metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 21 °C

Pondělí, 14. října 2019. Svátek má Agáta.
Elektrické podniky rozmístily několik reklamních tabulí a městem jezdilo...
Další 1 fotografie v galerii
Elektrické podniky rozmístily několik reklamních tabulí a městem jezdilo několik reklamních tramvají upozorňující na změnu. | foto: Archiv DPP

Řidičům v Protektorátu se před 80 lety obrátil svět naruby. Museli si upravit i světlomety

25. března 2019  6:01 Metro.cz
Jízdu vpravo zavedli okupanti. Změnu však chystala už první republika.

Řidičům v Protektorátu se doslova obrátil svět naruby. Jízdu vpravo zavedl výnos vrchního velitele německé armády Waltera von Brauchitsche od 17. března 1939. V metropoli však změna začala platit až 26. března od tří hodin ráno.

„V Praze se jelo vpravo hned 15. března 1939, ale opravdu jen v tento den, když po své straně přijel wehrmacht. Úředně byla jízda vpravo nařízena o dva dny později s výjimkou Prahy, a to s ohledem na nutnost převést tramvajovou dopravu napravo, což znamenalo přestavět nástupní ostrůvky a především výhybky,“ vysvětluje historik motorismu Jan Králík. „Bylo nutné přeložit celkem devadesát pět nástupních ostrůvků, tři zrušit, zřídit dvacet pět nových a na dvaceti místech musely být stanice v úzkých ulicích posunuty na jiné místo. Upravit se muselo sto sedmdesát šest výhybek,“ vyjmenovává úpravy Pavel Fojtík vedoucí archivu pražského dopravního podniku.

Do dílen musely také tramvaje. Zatímco u obousměrných vozů, které měly dveře na obou stranách, bylo nutné většinou změnit jen střešní linkové orientace, u jednosměrných tramvají bylo nutné přemístit dveře, okna i sedadla,“ popisuje Fojtík. Drobné úpravy čekaly také řidiče aut. „Ti byli vyzváni, aby si seřídili světlomety jejich mírným natočením doprava, aby světla osvětlovala pravou krajnici a neoslňovala. Podobně si měli nastavit i zpětná zrcátka,“ říká Králík.

Ačkoliv úprava směru jízdy byla velká změna, řidiči si s ní poradili. „Také Elektrické podniky hlavního města Prahy, které nesly hlavní tíhu úprav, byly na tuto změnu projekčně již dobře připraveny. U nás se totiž počítalo s tím, že změna směru jízdy se uskuteční k 1. květnu 1939. Příjezd okupačních vojsk celou záležitost jen urychlil. Úpravy některých vozidel se začaly připravovat ještě před okupací,“ říká Fojtík.

Komentáře

Hlavní zprávy

Hrozí mi infarkt nebo mrtvice? Možností, jak si ověřit stav orgánů, v Česku přibývá

Ilustrační snímek
vydáno 14. října 2019  16:03

I když je pořád hodně lidí, kteří na své zdraví příliš nedbají, stále častěji přibývají možnosti, jak si nechat zkontrolovat své zdraví i jinde než v...  celý článek

Radotín i Modřany. Moderní budovy radnic připravuje několik městských částí v metropoli

Podoba nového sídla radnice v Radotíně.
vydáno 14. října 2019  14:58

Nové sídlo bude mít Praha 12 v Modřanech. To bude stát mezi ulicemi Generála Šišky a Písková, tedy v těsné blízkosti stávající radnice. „S vědomím všech...  celý článek

Špačci jsou letos mimořádně agresivní, lamentují vinaři

Ilustrační snímek
vydáno 14. října 2019  10:45

Řada moravských vinařů spí neklidně. Hrozny jim likvidují nenasytní ptáci. Někde zlikvidovali celou úrodu.  celý článek

Primátor a koloběžky. Jde o chytrý tah, tvrdí marketingový expert

Pražané umějí zaparkovat koloběžky i správně.
vydáno 14. října 2019  5:48

Další promyšlená hra o přízeň Pražanů je tady. Alespoň podle marketingového odborníka Roberta Němce, který si vzal na žádost deníku Metro na paškál...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám