Recenze: V hlavní roli Bondova šéfka. Film je zhmotněním britskosti

Skyfall

• Premiéra: zítra
  • Žánr: akční krimi thriller
  • Režie: Sam Mendes
  • Hrají: Daniel Craig, Judi Dench, Ralph Fiennes, Javier Bardem, Naomie Harris, Bérénice Marlohe a další
  • Velká Británie / USA, 2012, 144 minut

James Bond je zpět, už potřiadvacáté. A zraje jako víno. S Danielem Craigem potřetí v roli neohroženého agenta se proměnil ze suverénního hezouna v mnohem komplikovanější postavu, kterou sužují pochybnosti. Ale o tom, co znamená oddanost a služba, má 007 v nové bondovce s názvem Skyfall stále jasno.

Bondův svět se změnil

S Craigem přišla i další změna, mnohem víc než o klasické bondovské hlášky a technické hračičky (Bond má jen malou vysílačku a hi-tech pistoli) jde o příběh a důraz na uvěřitelné a životné postavy, které se už navíc nepohybují v bipolárním světě rozděleném železnou oponou. Současný Bondův svět už není tak přehledný, jak kdysi býval, teroristé operují v malých skupinkách po celém světě, jsou hůře vypátratelní a mnohem sofistikovanější. V tomto ohledu se nabízí srovnání s podobně laděnou batmanovskou trilogií Christophera Nolana, která podobně reaguje na nové hrozby rychle se měnícího světa.

Z filmu Skyfall
Z filmu Skyfall.

Z filmu Skyfall

Eventuální hrozba navíc může přijít i z vlastních řad, tak jako je tomu i v aktuálním filmu Skyfall. Jeho hlavním tématem je totiž právě konflikt současného komplikovaného světa a britské tajné služby MI6, která pod vedením M (Judi Denchová) na nové hrozby nedokáže najít adekvátní protizbraň. Alespoň to se M snaží naznačit nový předseda bezpečnostního výboru Gareth Mallory (Ralph Fiennes), který si po jedné zbabrané akci v Turecku M předvolá a naznačí jí, že je čas odejít do důchodu.

Hodnocení: 5/5

Nová bondovka má všechno, co má mít: řádnou porci akce, krásné ženy, rychlá auta, výborné titulky, skvělou ústřední píseň... Ale má ještě něco navíc, silný příběh, dobře prokreslené postavy s uvěřitelnou psychologií. Povedená je také vizuální stránka a potěší i skvělá práce se zvukem a prvky ústřední melodie.

Neznámým zločincům se totiž dostane do rukou harddisk se jmény všech agentů MI6 po celém světě, čímž jsou ohroženy jak jejich životy, tak bezpečnost celé Británie. Navíc se po zbabrané akci ztratí Bond, který byl omylem postřelen. Zatímco ho v Londýně považují za mrtvého, užívá si na prosluněné pláži se sklenkou v ruce života. Tedy do té doby, než zjistí, že někdo napadl londýnskou centrálu MI6.

Padouch z vlastních řad

Bond se vrací zpět do Británie, ale není už v takové kondici jako dříve, a na MI6 se sype kritika ze všech stran, že situaci nezvládá. Neprojde vstupními testy, jejichž výsledky M zfalšuje, a nepříliš sebevědomí agent se tak vrací do služby, aby vypátral, kdo stojí za útokem na MI6 a ukradeným hardiskem, který se mezitím podařilo zločincům rozšifrovat, a na internet unikají první jména tajných agentů.

Po nějakém čase se ukáže, že za vším stojí zhrzený bývalý elitní agent MI6 Silva (Javier Bardem), který se nedokázal vyrovnat s tím, že byl v jedné akci obětován, aby se předešlo větší katastrofě. Problém je však o to větší, že Silva zná dokonale prostředí a způsob myšlení lidí z MI6, takže je neustále o krok napřed. Jeho jediným cílem je pomstít se své šéfce M, ke které ho stále pojí téměř mateřský vztah, ale zároveň i nenávist, že ho "zavrhla".

Nejintimější bondovka

Podobně jako Silva má komplikovaný mateřsko-profesionální vztah s M i sám Bond, a tak se není co divit, že právě postava M stojí v nové bondovce v samém centru. Bond totiž v závěru otočí výchozí situaci filmu a do nebezpečné situace vystaví naopak M, aby ji použil jako návnadu na nevyzpytatelného Silvu. Jde o scénu, která se odehrává na opuštěném panství Skyfall ve Skotsku, kde Bond prožil část dětství do doby, než přišel o oba rodiče (i odtud pramení ona citová nadstavba k jeho šéfce M).

Francouzka Bérénice Marlohe v bondovce Skyfall.
Z filmu Skyfall

Z filmu Skyfall

I přes slušný závěr se zdá, že vrchol filmu přichází o něco dřív v sekvenci začínající úchvatnou scénou, kdy M obhajuje svou vizi řízení MI6 a svůj pohled na svět. Jde o kvintesenci britského přístupu k životu a nelze si nevzpomenout na to, jak se Britové nedávno vypořádali s teroristickými útoky v centru Londýna. A právě v momentu, kdy se M zpovídá ministryni, se rozhodne Silva provést svou šílenou pomstu. Ale stále je tu ještě Bond a také nový náhlý spojenec Mallory.