4 °C / 13 °C

Čtvrtek, 6. května 2021. Svátek má Radoslav.

V titulní roli se představila Brie Larsonová. | foto: Falcon

RECENZE: Kosmická válečnice je posilou Avengers i zbraní škarohlídů

14:08
První hrdinka, která ve světě Marvelu získala vlastní celovečerní film, vtrhla do kinosálů symbolicky den před svátkem žen.

Příběh pilotky Carol Danversové alias Captain Marvel je klasický marvelovský origin. Jedná se tedy o snímek, který má za cíl hlavně představit postavu, divák se tu dozví, odkud kosmická kapitánka pochází, kde vzala své schopnosti a čím bude ostatním marvelovským hrdinům v dalších snímcích užitečná. Jako vesmírný předkrm před dubnovým finále, kdy se na plátně naposled setká kompletní sestava superhrdinských Avengers, však snímek funguje na jedničku. Žádnou žánrovou revoluci ale nemohl čekat ani ten nejnaivnější komiksový fanoušek.

Děj filmu Captain Marvel, který je v českých kinech možné navštívit od včerejška, se odehrává v devadesátých letech dvacátého století. V jeho středu stojí Carol Danversová, ze které se pozvolna stává jedna z nejmocnějších superhrdinek světa. Když Zemi zasáhne mezihvězdná válka mezi dvěma mimozemskými rasami – scrully a Kree – Carol se ocitá s malou skupinou spojenců přímo ve středu tohoto konfliktu. Musí si tedy rychle ujasnit, kde je její skutečný domov, na čí straně stojí a kolik zadků je ochotná ve jménu dobra nakopat. No a přitom jí pomáhá starý známý Nick Fury (Samuel L. Jackson), kterému udělali trikaři ten nejvěrohodnější digitální facelift, jaký byl kdy na plátnech k vidění.

Vyrazit do kina na dobrodružství ze světa Marvelu se stalo pro miliardy diváků po celém světě zárukou zábavného večera. Studio, které vede železnou rukou jeho prezident Kevin Feige, totiž dosud nemá na kontě jediný vyloženě špatný film. Ať si škarohlídi z řad recenzentů i těch, kterým se komiksovky v kinech již přejedly, říkají, co chtějí. Komiksové filmy budou ještě pěknou řádku let válcovat pokladny nejen tuzemských kin. Jen ta kvalita, stejně jako u jakéhokoli jiného žánru, čas od času zakolísá. To však není případ Captain Marvel.

První celovečerní dobrodružství marvelovské hrdinky je již nyní mocnou zbraní v rukou kritiků. Představovačky nových hrdinů totiž mají svá pravidla a tvůrcům tradičně chybí manévrovací prostor pro množství nápadů, které zde jistě chtěli realizovat. Na druhou stranu je tu však řada fajn věcí stále k vidění. Ať už je řeč o efektních vesmírných bitkách, či klasických žánrových proprietách z ranku narážek na komiksy i předchozí filmy.

Captain Marvel však v neposlední řadě představuje sympatickou hrdinku, mnohem sympatičtější, než je její představitelka – oscarová herečka Brie Larsonová. Té zdatně sekunduje třeba Jude Law nebo rovněž omlazený agent Coulson v podání herce Clarka Gregga.

Bude vám tenhle mix na dobrý zážitek v kině stačit? Mně stačil určitě. Potitulkové scény rovněž jasně napoví i těm méně chápavým, kdy se začne vesmírná kapitánka kamarádit s ostatními Avengery. I ten hloupý zvrat z ranku Iron Mana 3 už jsem tvůrcům odpustil.