3 °C / 10 °C

Čtvrtek 18. dubna 2024. Svátek má Valérie

RECENZE: Vesmírní nimrodi mají psy a chtějí bydlet u vás na dvorku

8:24
Kosmický lovec opět nahání kořist v českých kinech. Bohužel méně zábavně, než bychom od původních tvůrců čekali.
Predátor: Evoluce | foto: CinemArt

Ačkoliv většina českých diváků zhlédla legendárního Predátora s Arnoldem Schwarzeneggerem nejdříve po roce 1989, od jeho prvního řádění v kinosálech uplynuly tři dekády. Shane Black, režisér původního snímku, se nyní vrací na šéfovskou stoličku, aby na původní atmosféru rozmělněnou několika pokračováními navázal. Jak se mu to povedlo? Bohužel moc ne. Žádná žánrová klasika se v tomto případě nekoná.

Děj akčního sci-fi snímku není příliš složitý. Predátoři, jedni z nejobávanějších lovců celého vesmíru, se opět vrací na naši planetu. Jsou však mnohem silnější a chytřejší než kdykoliv předtím. Lebky s páteřemi totiž sice lidem odjakživa vytrhávají z těl hlavně pro radost, skutečný cíl je ale jiný. Získávají pro své vědce DNA, díky jehož aplikaci do vlastních těl se neustále vyvíjejí. Že už díky tomu mají někteří dredatí zabijáci z vesmíru přes tři metry na výšku, brnění mají zabudované i pod kůží a jejich legendární ramenní laser vypadá v porovnání s jejich současným vybavením jako dětská hračka? Nevadí. Ještě že tu máme bandu lehce bláznivých, ale dobrotivých vojáků, kteří se o záchranu našeho světa zase jednou postarají.

Film Predátor: Evoluce prakticky navazuje na pět předchozích snímků různé kvality. Vyčítat absenci Arnolda, který svůj návrat do role majora Dutche Schaefera odmítl, by dle mého názoru nebylo příliš fér. Co už ale odpustit nelze, jsou nenaplněné ambice ostříleného filmaře Shanea Blacka, který na své další filmové dítě dohlížel i z pozice spoluscenáristy. Místo mysteriózně laděného akčního hororu dostává divák jen akční komedii, kde se hrdinové podobají jeden druhému jako vejce vejci (škoda promarněného potenciálu Thomase Janea a Olivie Munnové), a ani ten humor zrovna dvakrát neštymuje. Když jedna z postav zahlásí Arnieho známou větu „get to the choppa“ v souvislosti s postávajícími motorkami, a nikoliv, jako v jedničce, s odlétajícím vrtulníkem, fanouškům se jistě po tvářích rozleje úsměv. Bohužel je jeden dobrý vtip na snímek zatraceně málo.

Závěrem musím zmínit fakt, že se ve dvou volných pokračováních Predátora objevili také Vetřelci z konkurenční série o vesmírných monstrech. Po celý snímek jsem se modlil, aby se objevili i zde. Bylo mi sice jasné, že se snímek bude snažit stát sám na svých predátořích nohách, ale uznejte – nebylo by pěkné nechat nějakého Vetřelce vyklubat z hrudního koše někoho z těch umachrovaných hlavních hrdinů?

Predátoři v kinech

Predátor: Evoluce navazuje na sérii, kterou vedle prvního Predátora z roku 1987 tvoří Predátor II a Predátoři, respektive ještě dva snímky kombinující Predátora a Vetřelce.

• V původním snímku Predátor si zahrál sám režisér Shane Black. Zahrál si tu postavu Hawkinse. Predátora ztvárnil asi 220 centimetrů vysoký Kevin Peter Hall.
  • Predátor II následoval v roce 1990. Arnieho nahradil v hlavní roli Danny Glover – a bylo to znát. Džungli navíc zastoupilo prostředí ulic Los Angeles.
  • Vetřelec vs. Predátor vznikl v roce 2004 spíš než coby pokračování série o vesmírném lovci jako filmové zpracování oblíbené počítačové hry. Fanoušci původního Predátora i Vetřelců sice frflali, že snímek porušuje pravidla jejich oblíbených sérií, ale mnoho diváků slušně pobavil. Potíž a do nebe volající nuda nastaly až o tři roky později v pokračování Vetřelci vs. Predátor 2.
  • Předposlední díl série, Predátoři z roku 2010, navazuje na jedničku tajemnou atmosférou boje o život uprostřed džungle. O megahit nešlo, o příjemnou žánrovou jednohubku ano.

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00