Pondělí, 18. února 2019. Svátek má Gizela.
Matthew McConaughey a Anne Hathaway
Matthew McConaughey a Anne Hathaway | foto: BontonfilmMetro.cz

RECENZE: Mokrý McConaughey i záhada, jejímž středem proplouvá tuňák

29. ledna 2019  15:52 Filip Jaroševský Metro.cz
Režisér seriálu Taboo přinese ve čtvrtek do kin další mysteriózní příběh. Ten je však „špatně zabalený“.

Z filmem Ticho před bouří to nebude mít divák vůbec jednoduché. Pokud se na něj totiž vypraví do kina, čeká jej nejspíš trochu jiná podívaná, než jakou mohl z jeho mediální prezentace předem odhadnout. Ať však budou jeho chutě naladěny na nervy drásající thriller, noirovou detektivku, či drsnější námořnické dobrodružství, bude nejspíš zklamán. Tuhle bárku totiž do áčkových vod neukormidluje ani sympaťák Matthew McConaughey.

Baker (McConaughey) se živí jako rybářský průvodce u jednoho exotického rajského ostrova kdesi v Karibiku. Vození turistů prokládá popíjením v baru a sexem se svou milenkou (Diane Laneová). Až na to, že nemůže chytit svého příslovečného Moby Dicka, obrovského tuňáka jménem Spravedlnost, nic moc jiného neřeší.

Jak už to ale ve filmech bývá, jeho denní rutinu a později i chod celého městečka naruší Bakerova bývalá žena Karen (Anne Hathawayová). Ta po něm požaduje, aby ve jménu jejich společného syna i deseti milionů dolarů jako odměny zabil jejího současného násilnického manžela. Toho má vzít na rybářskou výpravu a uprostřed oceánu ho hodit žralokům. Baker nejprve odmítá, ale výčitky i strach o syna si časem začnou vybírat svou daň. Co Baker také netuší, je fakt, že jeho osud, stejně jako osudy všech lidí, které zná, ovlivňuje neznámá síla.

Na režisérskou stoličku snímku Ticho před bouří usedl režisér a scenárista Steven Knight. Ten se podílel například na filmu Východní přísliby s hercem Viggo Mortensenem či vynikajícím seriálu Taboo s Tomem Hardym v hlavní roli. S tím také ve snímku Noční jízda dokázal stvořit napínavou podívanou s minimem prostředků. Ve filmu je prakticky jen Hardy, který jede v autě. O to více zamrzí, že se tvůrce, který je evidentně schopen ukočírovat příběhy s pořádně hutnou atmosférou, selhává i ve snímku s tak kvalitními herci, jakými jsou McConaughey a Hathawayová. Divákovi totiž servíruje několik filmů v jednom.

Podrobnosti zápletky, či dokonce samotného finále Ticha před bouří (v originále Serenity – odvozeno od jména lodi hlavního hrdiny) by se v žádné jiné recenzi neslušelo příliš rozpitvávat. Tvůrci totiž sázejí na to, že divák, alespoň v první třetině snímku, vůbec netuší, jaká se na něj šije bouda. Samotné rozuzlení je pak na poměry mysteriózních filmů, v jejichž šlépějích tvůrci kráčejí, příliš stupidní a spoustu lidí naštve. Neočekávaný směr totiž nepatří k těm, které by překvapovaly příjemně. Kdo by tedy očekával například odhalování nějakých tajemství z minulosti hlavního hrdiny, která ve svých synopsích slibují marketéři, či třeba šokující střet mezi hlavními hrdiny, bude zklamán. Tyhle věci se tu totiž řeší jen tak naoko.

Původně jsem v tomto odstavci chtěl vyjmenovat některé filmy, které mají buďto skoro totožnou, nebo o něco lépe zpracovanou mysteriózní pointu než Ticho před bouří. Nebylo by to ale ode mě fér, jednak proto, že by si zkušený divák již pointu domyslel, jednak není tento snímek Stevena Knighta tak úplný brak. Pokud máte navíc v lásce nepříliš hluboké mysteriózní filmy či Matthewa McConaugheyho, který je větší část snímku spíše mokrý než suchý, klidně si na film zajděte. Mě to čeká minimálně ještě jednou, i když asi jen doma v televizi.