metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 1 °C

Čtvrtek, 20. ledna 2022. Svátek má Ilona.
Restart
Větší foto
ilustrační snímek | foto: Depositphotos

RESTART: Maloobchod se vzmáhá, pomáhají i velké banky

  17:18
Digitalizace a on-line prodeje se v posledních měsících ukazují jako klíčové prostředí jak přežít, nebo dokonce výrazněji uspět. Po uvolnění dalších opatření už tržby obchodníků pomalu stoupají. Podnikatelé navíc nemusejí spoléhat jen na pomoc od státu, přichází i od institucí.

Ekonomika se opět rozhýbala, mnoho Čechů zůstává na dovolenou přes léto v tuzemsku a bude tak přispívat domácím podnikatelům. Ostatně dvojciferný nárůst tržeb obchodníků v květnu oproti dubnu je dobré znamení, že se všechno pomalu, ale jistě rozjíždí.

Údaje Českého statistického úřadu také hovoří o tom, že největší nárůst zaznamenaly internetové obchody, jejichž reálné tržby se zvýšily o více než třetinu. „Pro ně byla koronavirová uzávěra ekonomiky jednoznačně vzpruhou, protože umožnily zákazníkům nakupovat bez toho, že by museli opustit pohodlí svého domova. Navíc v posledních letech tyto obchody expandovaly i do dříve téměř nedotčených segmentů trhu, a to se jim právě v době koronavirové jednoznačně vyplatilo,“ upozorňuje na zajímavý úkaz odborník na finanční trhy z Československé obchodní banky (ČSOB) Petr Dufek. Podle něj se dá očekávat další růst maloobchodních tržeb i v těchto měsících.

S hezkým počasím se pomalu plní i různé restaurace a pohostinství. V této oblasti se o dopadech během koronavirové pandemie hovořilo nejvíce. Kdo byl připraven technologicky, nemusel smutnit až tolik. „Majitelům restaurací pomohla digitalizace – jídlo si lidé objednávali on-line, restaurace o sobě dávaly vědět ve vyhledávačích i na sociálních sítích. Proto jsou na tom lépe podniky, které už před krizí používaly manažerské systémy, hlídaly si skladové hospodářství i marže,” všímá si Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous, která vyvíjí pokladní a manažerské systémy pro gastronomii.

Někteří podnikatelé se dočkali pomoci od státu, ale ta jim nemůže pokrýt velké ztráty. V poslední době tak s pomocnou rukou přispěchaly například také banky a další společnosti z finančního sektoru. ČSOB podpořila několik startupových firem. „V poslední době jsou úspěšné firmy, které využívají moderní technologie, digitalizaci a umělou inteligenci, zlepšují lidem život a usnadňují práci. Řada z těch, které vybrala porota do další vlny našeho programu, reaguje na situaci a přesun mnoha činností do digitálního prostředí,“ uvádí Zuzana Paulovics, lídr projektu Start it @ČSOB.

Například Komerční banka nabízí svým klientům zajímavou pomoc ve spojení se silnými společnostmi Alza.cz (s Expando), Webmium a Shoptet. Posledně jmenovaná firma umožní podnikatelům vytvoření vlastního e-shopu na míru. „Uplynulé měsíce ukázaly, že on-line prostředí je důležitým faktorem pro dobře fungující podnikání. Jsme proto rádi, že můžeme klientům usnadnit jejich přechod k on-line řešením a pomoci se jim tam zorientovat,“ zmiňuje Jan Kubálek, zodpovědný v Komerční bance za strategii pro Retailové klienty. Menším podnikatelům bude vyhovovat spíše řešení prodeje přes jejich web. Službu Paymium od společnosti Webmium lze implementovat včetně objednávkového a platebního systému bez nutnosti zakládat vlastní e-shop.

Menším podnikatelům chce pomoci i společnost Visa. Podle nedávné studie má jen necelá polovina drobných živnostníků dostatek financí jen na půl roku. Visa tak chce pomoci 50 milionům malých a středních podniků po celém světě, a to částkou ve výši 210 milionů dolarů po dobu následujících pěti let. Jedná se především o nákupy on-line a bezkontaktní platby, které stále ještě neumožňují zdaleka všichni obchodníci. Visa chce těmto firmám pomoci s digitalizací, aby u nich mohli zákazníci platit bezhotovostně. Visa ve spolupráci s Global Payments představila také aplikaci, se kterou lze prodávat na internetu bez nutnosti vlastnit e-shop. To by mohlo pomoci firmám, které registrují nižší obraty ve svých kamenných prodejnách. Aplikace easy2sell je velmi jednoduchá na ovládání. Stačí, když podnikatel produkt vyfotí, přidá popis a cenu a následně nabídku zveřejní na sociálních sítích. Odkazy lze zákazníkům posílat i přes emaily nebo SMS zprávy.

Mezinárodní banka HSBC myslí do budoucna i na životní prostředí. Společně s mnoha dalšími firmami z oblasti energetiky, financí a občanské společnosti se připojila ke Komisi pro energetický přechod a chce se zasadit o to, aby se finanční pomoc investovala do přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku s nulovými čistými emisemi. „Máme nyní možnost ve velkém financovat pokrok v oblasti environmentálních technologií a pokrýt velké počáteční náklady, které jsou potřeba, aby se z využívání obnovitelných zdrojů a nízkouhlíkových energií stal standard. Tím vybudujeme i odolnější světovou ekonomiku, protože nebudeme tolik vystaveni dopadům klimatické změny,“ domnívá se Daniel Klier, ředitel udržitelného financování v HSBC.

Komentáře

Hlavní zprávy

Neexistující cena, špatný bus i málem „oloupená“ seniorka

vydáno 19. ledna 2022  14:25

Přehled úsměvných současných kauz některých pražských politiků přináší deník Metro.  celý článek

Elektromobilita nám pročistí městský vzduch, vědí radnice českých měst

vydáno 19. ledna 2022  6:00

O nové čerpačce na klasická paliva už nikdo nepíše. Ovšem otevření dalšího stojanu pro elektromobily je v Česku stále ještě malá událost.  celý článek

Recyklace? Nejlepší je odpad vůbec nevytvářet, tvrdí expert na cirkulární ekonomiku

vydáno 18. ledna 2022  16:31

Hlavní město má novu vlastní strategii. Dokument nazvaný Strategie pro přechod na cirkulární ekonomiku schválili magistrátní radní v pondělí. Rozhodli tak...  celý článek

Ceny se ve stavebnictví dost „utrhly“. Prodávaný materiál může být navíc málo kvalitní

vydáno 18. ledna 2022  11:35

Šokují vás ceny stavebních materiálů a také to, kolik si řeknou řemeslníci za svou práci? Není to nic nového pod sluncem. Už jsme to zažili.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám