metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 19 °C

Pátek, 19. července 2019. Svátek má Čeněk.
Elektrické podniky rozmístily několik reklamních tabulí a městem jezdilo...
Další 1 fotografie v galerii
Elektrické podniky rozmístily několik reklamních tabulí a městem jezdilo několik reklamních tramvají upozorňující na změnu. | foto: Archiv DPP

Řidičům v Protektorátu se před 80 lety obrátil svět naruby. Museli si upravit i světlomety

25. března 2019  6:01 Metro.cz
Jízdu vpravo zavedli okupanti. Změnu však chystala už první republika.

Řidičům v Protektorátu se doslova obrátil svět naruby. Jízdu vpravo zavedl výnos vrchního velitele německé armády Waltera von Brauchitsche od 17. března 1939. V metropoli však změna začala platit až 26. března od tří hodin ráno.

„V Praze se jelo vpravo hned 15. března 1939, ale opravdu jen v tento den, když po své straně přijel wehrmacht. Úředně byla jízda vpravo nařízena o dva dny později s výjimkou Prahy, a to s ohledem na nutnost převést tramvajovou dopravu napravo, což znamenalo přestavět nástupní ostrůvky a především výhybky,“ vysvětluje historik motorismu Jan Králík. „Bylo nutné přeložit celkem devadesát pět nástupních ostrůvků, tři zrušit, zřídit dvacet pět nových a na dvaceti místech musely být stanice v úzkých ulicích posunuty na jiné místo. Upravit se muselo sto sedmdesát šest výhybek,“ vyjmenovává úpravy Pavel Fojtík vedoucí archivu pražského dopravního podniku.

Do dílen musely také tramvaje. Zatímco u obousměrných vozů, které měly dveře na obou stranách, bylo nutné většinou změnit jen střešní linkové orientace, u jednosměrných tramvají bylo nutné přemístit dveře, okna i sedadla,“ popisuje Fojtík. Drobné úpravy čekaly také řidiče aut. „Ti byli vyzváni, aby si seřídili světlomety jejich mírným natočením doprava, aby světla osvětlovala pravou krajnici a neoslňovala. Podobně si měli nastavit i zpětná zrcátka,“ říká Králík.

Ačkoliv úprava směru jízdy byla velká změna, řidiči si s ní poradili. „Také Elektrické podniky hlavního města Prahy, které nesly hlavní tíhu úprav, byly na tuto změnu projekčně již dobře připraveny. U nás se totiž počítalo s tím, že změna směru jízdy se uskuteční k 1. květnu 1939. Příjezd okupačních vojsk celou záležitost jen urychlil. Úpravy některých vozidel se začaly připravovat ještě před okupací,“ říká Fojtík.

Komentáře

Hlavní zprávy

Osobáky trpí obezitou, nejvíc však silnice ničí kamiony

ilustrační snímek
vydáno 19. července 2019  16:47

Za třicet let auta ztěžkla o stovky kil.  celý článek

Výměna ledolamů láká turisty. Měl je už Juditin most

Karlův most bude mít již brzy nové ledolamy u svých sedmi pilířů. Nové budou z...
vydáno 19. července 2019  13:42

Potápěči tráví u Karlova mostu pod vodou v kuse až čtyři hodiny. Pro návštěvníky Prahy jsou atrakcí.  celý článek

Příběh úžasných fotografií. 50 let od přistání na Měsíci

Buzz Aldrin
vydáno 19. července 2019  10:18

Dne 20. července 1969 se stal realitou velký kolektivní sen. Symbolizuje jej stopa v prachu na Měsíci, kterou tam svým krokem zanechal první americký...  celý článek

Dustinova kšiltovka i plavky paní Wheelerové. Seriál Stranger Things boduje i v obchodech

Vzorované košile i džíny s vysokým pasem. El, Mike a ostatní udávají módní...
vydáno 19. července 2019  5:56

Očekávaná třetí řada oblíbené série založené na hororové retro atmosféře Stranger Things láme rekordy nejen ve sledovanosti.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám