metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 10 °C

Čtvrtek, 21. února 2019. Svátek má Lenka.
Škoda 15T ForCity (Praha)
Škoda 15T ForCity (Praha) | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Splatí Praha nové tramvaje? O garancích se rozhodne až po volbách

18. června 2014  13:52 ČTK
O garancích za závazky, které má pražský dopravní podnik vůči strojírenské firmě Škoda Transportation, bude zřejmě rozhodovat až nová politická garnitura, která vzejde z podzimních komunálních voleb. Informoval o tom primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Město by jako vlastník podniku mělo ručit za odložené splátky na dodávku tramvají, jejíž celková hodnota je přes 19,2 miliardy korun. Před volbami by se podle primátora pro rozhodnutí patrně nenašla podpora.

Pražský dopravní podnik a strojírenská firma na konci května po několikaměsíčním vyjednávání podepsaly dohodu o úpravě problematické smlouvy. Kontrakt z minulosti znamenal pro zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou společností v ČR, velkou finanční zátěž. Vedení Prahy mluvilo dokonce o krachu podniku.

Tramvaje budou mít klimatizaci a Wi-Fi

Dohodu obě strany slavnostně podepsaly, bez garancí města, které si Škoda Transportation vyžádala, ale pozbude platnosti. Praha má ručit za to, že dopravní podnik závazky do roku 2022 splatí. Finanční ředitelka dopravního podniku Magdalena Češková na dnešním jednání k efektivní veřejné správě uvedla, že toto rozhodnutí bude pro politiky "velmi problematické". "Jiné řešení ale neexistuje," uvedl Filip Rybín, který úpravy smluv za Prahu dojednává. Město má na rozhodnutí čas do konce roku.

Kromě rozložení splátek a zachování ceny se podnik a strojírenská firma dohodly na lepší výbavě tramvají. Výrobce dodá soupravy s klimatizací a připojením Wi-Fi. Zároveň prodlouží záruku pro již dodané poruchové tramvaje. Pro Škodu Transportation to znamená zvýšení nákladů o miliardu.

250 tramvají, které město nepotřebovalo

  • V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity, které byly vyvinuty speciálně pro Prahu.
  • Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy korun.
  • Člen představenstva dopravního podniku Petr Vychodil na dnešní debatě navíc uvedl, že podnik soupravy objednával v době, kdy je vůbec nepotřeboval.
  • Nízkopodlažní tramvaje mimo to od začátku vykazovaly technické problémy a jejich údržba bude po uplynutí záruky velice nákladná, tvrdí Vychodil.
  • Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Komentáře

Hlavní zprávy

Povinné zálohy na PET lahve jsou nesmysl, tvrdí evropští mistři třídění odpadu

Ilustrační snímek
vydáno 21. února 2019  15:46

Karlovarské minerální vody, největší středoevropský distributor nealkoholických nápojů, uvažují po vzoru některých evropských zemí o zavedení zpětného...  celý článek

ANKETA: Deník Metro hledá nejkrásnější tramvaj v Praze

Anketa
vydáno 21. února 2019  14:39

Jako má Londýn červené autobusy, tak má Praha tramvaje T3. Nejpočetněji vyráběný tramvajový vůz na světě je pražskou legendou. Metropoli však křižují i...  celý článek

Kadjar byl v lázních. Renault prokoukl a dostal nové motory

Překonat brod není problém.
vydáno 21. února 2019  12:33

S novým rokem se českému trhu představil omlazený Renault Kadjar. Oblíbené SUV dostalo řadu novinek.  celý článek

Dejvické divadlo nezískalo peníze na provoz a je vystaveno tragikomické zkoušce

Ivan Trojan
vydáno 21. února 2019  10:21

Aby se Dejvické divadlo zachránilo, povolá na pomoc finského režiséra, začne hrát s loutkami, a dokonce se pokusí důchodcům prodat předražené hrnce. Snahu...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám