3 °C / 9 °C

Středa, 20. února 2019. Svátek má Oldřich.
Lidská komedie
Lidská komedie | foto: Martin Špelda

RECENZE: Nová hra Divadla v Dlouhé se smrskla do tragické grotesky

14. dubna 2015  11:18 Marcela Magdová, Metro.cz
Lidská tragikomedie Divadla v Dlouhé je podobenstvím o člověku zápasícím s vlastním egem. Režisérka Hana Burešová nastudovala se svým domácím souborem Divadla v Dlouhé filozofickou hru Ladislava Klímy Lidská tragikomedie. Jde o podobenství o člověku, který zápasí s vlastním egem, společností i tolik odmítaným Bohem, po jehož místě sám touží. Klíma do svého závěrečného dramatického opusu shrnul veškerá východiska vlastní filozofie, jejíž základní premisou byla ironie.

Burešová spolu s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem text zkrátili zhruba na tři hodiny hracího času a rozdělili jednotlivá dějství dvěma přestávkami, které umožňují výměnu masek pětici hlavních aktérů.

Ti se na počátku scházejí v zapadlé hospodě, aby oslavili úspěšnou maturitní zkoušku. Každý z partičky je svéráznou figurkou nadějně lamentující o skvělé budoucnosti. Pulec Jana Vondráčka sám sebe vidí jako úspěšného básníka, Shoř Miroslava Táborského touží po úspěchu u žen, Kantorka Martina Matejky si předpovídá vědecký post, prominentní Obnos Miroslava Hanuše zase destrukci. Opodál sedí u stolu záhadný pátý spolužák Odjinud Marka Němce, jako jediný se nestará o přízemní sny, ba naopak vidí cíl v hledání smyslu, odlidštění a stání se Bohem, čímž dosáhne absolutnosti. Postava Odjinuda je nejvíce ze všech autorovým alter egem.

Po třiceti letech ztrácejí hrdinové ideály

Lidská komedie

Hodnocení: 2/5

• Kdy se hraje: 15. a 27. dubna
  • Režie: Hana Burešová
  • Hrají: Jan Vondráček, Miroslav Táborský, Miroslav Hanuš, Martin Matejka, Marek Němec, Vlastimil Zavřel, Veronika Lazorčáková, Magdalena Zimová a další.

V druhém dějství se spolužáci scházejí podle přísahy, kterou si dali, po třiceti letech, ideály jsou ty tam, shledávají se životní trosky dávno rezignující na předsevzetí z mládí - až na Odjinuda plného elánu a energie. Mystickou nadpozemskost, jíž dosáhl, představuje v inscenaci hercův odchod z jeviště a projekce jeho horní poloviny trupu na zadní plátno prolínající se s videoartem. Zjevuje se i v dějství třetím, jako přízrak navštěvuje alkoholem zdolaného Pulce, aby ho ironicky poučoval o prospěšnosti pití. Tragikomika, kterou autor vetkl do názvu díla, se v Dlouhé smrskla na komickou grotesku, což platí zejména pro první dvě části.

Herci vedou postavičky dle osvědčených intencí na jistotu, jak už jsme si v Divadle v Dlouhé zvykli. Pokus inscenátorů shodit či možná odlehčit současnému divákovi zjevení Odjinuda a filozofické fechtování ve třetí části může vyvolat i smích. Odjinud zahalený do vzdouvající se igelitové plachty fistulí zpola recituje a zpola zpívá své repliky. Nechtěně komické tak má závěrečnou nelichotivou tragickou pachuť.