metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 3 °C

Středa, 19. ledna 2022. Svátek má Doubravka.

Větší foto
Revize jízdenek! | foto: MAFRA

Revizoři asistenty nedostanou. MHD pojede jako v červnu

  16:15
Koronakrize bude mít negativní dopad na pražskou hromadnou dopravu i na podzim. Pozitivní měla jen na počet řidičů.

Jejich revírem měly být stanice metra, tramvaje a autobusy. Někteří měli Pražanům a turistům pomáhat, další měli naopak vymáhat dodržování přepravního řádu. Řeč je o takzvaných preventistech, tedy asistentech v dopravě, kteří měli již pěknou řádku týdnů sloužit jako prodloužená ruka revizorů i sociálních pracovníků v hlavním městě. Kvůli ekonomickým dopadům koronavirové krize je však podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové již jasné, že je v dohledné době cestující potkávat v MHD nebudou.

„S koronavirem se nám výrazně změnila struktura našich zákazníků. Například turisté zde prakticky nejsou. V současné době se projekt nebude realizovat. V souvislosti s ekonomickými dopady krize je třeba brát v úvahu i náklady, které by zřízení této služby neslo,“ říká pro deník Metro Řehková a doplňuje, že o zastavení projektu rozhodlo představenstvo dopravního podniku.

„Zkrátka teď pro něj nejsou vhodné podmínky. Uvidíme, jak se situace okolo koronaviru bude vyvíjet,“ dodává Řehková.

Nejez a nepřekážej

Projekt takzvaných preventistů měl spočívat v tom, že by se do stejnokrojů oděná skupinka zaměstnanců dopravního podniku pohybovala převážně v centru metropole. Zde měla podle šéfa pražských revizorů Pavla Kurky nerepresivně zakročovat proti těm cestujícím, kteří by vMHD třeba překáželi s velkými batohy na zádech, jeli se psem bez vodítka v metru, případně při jízdě jedli nebo popíjeli.

Kromě těchto „vychovatelů“ měli v přepravě působit ještě asistenti, kteří by posloužili invalidům a seniorům nebo maminkám, jež vyrazily na velký nákup. Dopravce chtěl ve spolupráci smagistrátem zřídit dispečink, kam si bude moct dotyčný 24 hodin předem zavolat adomluvit si vyzvednutí naším asistentem v přepravě. „Ten by jej pak převezl odněkud někam a dohodli by se třeba také na cestě zpět,“ popisoval nám v únoru nyní již mrtvý projekt Kurka.

Krize doplnila řidiče

Koronakrize měla podle zástupců dopravního podniku minimálně jeden významný pozitivní dopad. „Podařilo se nám totiž naplnit stavy řidičů, a to zejména u autobusů. To ale neznamená, že bychom nábory nových zaměstnanců zastavili. Pořád jsme jeden z největších zaměstnavatelů v tuzemsku a vzhledem k přirozené věkové obměně našich zaměstnanců nabíráme lidi průběžně na různé pozice i nadále,“ vysvětluje Řehková.

Kde se naopak ušetřit nepodařilo, bylo omezení počtu spojů. Během krize i po ní totiž jezdilo jen o zhruba osm procent méně spojů, než je obvyklé při plném stavu před koronakrizí. Proto celkové úspory v této oblasti nepokryly výpadek tržeb z prodeje jízdného ani z jedné třetiny. „Úspory nyní hledáme napříč společností, v provozních nákladech, projednáváme načasování každé investice. Snažíme se přesoutěžovat některé zakázky, například úklid stanic metra či dodávky pohonných hmot. Prioritu mají rekonstrukce či opravy tramvajových tratí, stanic metra, obnova vozového parku v souladu se standardy kvality a projekty na rozvoj sítě MHD. Tím je myšleno metro D, příprava elektrifikace autobusů či nových tramvajových tratí,“ doplňuje Řehková.

Propouštění až na posledním místě?

Jednání mezi dopravním podnikem, magistrátem a organizátorem dopravy Ropid stále probíhají. Žádný definitivní model, který by omezil letošní finanční ztráty na minimum, však doposud schválen nebyl. „Všechna opatření, která se snažíme v souvislosti s koronakrizí realizovat, by měla vést k tomu, abychom v nákladech ušetřili chybějící prostředky. A to aniž bychom byli nuceni přistoupit k poslední možnosti, kterou je redukce pracovních míst,“ prohlašuje Řehková.

V září to pojede jinak

Od pondělka 31. srpna se, jako již tradičně se začátkem školního roku, mění v hlavním městě jízdní řády. Kdo ale očekával, že se po letním prázdninovém režimu vrátí vše do původních kolejí, bude velice zklamán. „S mírným omezením zejména ve špičkách pracovních dnů musí cestující počítat i během září, jelikož je v Praze stále výrazně méně cestujících než před pandemií koronaviru. Nicméně v návaznosti na další případný nárůst počtu cestujících předpokládáme postupné navracení do plného provozu během podzimu,“ míní mluvčí Ropidu Filip Drápal.

K termínu zahájení nového školního roku dojde k několika trvalým změnám v provozu autobusových linek. U části těch příměstských se tak stane již o den dříve. Největší proměnou projdou podle Drápala autobusy v oblasti Kbel. Nové trasy budou mít také některé regionální linky v oblasti Neratovic. „Drobné úpravy spojů a zastávek se dotknou také dalších linek ve Středočeském kraji,“ uzavírá Drápal.

Komentáře

Hlavní zprávy

Elektromobilita nám pročistí městský vzduch, vědí radnice českých měst

vydáno 19. ledna 2022  6:00

O nové čerpačce na klasická paliva už nikdo nepíše. Ovšem otevření dalšího stojanu pro elektromobily je v Česku stále ještě malá událost.  celý článek

Recyklace? Nejlepší je odpad vůbec nevytvářet, tvrdí expert na cirkulární ekonomiku

vydáno 18. ledna 2022  16:31

Hlavní město má novu vlastní strategii. Dokument nazvaný Strategie pro přechod na cirkulární ekonomiku schválili magistrátní radní v pondělí. Rozhodli tak...  celý článek

Ceny se ve stavebnictví dost „utrhly“. Prodávaný materiál může být navíc málo kvalitní

vydáno 18. ledna 2022  11:35

Šokují vás ceny stavebních materiálů a také to, kolik si řeknou řemeslníci za svou práci? Není to nic nového pod sluncem. Už jsme to zažili.  celý článek

Jako na záchodě? Fáma o voňavém hlavním nádraží vyvolává emoce

vydáno 18. ledna 2022  6:19

Lidé v nádražní hale by se při čekání na vlak mohli cítit třeba jako v ovocném sadu, v pralese či na rozkvetlé louce. Stejně tak by jim však vůně mohla...  celý článek

Vaše fotky z Prahy