metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 11 °C

Pátek, 22. ledna 2021. Svátek má Slavomír.
Revize jízdenek!
Větší foto
Revize jízdenek! | foto: MAFRA

Revizoři asistenty nedostanou. MHD pojede jako v červnu

26. srpna 2020  16:03 Filip Jaroševský Metro.cz
Koronakrize bude mít negativní dopad na pražskou hromadnou dopravu i na podzim. Pozitivní měla jen na počet řidičů.

Jejich revírem měly být stanice metra, tramvaje a autobusy. Někteří měli Pražanům a turistům pomáhat, další měli naopak vymáhat dodržování přepravního řádu. Řeč je o takzvaných preventistech, tedy asistentech v dopravě, kteří měli již pěknou řádku týdnů sloužit jako prodloužená ruka revizorů i sociálních pracovníků v hlavním městě. Kvůli ekonomickým dopadům koronavirové krize je však podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové již jasné, že je v dohledné době cestující potkávat v MHD nebudou.

„S koronavirem se nám výrazně změnila struktura našich zákazníků. Například turisté zde prakticky nejsou. V současné době se projekt nebude realizovat. V souvislosti s ekonomickými dopady krize je třeba brát v úvahu i náklady, které by zřízení této služby neslo,“ říká pro deník Metro Řehková a doplňuje, že o zastavení projektu rozhodlo představenstvo dopravního podniku.

„Zkrátka teď pro něj nejsou vhodné podmínky. Uvidíme, jak se situace okolo koronaviru bude vyvíjet,“ dodává Řehková.

Nejez a nepřekážej

Projekt takzvaných preventistů měl spočívat v tom, že by se do stejnokrojů oděná skupinka zaměstnanců dopravního podniku pohybovala převážně v centru metropole. Zde měla podle šéfa pražských revizorů Pavla Kurky nerepresivně zakročovat proti těm cestujícím, kteří by v MHD třeba překáželi s velkými batohy na zádech, jeli se psem bez vodítka v metru, případně při jízdě jedli nebo popíjeli.

Kromě těchto „vychovatelů“ měli v přepravě působit ještě asistenti, kteří by posloužili invalidům a seniorům nebo maminkám, jež vyrazily na velký nákup. Dopravce chtěl ve spolupráci s magistrátem zřídit dispečink, kam si bude moct dotyčný 24 hodin předem zavolat a domluvit si vyzvednutí naším asistentem v přepravě. „Ten by jej pak převezl odněkud někam a dohodli by se třeba také na cestě zpět,“ popisoval nám v únoru nyní již mrtvý projekt Kurka.

Krize doplnila řidiče

Koronakrize měla podle zástupců dopravního podniku minimálně jeden významný pozitivní dopad. „Podařilo se nám totiž naplnit stavy řidičů, a to zejména u autobusů. To ale neznamená, že bychom nábory nových zaměstnanců zastavili. Pořád jsme jeden z největších zaměstnavatelů v tuzemsku a vzhledem k přirozené věkové obměně našich zaměstnanců nabíráme lidi průběžně na různé pozice i nadále,“ vysvětluje Řehková.

Kde se naopak ušetřit nepodařilo, bylo omezení počtu spojů. Během krize i po ní totiž jezdilo jen o zhruba osm procent méně spojů, než je obvyklé při plném stavu před koronakrizí. Proto celkové úspory v této oblasti nepokryly výpadek tržeb z prodeje jízdného ani z jedné třetiny. „Úspory nyní hledáme napříč společností, v provozních nákladech, projednáváme načasování každé investice. Snažíme se přesoutěžovat některé zakázky, například úklid stanic metra či dodávky pohonných hmot. Prioritu mají rekonstrukce či opravy tramvajových tratí, stanic metra, obnova vozového parku v souladu se standardy kvality a projekty na rozvoj sítě MHD. Tím je myšleno metro D, příprava elektrifikace autobusů či nových tramvajových tratí,“ doplňuje Řehková.

Propouštění až na posledním místě?

Jednání mezi dopravním podnikem, magistrátem a organizátorem dopravy Ropid stále probíhají. Žádný definitivní model, který by omezil letošní finanční ztráty na minimum, však doposud schválen nebyl. „Všechna opatření, která se snažíme v souvislosti s koronakrizí realizovat, by měla vést k tomu, abychom v nákladech ušetřili chybějící prostředky. A to aniž bychom byli nuceni přistoupit k poslední možnosti, kterou je redukce pracovních míst,“ prohlašuje Řehková.

V září to pojede jinak

Od pondělka 31. srpna se, jako již tradičně se začátkem školního roku, mění v hlavním městě jízdní řády. Kdo ale očekával, že se po letním prázdninovém režimu vrátí vše do původních kolejí, bude velice zklamán. „S mírným omezením zejména ve špičkách pracovních dnů musí cestující počítat i během září, jelikož je v Praze stále výrazně méně cestujících než před pandemií koronaviru. Nicméně v návaznosti na další případný nárůst počtu cestujících předpokládáme postupné navracení do plného provozu během podzimu,“ míní mluvčí Ropidu Filip Drápal.

K termínu zahájení nového školního roku dojde k několika trvalým změnám v provozu autobusových linek. U části těch příměstských se tak stane již o den dříve. Největší proměnou projdou podle Drápala autobusy v oblasti Kbel. Nové trasy budou mít také některé regionální linky v oblasti Neratovic. „Drobné úpravy spojů a zastávek se dotknou také dalších linek ve Středočeském kraji,“ uzavírá Drápal.

Krácení mezd řidičů přinese úspory. Odboráři se brání

Magistrát hledá cesty, jak dopravnímu podniku pomoci z krize ven. Ušetřit může i stopkou zvyšování mezd. Plán ale narazil u odborářů.

  • Podle některých odborových organizací, kterých má dopravce asi dvacítku, by se sahání na platy nemuselo podniku vyplatit. V takovém případě jsou někteří zaměstnanci ochotni stávkovat.
  • Dopravní podnik odhadl, že pokud by se v příštím roce měly mzdy zvýšit o letošní míru inflace, která se v současnosti pohybuje nad třemi procenty, mzdové náklady podniku by se zvýšily o zhruba 300 milionů korun.
  • Letos podnik vyplácel mzdy navýšené oproti loňsku o zhruba čtyři procenta – necelá tři ztoho byla samotná inflace plus jedno procento navíc, které si k tomu odbory vymohly při kolektivním vyjednávání.
  • Další doporučení magistrátu se týkají zdražení ročního kuponu pro MHD nebo scénářů možného omezování spojů. O obojím se v současnosti jedná a je téměř jisté, že na ně také dojde. 
  • Skokové navyšování ceny ročního kuponu se však nechystá. Spíše projde navýšení o jednu korunu na den, tedy o 365 korun za rok.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pastrami. Vyzkoušejte další chutě street foodu

Zleva Vlastimil Pavlica a Martin Zvěřina v jednom ze svých bister
vydáno 22. ledna 2021  6:00

Bistro Meat Vandals rozšiřuje obzory, že jíst narychlo může znamenat i chutně.  celý článek

Kvůli opravě jely pražské retro tramvaje až do Ostravy

Tramvaj ev.č. 7269 se po opravě z Ostravy vrátila v prosinci 2020. Na snímku je...
vydáno 21. ledna 2021  17:30

Vozy, které prošly omlazovací kúrou, se do ulic vydají už v únoru. Na východě republiky absolvovat testovací jízdy nemohly.   celý článek

Postavil dům z kontejnerů. Teď chce know-how předat dál

Kontejnerový dům v Hranicích na Moravě při dokončování fasády.
vydáno 21. ledna 2021  7:24

Když začal loni v březnu stavět Marek Popálený v Hranicích na Moravě dům z kontejnerů, začali se u něj stavovat místní, ale i další, kteří projížděli....  celý článek

Vyzkoušeli jsme si každodenní patálie pražských řidičů. Místo na sídlišti jsme hledali vážně dlouho

V Novodvorské ulici se parkuji i „v druhé řadě“.
vydáno 20. ledna 2021  17:38

Kroužíme po sídlišti. Je šest večer a my už pět minut hledáme místo. Vytipovali jsme si vchod v Novodvorské v Praze 4, který je v tuto chvíli naším...  celý článek

Vaše fotky z Prahy