metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 3 °C

Pátek, 5. března 2021. Svátek má Kazimír.
Vítězný návrh na první podobu terminálu vysokorychlostní železnice v Česku.
Další 1 fotografie v galerii
Vítězný návrh na první podobu terminálu vysokorychlostní železnice v Česku. | foto: SŽDC

S výstavbou moderního terminálu se začne nejdřív za čtyři roky. Nevyužité návrhy v koši neleží

17. ledna 2021  5:56 Filip Jaroševský Metro.cz
Poblíž Nehvizd nacházejících se severovýchodně od hlavního města má za několik let začít vznikat jedna z nejmodernějších železničních staveb v Evropě. První podobu terminálu vysokorychlostní železnice, která má spojit Prahu s Brnem a také rakouskou metropolí Vídní, vybrala Správa železnic tento týden. Mezi řadou futuristicky vyhlížejících návrhů zvítězilo poměrně střízlivě vyhlížející dílo autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch ze společnosti Metroprojekt.

„Návrhy hodnotila porota složená ze šesti nezávislých architektů, dvou zástupců Správy železnic a starosty Nehvizd, v jejichž těsné blízkosti se nové nádraží vybuduje,“ říká pro deník Metro mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Mezi odmítnutými návrhy na podobu stavby, do níž chce Správa investovat více než 780 milionů korun, se mimo jiné objevil také futuristický návrh Capsule hotelu v Nehvizdech. Projekt společnosti Vision Architecture skutečně počítal s tím, že budou součástí budovy také kapsle, kde budou moci cestující přespávat. „Náš soutěžní návrh ale nebyl vybrán k realizaci,“ uvádí pro Metro Radek Vopalecký z Vision Architecture.

Projekt společnosti Vision Architecture počítal s tím, že budou součástí budovy také kapsle, kde budou moci cestující přespávat.

Projekt společnosti Vision Architecture počítal s tím, že budou součástí budovy také kapsle, kde budou moci cestující přespávat.

První úsek rychlodráhy mezi Prahou a Brnem začne vznikat nejdříve v roce 2025. Terminál rovněž nevznikne dříve než za dva roky. Podle Správy železnic však bylo cílem architektonické soutěže nejen najít optimální řešení samotného terminálu s parkovištěm pro tři tisíce vozů a s propojením na autobusové linky Pražské a Středočeské integrované dopravy, ale také ideově pojmout urbanismus širšího okolí a napojení na blízkou dálnici D11. „Podle zahraničních zkušeností lze očekávat, že terminál Praha východ se stane impulzem k rozvoji přilehlého okolí. Proto měla architektonická soutěž i druhou, urbanistickou část, ve které soutěžní týmy rozpracovaly širší okolí terminálu,“ uvádí Správa železnic.

Podle mluvčí Friebové je tedy teoreticky možné, že se některého z odmítnutých návrhů ještě v nějaké podobě dočkáme na pozemcích okolo terminálu. „Zmiňovaný hotel není součástí návrhu, nicméně tato možnost je realizovatelná na některém ze sousedních pozemků soukromým investorem. Správa železnic jako státní investor připravuje a financuje pouze železniční stavbu,“ vysvětluje Friebová. 

Komentáře

Hlavní zprávy

STRÁŽCE STREAMU: Jako v bavlnce. Na Netflixu okrádají penzisty

Jako v bavlnce Strážce streamu
vydáno 5. března 2021  14:00

Soudem jmenovaná zákonná zástupkyně Marla (Rosamund Pike) podvádí svoje klienty, a místo aby o ně pečovala, získává nad nimi absolutní moc. Její...  celý článek

Sdílené skútry už vandalové neničí. Odrazuje je velmi hlasitý alarm

Na skútrech Blinkee brázdí lidé Prahu od června 2020.
vydáno 5. března 2021  11:34

Provozovatelé elektrovozítek mění strategii. Ke klasickým zákazníkům přibírají kurýry.  celý článek

Kina jsou doma. Hru o streamy hrají Eddie Murphy, superhrdinové i legendární monstra

Eddie Murphy se vrací jako princ Akeem po téměř 33 letech.
vydáno 5. března 2021  5:10

Deník Metro připravil výběr očekávaných filmů, jichž se díky premiérám na malých obrazovkách letos opravdu dočkáme.  celý článek

Jak se stát hodinářem. Nesmí chybět nadšení a pevná ruka

Hodináři z Podskalí: Faruk Mahrezi a Zdeněk Rott
vydáno 4. března 2021  21:59

Jak se z elektrikáře a hodinového manžela či státního úředníka stane šikovný hodinář? Někdo změní profesi, protože musí. A pak jsou tu tací, kteří kvůli...  celý článek

Vaše fotky z Prahy