metro.cz

Počasí v Praze

-3 °C / 4 °C

Pondělí, 8. března 2021. Svátek má Gabriela.
Letiště Václava Havla.
Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Rychlodráha na Ruzyni. Sliby a marné čekání

17. února 2017  12:58 Robert Oppelt
Na letiště koleje nevedou. Jak dlouho ještě autobusem?

Za poslední čtvrtstoletí se nenamluvilo o žádné jiné železniční trati tolik jako o spojení centra s letištěm a Kladnem. Malují se plány „rychlodráhy“, zpracovávají se studie, píšou petice, politici slibují a každý, kdo dojíždí do metropole za prací nebo míří s kufry na letiště, musí přestupovat na autobus. A trať je v nedohlednu, byť o ní všichni mluví jako o prioritě pro Prahu i pro Česko.

Kolik to bude stát?

● Cena za modernizaci trati z pražského Masarykova ná- draží do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla vyjde na 31 miliard korun.

● Původně ministerstvo dopravy předpokládalo cenu zhruba o deset miliard nižší.

● Důvodem jsou vyšší ceny stavebních prací oproti době, kdy se zpracovávala studie proveditelnosti. Stavbu prodraží i varianta trasy vedené tunelem pod Střešovicemi.

● Ambicí správy železnic je zvýšit počet cestujících vlakem mezi Kladnem a Prahou ze současných 6 tisíc na 24 tisíc. Dalších 20 tisíc cestují- cích by podle projektu mohlo cestovat na pražské letiště a z něj. Cesta od letištních terminálů na nejbližší přestup na metro na Veleslavíně by měla trvat 11 minut.

Chybějící trať způsobuje až komické komplikace. Když si cestující stěžovali na složitý přestup na nové stanici metra Nádraží Veleslavín, krčili projektanti rameny. Jste přece na nádraží, už několik let tu měla jezdit železnice, na kterou se počítá s bezbariérovým přestupem.

První plány schválilo zastupitelstvo už v roce 1996 a rychlodráha měla poprvé vyjet v roce 2004. Nestalo se. Projekt byl několikrát odložen a začalo se stavět metro. Před dvěma lety ministerstvo dopravy rozhodlo, že plně elektrifikovaná dvoukolejná trať je nejlepší variantou spojení, lepší než metro a rychlejší než tramvaj.

Přesto je tu světlo na konci tunelu. Už letos má začít rekonstrukce začátku trati – oprava památkově chráněného Negrelliho viaduktu.

Nejprve se bude jezdit na úseku mezi Veleslavínem a letištěm. Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s Metroprojektem na zpracování projektu pro územní řízení, hotovo má být do konce roku.

Na trati by měly jezdit nové elektrické soupravy. Pokračují přípravy i v úseku stanic Dejvice–Veleslavín, kde má být trať vedená pod zemí mimo stávající stopu. Pod Střešovicemi to budou dva jednokolejné ražené tunely v hloubce až 80 metrů.

Komentáře

Hlavní zprávy

Doma míváme načančáno, ale venku jsme jako čuňátka

Není mezi těmito plechovkami i některá „vaše“?
vydáno 7. března 2021  17:49

Plechovka letí do křoviska, nedopalek na zem. V obýváku bychom vajgla do koberce zřejmě netípli.  celý článek

Sběratel. Příběhy hodinek někdy dojmou chlapy k slzám

Vzácné kapesní hodinky
vydáno 7. března 2021  11:58

Sběratelství je neodolatelná vášeň. Muž, říkejme mu třeba Vladimír, dokáže o hodinkách, které sbíral, vyprávět hodiny a hodiny. O tom, jak k jednotlivým...  celý článek

Nevypadá to jako respirátor, do krámu vás nepustím! Majitelé nanošátků mají problém

Nanošátek FFP2
vydáno 7. března 2021  6:24

Vyjít z domu znamená vybavit se mnoha lejstry. A mít papíry i od výrobce nákrčníků.  celý článek

Bez odborné literatury se svět neobejde, je to cesta k pokroku, říká zakladatel nakladatelství

Rodina Svitákova. Roman zcela vpravo, Klára po jeho pravici
vydáno 6. března 2021  14:21

Nakladatelský dům Grada letos slaví 30 let na knižním trhu, kde patří mezi špičku. Do rodinné firmy nastupuje nová generace a učí se čelit krizi. O...  celý článek

Vaše fotky z Prahy