečko také ve své režisérské prvotině, která jde zítra do kin. Ovšem na osvědčeného parťáka Jana Prušinovského se tentokrát nemohl spolehnout a jako by někdy proti soupeřům na druhé straně kurtu stál sám. Možná měl někdy i písek v očích. Míč přes síť vždycky nějak dostal, ale občas to byla dřina.

Letní oddechová komedie Přes prsty vypráví příběh z prostředí plážového volejbalu, kde se starší a zkušenější Linda (Petra Hřebíčková) probojuje se svou parťačkou Pavlou (Denisa Nesvačilová) na mistrovství Evropy. Jenže Pavle tikají biologické hodiny a s přítelem Hynkem v podání Vojtěcha Dyka chce otěhotnět. To zapříčiní první spory v sehraném páru. Ještě více problémů do všeho vnese nový správce areálu, kde dívky trénují, Jíra. Toho bravurně ztvárnil Jiří Langmajer.

Na herecké party se může Kolečko vcelku spolehnout. Ostatně Langmajerovi psal roli přímo na tělo a vyžádal si také Hřebíčkovou, která komediální role skvěle zvládala už ve filmech Jiřího Vejdělka. Stejně tak bodují v menších rolích Jakub Prachař či Dyk jako partneři obou hrdinek.

Přes prsty

Komedie / Sportovní

Česko, 2019, 101 min

Režie: Petr Kolečko

Hodnocení: 60 %

A brilantní scenárista se opírá také o humor, který ho v mnoha úspěšných dílech zdobil. Hlášky, které sype hlavně Langmajer, zaručeně pobaví. Namátkou: „Ty jsi komplexní ženská. Řečeno legovou terminologií – ona je Duplo a ty si Technic.“ Někdy ale bohužel nevyznívají, jak by mohly a jak asi dobře vypadaly na papíře. Jindy jsou mírně toporné, například při scénách v restauraci, nebo zdlouhavé. Tady Kolečko doplácí na to, že musel zvládat role scenáristy i režiséra a neměl kolegu, který by mohl jeho nápady posunout. Na druhou stranu je potřeba Kolečka ocenit, že se do risku pustil.

Filmařsky ale působí Přes prsty velmi slušně, jen některé střihy přímo z kurtů trošku bijí do očí a fakt, že si Pavla poraní levou ruku, a pak má obvázanou pravou, budí mírné rozpaky. Stejně tak je zvláštní, že by Linda s Pavlou neměly ponětí, kdo že to ten Jíra je, když měl před čtvrtstoletím jet na olympiádu reprezentovat Českou republiku právě v jejich sportu. Určité motivy s tajemstvím a flashbacky použil autor ostatně už ve filmu Padesátka.

Pokud bude mít někdo pocit, že je Kolečko příliš drsný k ženám nebo třeba Slovákům, tak je to pravda. Jenže tento styl ho právě zdobí a je očekávaný. Ano, dívky z filmu nevycházejí nijak pozitivně, v podstatě jsou vykresleny jako lehce manipulovatelné bytosti plné emocí, které nejsou schopné upřímného kamarádství a udělají hodně nečekaných věcí, ale pořád je to jen film a nadsázka.

Příjemnému letnímu plážovému feelingu napomáhá také hudba, ať už v případě singlu Tvůj svět od Marcella, či hitu Samba v kapkách deště z 90. let od Burmy Jones.

A ještě jedna douška pro hnidopichy. Tomu všemu sexismu v podání Kolečka nahrává i to, že se hrdinky často objevují spoře oblečené. Ano, to se v plážovém volejbale očekává. A někdy dokonce bez oblečení. Ano, to se v romantické komedii také čeká. Pokud je to problém, jste na špatném filmu.