metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 5 °C

Pátek, 28. ledna 2022. Svátek má Otýlie.

Větší foto
Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. | foto: DPP

Rozhovor: Generální ředitel dopravního podniku exkluzivně k možnosti svého odvolání

  10:08
Nejvyšší manažerský post pražského dopravního podniku není zrovna příliš jisté místo. Teď je pod palbou kritiky generální ředitel Jaroslav Ďuriš, a to přímo z úst primátorky Adriany Krnáčové. V dubnu oba zářili úsměvy, když společně stříhali pásku nové trasy metra A do Motola, teď se primátorce nelíbí návrh rozpočtu dopravního podniku na příští rok. Chce vyměnit Ďuriše i některé členy představenstva. Deníku Metro exkluzivně na současnou situaci generální ředitel odpověděl.

Věděl jste o tom, že paní primátorka je s vaší prací nespokojená? Naznačila vám v poslední době, že uvažuje o vašem odvolání?

Ne, nic takového mi paní primátorka do očí neřekla.

Důvodem její nespokojenosti je údajně vaše žádost o navýšení peněz pro dopravní podnik v příštím roce. Žádáte zhruba o dvě miliardy více, tedy celkově více než třináct miliard. Proč?

Návrh rozpočtu pro rok 2016 je připraven podle standardní, schválené metodiky uplatňované již řadu let. Podle smlouvy o závazku veřejné služby mezi hlavním městem a dopravním podnikem, nám vyplývá nárok na narůst v několika různých položkách, tj. inflace + 48 milionů, odpisy +60 milionů, mzdy +208 milionů, tedy celkem 316 milionů. Z rozhodnutí vedení města je pak dále požadován meziroční narůst dopravních výkonů, což je 309 milionů korun navíc a za slevu na jízdném dalších 237 milionů. To představuje celkem již 546 milionů. Navýšení kompenzace tak činí 853 milionů korun meziročně. V rámci přiměřeného zisku uplatňujeme pouze narůst financí na obnovu vozového parku autobusů v částce 483 milionů korun. Protože jsme loni při jednání o rozpočtu souhlasili s přesunem této položky o jeden rok, přicházíme s ní v návrhu rozpočtu na rok 2016. Celkový narůst tedy činí 1 miliardu 345 milionů korun. Hospodářský výsledek roku 2015 očekávám s úsporou kolem 100 milionů.

Za co chcete tyto peníze navíc utratit? Další její námitkou je, že nemáte plán budoucího rozvoje a málo šetříte uvnitř podniku.

Za mého dvouletého působení došlo ke stabilizaci firmy, na stavbě a zprovoznění nového úseku metra snížil dopravní podnik náklady z 22,5 miliard na 19 miliard, to je úspora 3,5 miliardy korun a dále jednáme. Změnou podmínek na dodávku nových tramvají jsme ušetřili přibližně 750 milionů korun, tedy tři čtvrtě miliardy. Roční hospodářský výsledek jsme otočili ze ztráty minus 372 milionů v roce 2013 do zisku v roce 2014 plus 316 milionů. Předpoklad pro rok 2015 je zisk 100 milionů korun. Máme velkou úsporu v energiích, naftě i elektrické energii. Na právních službách šetříme desítky milionů, přesoutěžujeme dodavatele a ty úspory jsou také zřejmé. V tomto trendu hodláme pokračovat i v příštím roce.

Radní pro dopravu před časem nevyloučil, že by se mělo zdražit jízdné, kromě nejlevnější jízdenky a ročního kuponu. Počítáte pro příští rok i s touto možností?

To je jednoznačně v kompetenci města.

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Pod městem leží evropský unikát

vydáno 28. ledna 2022

Cesta za splněním klimatického plánu by měla výjimečnou technologii chránit nikoli likvidovat.  celý článek

Bude ve čtvrti poliklinika, domov důchodců nebo bazén? Tlačte více na developery, žádá petice

vydáno 27. ledna 2022  12:46

Do areálu Nákladového nádraží Žižkov se zakously první bagry. Rozjela se příprava výstavby nové čtvrti a už se zvedá kritika.   celý článek

Kvůli nové lávce do Karlína si dávají tramvaje v Holešovicích přednost

vydáno 27. ledna 2022  5:49

Na Bubenském nábřeží zbyla kvůli výstavbě pouze jediná kolej. Pro Pražany je to atrakce.  celý článek

Rozviklané nohy i politý stůl. V re-use centru Z pokoje do pokoje dělají z odpadu retro poklady

vydáno 26. ledna 2022  15:40

Z ostravských sběrných dvorů putují do re-use centra nejen nábytek, ale i nádobí, hračky, nářadí, kočárky nebo třeba lyže. OZO Ostrava může být pro Prahu...  celý článek

Vaše fotky z Prahy