Zahraniční turisté představují z návštěvníků českých a moravských lyžařských center zhruba patnáct až dvacet procent. „Nemyslím si, že jich letos přijede tolik, pokud dorazí. A také si nedělám naději, že by je dokázali nahradit domácí turisté,“ říká Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek (AHS).
Dobré zprávy
|
I tak se například agentura CzechTourism snaží, aby v zahraničí na naše lyžařské svahy nezapomněli. „Zahájili jsme reklamní kampaň v Polsku, Nizozemsku i Dánsku, odkud k nám tradičně lyžaři jezdí,“ říká Jan Herget, ředitel CzechTourism. Plakáty, ale i sociální sítě míří i na rakouské klienty. „Rakušané, ač jsou alpská velmoc, tvoří na české straně Šumavy nezanedbatelnou část návštěvníků,“ dodává Herget.
Střediska letos v létě alespoň částečně smazala manko, které vzniklo na konci minulé sezony předčasným ukončením provozu. „V létě se do našich hor vydalo o patnáct procent víc domácích než loni, platilo to ale jen pro červenec a srpen,“ vypočítává Kateřina Neumannová, bývalá lyžařka a také prezidentka AHS. Proto doufá, že především velké investice, které majitelé areálů letos investovali, nepropadnou. Jednalo se o 750 miliard korun, vyrostly nové vleky, lanovky a také několik sjezdovek.
Na zasněžování
|
Provozovatelé samozřejmě zohledňují zpřísněné hygienické podmínky. Asociace horských středisek proto vydala i samostatný manuál. Počítá se samozřejmě s rouškami u pokladen, u nástupišť na lanovky a vleky. Sedačky nebudou jezdit se zavřenými plexiskly, v lanovkových kabinkách budou otevřená okénka.
„Počítáme s co největším nákupem jízdného a služeb už on-line, aby se lidé shromažďovali u pokladen co nejméně, nedocházelo ke kontaktu s personálem,“ říká pro deník Metro Knot. V některých střediscích už taková forma nákupu tvoří až 70 procent prodeje. Změní se pravidla i v občerstveních na sjezdovkách, zvláště v oblíbených aprés ski barech. Nebude hrát hlasitá taneční hudba, lidé budou sedět v odstupech.