Jak se ukazuje, české domácnosti vlastní i nejvíce automobilů se spalovacím motorem a nejčastěji kupují ojetiny. Vyplývá to z průzkumu Mobility barometr 2025, jehož výsledky zveřejnila společnost Europ Assistance a kterého se zúčastnilo devět tisíc respondentů v devíti evropských zemích.
Žehráme na vysoké ceny a málo nabíječek
Pouze čtvrtina Čechů se v průzkumu domnívá, že nařízení EU, aby se od roku 2035 prodávaly pouze elektromobily, je realistické a bude naplněno. Je to výrazně méně než v dalších zemích Evropy. Tam je průměr 40 procent. České postoje jsou dokonce o polovinu menší než ve státech jako Portugalsko (54 procent), Španělsko (53 procent) nebo Itálie (52 procent). Nejbližší jsou nám v tomto směru obyvatelé Francie, kde v totální výhru elektromobilů věří 29 procent populace, a Belgie se 32 procenty.
Podíl elektromobilů je v českých domácnostech mezi zkoumanými státy nejnižší. Mezi hlavními důvody, proč elektromobil nepoužívají a ani o jeho koupi neuvažují, uvedli respondenti vysokou pořizovací cenu, nedostatek dobíjecích míst, problémy při dlouhých cestách a také obavy z provozních nákladů.
Tříleté elektroojetiny letí
Tak zlé to ale s nepopularitou bateriových aut u nás není. V České republice byly v roce 2024 registrovány téměř čtyři tisíce ojetých bateriových elektromobilů. Meziročně se zájem o ně zvýšil o téměř tři čtvrtiny. Na celkových prodejích osobních elektromobilů se ojetá vozidla podílela z více než 26 procent. Jedním z důvodů je nepochybně jejich dostupnost. Uvádění nových modelů a zvyšující se konkurence na trhu s novými elektromobily tlačí ceny na sekundárním trhu dolů, z čehož zákazník profituje.
„Jak ukazují data, největší zájem je o tříleté ojetiny, hlavně o vozidla po ukončeném leasingu, které firmy nahrazují novými. Drtivou většinu ojetin samozřejmě stále kryje záruka výrobce na baterii, což dává kupujícím jistotu, pokud se vyskytnou problémy,“ upozorňuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Ojeté elektro
|