metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 9 °C

Čtvrtek 18. dubna 2024. Svátek má Valérie

Škodí to přírodě a lidem? To nechci! Češi dávají stále přednost zboží, které je „poctivé“

  5:28
Nezajímá nás jenom složení potravin. Jestli je tam moc „éček“, soli a dalších umělých přísad. Češi si například stále více všímají označení, které jim udává, zda se potravina či věc nevyrobila tak, aby trpěla příroda nebo klima, případně jestli například tričko nešily někde v pralesní manufaktuře děti.
ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Momentálně se tento trend projevuje v Česku ve spotřebě kávy. Kupujeme stále více balíčků kávy nebo kakaa s modro-zelenou značkou Fairtrade, případně si dáváme nápoj tam, kde ho z férové kávy připravují. U těchto dvou druhů zboží zaznamenávají obchodníci nejvyšší procenta růstu prodejů.

U kakaa se zájem zákazníků v roce 2021 zvýšil o téměř dvě třetiny. Bodovala ale i fairtradová káva. Jak spočítala organizace Fairtrade Česko a Slovensko, v přepočtu na šálky jich každý obyvatel naší země loni vypil patnáct. V porovnání s rokem 2020 poskočil tento údaj dokonce o čtyři kávy na hlavu za rok.

Fairtrade káva

1326 tun fairtradové kávy se loni prodalo na českém trhu. Jedná se o hmotnost zrn ještě před pražením. Po pražení to představuje 946,5 tuny zrnkové kávy.

3,4 to je podíl na spotřebě fairtradové kávy v procentech na celém českém trhu s kávou. 

Lidé překvapivě utrácejí za „poctivé“ výrobky, i když je v ceně započten příplatek. Ten třeba umožňuje pěstitelům vyplácet vyšší mzdy dospělým a nezaměstnávat děti, které tím jinak vylepšují rodinné rozpočty v chudých zemích.

„Systém Fairtrade ale neřeší jen sociální, pracovní a ekonomické problémy pěstitelů. Všímá si i otázek životního prostředí,“ připomíná Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.

Pěstitelům dává možnost investovat do preventivních opatření. Ta zamezují oteplování zemského klimatu a šetří přírodu. „Pěstitelé zapojení do systému díky Fairtrade využívají nové odrůdy, učí se pracovat s vodními zdroji nebo diverzifikují plodiny,“ říká Kadaně.

Se značkou Fairtrade (viz box) se lidé setkají také u bavlněných výrobků. V Česku se jich ročně prodává více než dvě stě tun. Přibližně tři roky se už do Česka také dovážejí poctivě pěstované banány a květiny. Jenom řezaných kytek se od předloňska v Česku prodalo téměř 3,2 milionu kusů. U banánů se jedná v Česku a na Slovensku za rok 2021 o téměř 700 tun.

Jak zjistila letos v březnu společnost Median, povědomí o značce Fairtrade má 66 procent českých spotřebitelů, detailní informace má 39 procent lidí. 

Co je Fairtrade

  • Fair Trade (FT) je ochranná známka označující výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentání standardy Fairtrade International.
  • První prodejna Fair Trade otevřela v roce 1958 v USA.
  • Celosvětově pokrývá FT jen jedno procento obchodu.
  • Evropa se na prodejích podílí 70 procenty.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek

Konflikt mezi fanoušky utnuli těžkooděnci. Policisté cvičili před hokejovým MS

vydáno 18. dubna 2024  18:22

Kromě potlačení klasického diváckého násilí ve čtvrtek policisté cvičili v pražské O2 areně zákroky proti protestujícím, kteří se přilepí k ledové ploše...  celý článek