metro.cz

Počasí v Praze

20 °C / 30 °C

Pátek 12. července 2024. Svátek má Bořek

Být gamer už není stigma, říká muž, jenž pamatuje válku mezi Levelem a Score

  5:17
Kde jsou ty časy, když si vývojáři videoher museli na všechno přijít sami – od napsání programu až po jejich vydání. Jak vznikly legendy jako Dungeon Master, Lemmings, Doom nebo GTA? Kdo je vymyslel? A čím vynikaly?

Další 1 fotografie v galerii
Jan Bobrovský z týmu Xzone | foto: XZONEMetro.cz

V knize 50 let videoher, která navazuje na loňskou publikaci O hrách a lidech z dílny časopisu Level, se vrátíte do doby odvážných pionýrských programátorů těchto kultovních titulů. Kniha mapuje příběhy 109 herních legend, na nichž vyrůstaly takřka dvě generace mladých lidí, pro které se hry staly stejně důležitou součástí kulturního rozhledu jako filmy, knihy nebo komiksy. Jan Bobrovský z marketingového týmu Xzone, který knihu vydal, vypráví o tom, jak se změnil český gamer, a vzpomíná i na legendární souboje fanoušků herních časopisů Level a Score.

Kniha mapuje příběhy 109 legendárních videoher. Jak dlouho vznikala?
Dalo by se říci, že dvacet let, vzhledem k tomu, že příběhy her vychází z textů, které byly otištěny v magazínu Level od roku 2004. Když však tohle pomineme, tak autorský tým, v čele s Pavlem Dobrovským, nad knihou strávil dlouhé měsíce plánování a pak velmi intenzivní měsíc editorských a grafických prací. Bylo to něco jako extrémně dlouhý poslední den před uzávěrkou časopisu. Moc mě těší, že probdělé noci autorů jsou na knize opravdu vidět a čtenářům se tak dostalo do rukou něco unikátního.

Obálka knihy

Žádné nové texty tedy nevznikly?
Většina textů je převzata z časopisu, významně rozšířena a doplněna podle nových informací, které se během let k dané hře nastřádaly. Třeba k české klasice Mafia jde ale o nový text. Kniha obsahuje také specialitu v podobě několika otevíracích stran, takzvaných oltářů, s originálním obsahem. Z nich máme velkou radost.

Přiblížil byste klíč k výběru obsažených videoher?
Kniha si nebrala za cíl obsáhnout všechny zásadní hry za uplynulých padesát let. Její výběr spíše ukazuje postupný vývoj od dřevních začátků v jednoduché bitové grafice až po vizuálně i narativně komplexní hry nedávných let. Čtenář tak na první pohled vidí ten obrovský kus cesty, kterým si videohry prošly. Samozřejmě nechybí ani několik českých her, které se buď prosadily ve světě, nebo posunuly svůj žánr.

O knihu byl obrovský zájem, první vydání se rychle vyprodalo. Čemu to připisujete?
Tak velký zájem nás samotné překvapil. Kniha vyšla ve zvýšeném nákladu oproti první Level knize O hrách a lidech. Přesto byla týden po vydání pryč a přidávali jsme dva dotisky. Je vidět, že českých knih o hrách je stále velmi málo, a 50 let videoher navíc nemá svým rozsahem a provedením v Česku obdobu. Jak název knihy napovídá, hraní videoher je tu s námi už nějaký ten pátek. Hráči dospívají, stárnou a často se vracejí ke hrám, u kterých vyrůstali. Je to stejná nostalgie jako u oblíbené hudby nebo filmů. Člověk rád vzpomíná a obklopuje se tím, co ho utvářelo.

Jaký byl váš podíl na knize konkrétně?
V Xzone zařizuji vydání, výrobu a prodej knihy. Rozhodli jsme se zde vynechat běžné sítě knihkupectví, které ke knihám přistupují příliš jako ke spotřebnímu zboží. U nás bereme 50 let videoher jako hráčský artefakt, který si čtenář nadšeně vystaví na poličku a při každé vhodné příležitosti se k němu bude vracet.

Co chystáte dál?
Třetí kniha magazínu Level o českých hrách už je v procesu, její tvorba ovšem bude o něco delší a letošní rok nestihne. Nevychází totiž z článků, ale půjde o kompletně nový text. Mezitím ovšem chystáme jiné novinky, které potěší starší i současné hráče. První kousek představíme ještě v červnu a půjde o lokalizaci velmi oblíbené zahraniční knihy.

V devadesátých letech byly na trhu dva herní časopisy, Level a Score. Pamatujete na to dvojvládí?
Až moc dobře! Věčný boj fanoušků každé redakce je už dneska legendární a vlastně také dost úsměvný. Devadesátá léta a přelom tisíciletí byly zlatou érou herních časopisů a hráči je hltali, ať už doma měli herní zařízení, nebo ne. Stačilo jen číst recenze, studovat obrázky a z člověka byl hned největší znalec ve třídě. Osobně jsem vždy patřil k týmu Level, který mi přišel serióznější a jehož redakce mi více přirostla k srdci. Tehdejší dobové texty obou časopisů však dnes spíše jen pobaví a fungují hlavně jako nostalgický výlet do mládí. Dnes už médium dospělo a o hrách se píše na úplně jiné úrovni. Věřím, že dobrým příkladem jsou právě Level knihy.

Jak se od té doby změnil typický český gamer?
Řekl bych, že český hráč samotný se zase tolik nezměnil. Změnila se doba a tím způsob, jakým hry i informace o nich konzumuje. Hlavním zdrojem informací už dávno nejsou tištěné časopisy a netrpělivě očekávané recenze velkých hitů. Stejně jako si počítačový hráč už málokdy zajde pro svoji novou hru do kamenného obchodu. Obzvlášť druhá část mě jako zástupce herního obchodu a fanouška her v krabičce mrzí. Nemá ovšem smysl vzpomínat na zlaté krabičkové časy a je nutné prostě věci dělat jinak. Dobrou zprávou je, že se stárnoucí generací hráčů už hraní videoher přestalo být ve většinové společnosti nějaké stigma. Nastupující rodiče už jsou sami často hráči, a tak názor „z toho jednou vyrosteš“ už naštěstí mizí. Hry jsou přijímány stejně jako jakýkoli jiný koníček, který nejen baví, ale také rozšiřuje obzory a nutí přemýšlet.

50 let videoher

  • Kniha mapuje příběhy legendárních her.
  • Každé hře je věnován prostor 4–10 stran zahrnujících zajímavá fakta z vývoje hry, původní rozhovory s jejich tvůrci a zhodnocení dopadu a vlivu dané hry na celou branži.
  • Součástí knihy jsou také velké screenshoty z her a obrazoví průvodci.
  • Publikace navíc obsahuje několik rozevíracích „oltářových“ stran pro vytvoření panoramatického efektu.
  • Více najdete na webu www.xzone.cz.

Autor: Petr Holeček Metro.cz

Hlavní zprávy

Slunce opaluje pokožku a také aktivuje pudy. Letní sexy románek může skončit třeba „čapí chůzí“

vydáno 12. července 2024  4:45

Je to už třiapadesát let, kdy se začínající lékař Roman Trýzna dostal k tomu, že se na pražské venerologii učil herec Petr Čepek, jak správně zahrát...  celý článek

Sbírky „venkovských“ galerií překvapí. Ukrývají jedinečná díla i světoznámých umělců

vydáno 11. července 2024  12:13

Vydat se za uměním do Prahy je logické. Jsou tu perly od gotiky po současnost, od manýrismu po kubismus. Vše na jednom místě. Jenže překvapivě hodnotná...  celý článek

Srnčata zachraňují před krutou smrtí, norování jim ale nevadí, diví se ochránci přírody

vydáno 11. července 2024  6:53

Myslivci a další dobrovolníci se v těchto dnech usilovně snaží bezmocná srnčata zachraňovat před ostrými sekačkami. Nově se k vyhledávání mláďat používají...  celý článek

Fotbalové léto Kaizen Gaming je tady!

vydáno 11. července 2024  6:00

Přední světová sázková společnost se stala oficiálním partnerem fotbalových turnajů UEFA EURO 2024™ i CONMEBOL Copa America™️ 2024, což je v tomto...  celý článek