21 °C / 34 °C

Čtvrtek 18. srpna 2022. Svátek má Helena
Johnny Depp ve filmu Transcendence | foto: Bontonfilm

RECENZE: Transcendence se nekoná, z filmu zbyla jen suchopárná romance

7:00
Sci-fi Transcendence, kterou natočil Wally Pfister s Christopherem Nolanem (Počátek) coby producentem za zády, budila poměrně velká očekávání. Ta byla úměrná zajímavé zápletce a nadprůměrnému hereckému ansámblu. Dvorní kameraman Christophera Nolana si ale ve svém režijním debutu vylámal zuby na souboji emocí a logiky.

Kdo by nebyl zvědav na Johnnyho Deppa vroli geniálního vědce, který si nechá se smrtelnou diagnózou „zdigitalizovat“ vědomí, čímž se propojí s myslícím superpočítačem Pinn, na jehož vývoji roky pracoval? Zvlášť když si jeho vědeckou kolegyni a manželku v jedné osobě zahrála půvabná Rebecca Hallová a jeho mentora na poli umělé inteligence charismatický Morgan Freeman? Ale už od upachtěné expozice, v níž jsou divákovi  polopatě servírovány základní informace, je zřejmé, že Transcendence má přesah jen ve svém názvu.

Problém není jen v toporné Pfisterově režii, která se bere nejen smrtelně vážně bez špetky humoru či odlehčení, ale nedokáže ani vytěžit herecký potenciál. I když upřímně, ono není pořádně co hrát. Depp je na plátně většinu času v podobě rozmazané busty na displeji počítače, a tak spočívá veškeré potenciální drama na Rebecce Hallové a několika dalších vedlejších postavách. Ale aby mohly předvést uvěřitelný výkon, nesměl by jim nohy podrážet u takto velké produkce nečekaně slaboduchý scénář Jacka Paglena.

Zajímavé téma úplně zabili

Transcendence

Hodnocení: 1/5

• Premiéra: 17. dubna
  • Režie: Wally Pfister
  • Scénář: Jack Paglen
  • Kamera: Jess Hall
  • Hudba: Mychael Danna
  • Hrají: Johnny Depp, Morgan Freeman, Kate Mara, Rebecca Hall, Cillian Murphy, Paul Bettany a další
  • USA, 2014, 120 minut

Zabít zajímavé téma technofobními klišé o lidské touze vyrovnat se bohům, což "pochopitelně" nemůže skončit jinak než katastrofou, je už trochu nuda. Srovnání s poměrně technorealistickým, ale hlavně chytře napsaným a vtipně natočeným sci-fi snímkem Her o umělé inteligenci je nabíledni. Netřeba zdůrazňovat, že film režiséra Spikea Jonzeho, který stále běží v kinech, má navrch.

V Transcendenci postrádá spousta věcí logiku a pohled tvůrců je nesnesitelně černobílý, často však jen hloupý. "Hodní" teroristé zabíjejí vědce, aby zabránili jejich výzkumům umělé inteligence, díky čemuž se i z Deppovy postavy stane kybernetické monstrum. A když se to pak všechno zamotá tak, že už se v tom ani čert nevyzná, nasadí tvůrci emoce, které postaví na hlavu vše, co jste předtím viděli. Zápas logiky a emocí, zmíněný v úvodu, má v Transcendenci hned dva poražené, lze však dodat, že víc na frak dostala logika.