metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 0 °C

Sobota 28. ledna 2023. Svátek má Otýlie

Další 1 fotografie v galerii
Vítězný návrh na první podobu terminálu vysokorychlostní železnice v Česku. | foto: SŽDC

S výstavbou moderního terminálu se začne nejdřív za čtyři roky. Nevyužité návrhy v koši neleží

  5:56
Poblíž Nehvizd nacházejících se severovýchodně od hlavního města má za několik let začít vznikat jedna z nejmodernějších železničních staveb v Evropě. První podobu terminálu vysokorychlostní železnice, která má spojit Prahu s Brnem a také rakouskou metropolí Vídní, vybrala Správa železnic tento týden. Mezi řadou futuristicky vyhlížejících návrhů zvítězilo poměrně střízlivě vyhlížející dílo autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch ze společnosti Metroprojekt.

„Návrhy hodnotila porota složená ze šesti nezávislých architektů, dvou zástupců Správy železnic a starosty Nehvizd, v jejichž těsné blízkosti se nové nádraží vybuduje,“ říká pro deník Metro mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Mezi odmítnutými návrhy na podobu stavby, do níž chce Správa investovat více než 780 milionů korun, se mimo jiné objevil také futuristický návrh Capsule hotelu v Nehvizdech. Projekt společnosti Vision Architecture skutečně počítal s tím, že budou součástí budovy také kapsle, kde budou moci cestující přespávat. „Náš soutěžní návrh ale nebyl vybrán k realizaci,“ uvádí pro Metro Radek Vopalecký z Vision Architecture.

Projekt společnosti Vision Architecture počítal s tím, že budou součástí budovy také kapsle, kde budou moci cestující přespávat.

První úsek rychlodráhy mezi Prahou a Brnem začne vznikat nejdříve v roce 2025. Terminál rovněž nevznikne dříve než za dva roky. Podle Správy železnic však bylo cílem architektonické soutěže nejen najít optimální řešení samotného terminálu s parkovištěm pro tři tisíce vozů a s propojením na autobusové linky Pražské a Středočeské integrované dopravy, ale také ideově pojmout urbanismus širšího okolí a napojení na blízkou dálnici D11. „Podle zahraničních zkušeností lze očekávat, že terminál Praha východ se stane impulzem k rozvoji přilehlého okolí. Proto měla architektonická soutěž i druhou, urbanistickou část, ve které soutěžní týmy rozpracovaly širší okolí terminálu,“ uvádí Správa železnic.

Podle mluvčí Friebové je tedy teoreticky možné, že se některého z odmítnutých návrhů ještě v nějaké podobě dočkáme na pozemcích okolo terminálu. „Zmiňovaný hotel není součástí návrhu, nicméně tato možnost je realizovatelná na některém ze sousedních pozemků soukromým investorem. Správa železnic jako státní investor připravuje a financuje pouze železniční stavbu,“ vysvětluje Friebová. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Děti se projedou historickou tramvají se slevou a dozvědí se, kde je Čertův sloup

vydáno 27. ledna 2023  16:30

Dárek k vysvědčení v podobě symbolického jízdného historickou tramvají linky číslo 42 za 65 korun připravila na víkend pro dětské návštěvníky metropole...  celý článek

Příběh o zrodu Chippendales je majstrštyk kabelovky Hulu! Tedy pardon, Disney+

Strážce streamu
vydáno 27. ledna 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Osmidílná minisérie s krkolomným názvem Představujeme vám Chippendales! vypráví příběh o Somenovi „Stevovi“ Banerjee, indicko-americkém podnikateli, který...  celý článek

Made in Czech Republic neznamená ušité v Číně. Češi na sebe mohou být hrdí i v oblasti módy

vydáno 27. ledna 2023  7:11

Ten, kdo se pohybuje na trhu ryze tuzemských módních značek, se s tímhle problémem již mnohokrát setkal a v podstatě s ním téměř každý den bojuje....  celý článek

Nedorazila vám do schránky obálka s volebními lístky pro druhé kolo? Nezmatkujte

vydáno 27. ledna 2023  5:58

Česko volí prezidenta. Pravidla volby se v porovnání s prvním kolem liší jen minimálně.  celý článek