Po podstatně méně podařené dvojce a překvapivě slušném třetím dílu přichází do kin čtvrté pokračování s názvem Bridget Jonesová: Láskou šílená. Je proto ideální čas připomenout si, v čem a proč se filmové adaptace románů britské spisovatelky Helen Fieldingové trefovaly do černého.
Sympatická smolařka
Jedničku Deník Bridget Jonesové viděl, nebo alespoň z doslechu zná, v tuzemsku skoro každý. Lví podíl na tom pochopitelně mají více než dvě desítky let repríz na obrazovkách českých telvizí. Ze stejného důvodu mají Češi tolik v oblibě o dva roky mladší, a také britskou, Lásku nebeskou.
Děj snímku, který je dodnes jednou z nejpříjemnějších romantických komedií, vypráví o zdánlivě průměrné Britce jménem Bridget. Tu hraje Renée Zellwegerová, která si roli vybojovala na úkor tehdy mnohem slavnějších kolegyň, jako byla Cate Blanchettová, Cameron Diazová nebo Kate Winsletová. Děj nestojí na propletencích příběhů jako již zmiňovaná Láska nebeská (2003) a nedisponuje skoro až archetypální romantickou zápletkou jako další slavná britská „romanťárna“ Notting Hill (1999). Může se ovšem sebevědomě opřít o našlapaný a nahláškovaný scénář, spoustu humoru a především funkční dojemný závěr. Výslednému dojmu pomáhá i fakt, že Zellwegerová/Jonesová umně a bez ostychu promlouvá k divákovi podobně, jako to má ve svých filmech v posledních letech ve zvyku například ukecaný americký herec Ryan Reynolds.
To, že je hrdinka jak hlavní protagonistkou, tak vypravěčkou, způsobuje příjemný vedlejší efekt. Bridgetiny trapasy, romantické momenty i bědování nad samotou s ní prožívá divák o to silněji. Pojďme společně zavzpomínat na scény, kdy špatně zvolený provázek obarvil celý pokrm na modro, jak si hrdinka vzala na rande místo sexy prádla bombarďáky nebo jak se odkazovalo na tehdejší soudobé fenomény. Třeba Saddáma Husajna.
Vyvanuté sequely
O nejnovějším čtvrtém pokračování, tedy takzvaném třetím sequelu původního filmu, se více rozepisuje kolegyně Šimurdová v článku na další straně. Snímek Bridget Jonesová: Láskou šílená nicméně provázejí, stejně jako předchozí dvě pokračování, mezi cílovou skupinou většinou kladné ohlasy. A to i přesto, že se tvůrci vydali podobnou cestou jako ti, kteří mají na kontě seriálové pokračování Sexu ve městě s názvem A jak to bylo dál... (2021). Zabili Bridgetina Pana Božského, tedy naškrobeného Pana Darcyho (Colin Firth).
Za obecně nejvyvanutější pokračování Bridgetiných patálií bývá obecně považována dvojka z roku 2004. V ní se již zmiňovaná sympaťačka z prvního dílu proměnila v otravnou hysterku, které otevřou oči až nové kamarádky z thajského vězení. Naopak trojka – Dítě Bridget Jonesové (2016) byla přijímaná po nepřekonatelné jedničce vůbec nejkladněji. Film sice nepřinesl žádnou revoluci, ale zpětně vzato šlo o příjemnou žánrovku.
Výslednému dojmu škodil pouze fakt, že absentoval Hugh Grant coby oblíbený sukničkář Daniel. Herci se prý nelíbil scénář. V případě čtyřky se však oblíbený „grázlík“ vrací. A to je u postav ztvárněných charismatickým Britem vždycky dobrá zpráva.
Helen Fieldingová stvořila fenomén
|