metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Středa, 1. prosince 2021. Svátek má Iva.
Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Rychlodráha na Ruzyni. Sliby a marné čekání

  12:58
Na letiště koleje nevedou. Jak dlouho ještě autobusem?

Za poslední čtvrtstoletí se nenamluvilo o žádné jiné železniční trati tolik jako o spojení centra s letištěm a Kladnem. Malují se plány „rychlodráhy“, zpracovávají se studie, píšou petice, politici slibují a každý, kdo dojíždí do metropole za prací nebo míří s kufry na letiště, musí přestupovat na autobus. A trať je v nedohlednu, byť o ní všichni mluví jako o prioritě pro Prahu i pro Česko.

Kolik to bude stát?

● Cena za modernizaci trati z pražského Masarykova ná- draží do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla vyjde na 31 miliard korun.

● Původně ministerstvo dopravy předpokládalo cenu zhruba o deset miliard nižší.

● Důvodem jsou vyšší ceny stavebních prací oproti době, kdy se zpracovávala studie proveditelnosti. Stavbu prodraží i varianta trasy vedené tunelem pod Střešovicemi.

● Ambicí správy železnic je zvýšit počet cestujících vlakem mezi Kladnem a Prahou ze současných 6 tisíc na 24 tisíc. Dalších 20 tisíc cestují- cích by podle projektu mohlo cestovat na pražské letiště a z něj. Cesta od letištních terminálů na nejbližší přestup na metro na Veleslavíně by měla trvat 11 minut.

Chybějící trať způsobuje až komické komplikace. Když si cestující stěžovali na složitý přestup na nové stanici metra Nádraží Veleslavín, krčili projektanti rameny. Jste přece na nádraží, už několik let tu měla jezdit železnice, na kterou se počítá s bezbariérovým přestupem.

První plány schválilo zastupitelstvo už v roce 1996 a rychlodráha měla poprvé vyjet v roce 2004. Nestalo se. Projekt byl několikrát odložen a začalo se stavět metro. Před dvěma lety ministerstvo dopravy rozhodlo, že plně elektrifikovaná dvoukolejná trať je nejlepší variantou spojení, lepší než metro a rychlejší než tramvaj.

Přesto je tu světlo na konci tunelu. Už letos má začít rekonstrukce začátku trati – oprava památkově chráněného Negrelliho viaduktu.

Nejprve se bude jezdit na úseku mezi Veleslavínem a letištěm. Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s Metroprojektem na zpracování projektu pro územní řízení, hotovo má být do konce roku.

Na trati by měly jezdit nové elektrické soupravy. Pokračují přípravy i v úseku stanic Dejvice–Veleslavín, kde má být trať vedená pod zemí mimo stávající stopu. Pod Střešovicemi to budou dva jednokolejné ražené tunely v hloubce až 80 metrů.

Komentáře

Hlavní zprávy

Téměř zapomenutý poklad z osady Károv se zachoval i navzdory nacistům

vydáno 30. listopadu 2021  16:26

Když listujete kronikou Károva – osady obce Ohrobec ležící nedaleko Dolních Břežan – narazíte v četných zmínkách na místní loutkářský spolek, který zde...  celý článek

Viktoria Žižkov se zařadí po bok dalších slavných celků, bude mít vlastní zastávku

vydáno 30. listopadu 2021  10:51

Když se minulý týden představovala na nové autobusové lince 101 zastávka U Prdlavky, lehce zanikla informace, že konečnou stanicí zmíněné linky bude ta s...  celý článek

Kulich bez loga? Policisty a hasiče to může stát tisícovku. Zmapovali jsem uniformy IZS

vydáno 30. listopadu 2021  5:42

Průměrný Pražan na sebe v zimě hodí prostě jen teplejší bundu a boty. Pro policisty, hasiče i záchranáře platí pravidla.  celý článek

Někomu stačí železo doplnit krvavým steakem nebo sýrem

vydáno 29. listopadu 2021  10:55

Když je málo kovů, stojí třeba výroba aut a dalších věcí. Jejich nedostatek trápí také zdravotníky. Mnozí lidé mají v těle nedostatek železa.  celý článek

Vaše fotky z Prahy