metro.cz

Počasí v Praze

7 °C / 6 °C

Pondělí, 12. dubna 2021. Svátek má Julius.
Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Rychlodráha na Ruzyni. Sliby a marné čekání

  12:58
Na letiště koleje nevedou. Jak dlouho ještě autobusem?

Za poslední čtvrtstoletí se nenamluvilo o žádné jiné železniční trati tolik jako o spojení centra s letištěm a Kladnem. Malují se plány „rychlodráhy“, zpracovávají se studie, píšou petice, politici slibují a každý, kdo dojíždí do metropole za prací nebo míří s kufry na letiště, musí přestupovat na autobus. A trať je v nedohlednu, byť o ní všichni mluví jako o prioritě pro Prahu i pro Česko.

Kolik to bude stát?

● Cena za modernizaci trati z pražského Masarykova ná- draží do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla vyjde na 31 miliard korun.

● Původně ministerstvo dopravy předpokládalo cenu zhruba o deset miliard nižší.

● Důvodem jsou vyšší ceny stavebních prací oproti době, kdy se zpracovávala studie proveditelnosti. Stavbu prodraží i varianta trasy vedené tunelem pod Střešovicemi.

● Ambicí správy železnic je zvýšit počet cestujících vlakem mezi Kladnem a Prahou ze současných 6 tisíc na 24 tisíc. Dalších 20 tisíc cestují- cích by podle projektu mohlo cestovat na pražské letiště a z něj. Cesta od letištních terminálů na nejbližší přestup na metro na Veleslavíně by měla trvat 11 minut.

Chybějící trať způsobuje až komické komplikace. Když si cestující stěžovali na složitý přestup na nové stanici metra Nádraží Veleslavín, krčili projektanti rameny. Jste přece na nádraží, už několik let tu měla jezdit železnice, na kterou se počítá s bezbariérovým přestupem.

První plány schválilo zastupitelstvo už v roce 1996 a rychlodráha měla poprvé vyjet v roce 2004. Nestalo se. Projekt byl několikrát odložen a začalo se stavět metro. Před dvěma lety ministerstvo dopravy rozhodlo, že plně elektrifikovaná dvoukolejná trať je nejlepší variantou spojení, lepší než metro a rychlejší než tramvaj.

Přesto je tu světlo na konci tunelu. Už letos má začít rekonstrukce začátku trati – oprava památkově chráněného Negrelliho viaduktu.

Nejprve se bude jezdit na úseku mezi Veleslavínem a letištěm. Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s Metroprojektem na zpracování projektu pro územní řízení, hotovo má být do konce roku.

Na trati by měly jezdit nové elektrické soupravy. Pokračují přípravy i v úseku stanic Dejvice–Veleslavín, kde má být trať vedená pod zemí mimo stávající stopu. Pod Střešovicemi to budou dva jednokolejné ražené tunely v hloubce až 80 metrů.

Komentáře

Hlavní zprávy

Leteckým technikem se může stát i ten, kdo si dál rád hraje. Ženy tady voní benzinem

vydáno 11. dubna 2021  19:00

V hangárech 24. základny dopravního letectva v pražských Kbelích najdete pod jednou střechou letouny i vrtulníky. Celkem jich tu mají tři desítky a stará...  celý článek

Chytrolíni neprojdou. Kdo se vyhne testu, do školy nesmí

vydáno 11. dubna 2021  11:11

Ředitelé a učitelé základek měli jen několik dní na to, aby prostudovali desítky stran „návodů“, které jim pro návrat dětí do škol a testování zaslalo...  celý článek

Trolejbusem objedou svět, zatím shánějí techniky a řeší víza

vydáno 11. dubna 2021  6:52

Na první pohled je to šílenost. Přesto se parta kolem brněnského dobrodruha a podnikatele Alberta Fikáčka vydá trolejbusem kolem světa. S týmem...  celý článek

Do zahrady může dva tisíce lidí v jednu chvíli, říká ředitel Černý

vydáno 10. dubna 2021  11:37

Jak si v Botanické zahradě hlavního města Prahy v Troji poradili s absencí návštěvníků a jak se chystají na pondělní otevření venkovních prostor? Také o...  celý článek

Vaše fotky z Prahy