Jak jsou na tom čeští senioři s technologiemi současného světa? Zjišťoval projekt Neviditelní. Podle něj například dva z pěti seniorů mají v telefonu přístup k internetu a 17 procent z nich využívá sociální sítě. Digitalizace jim pomáhá udržovat kontakt s rodinou, čelit osamělosti a lépe se orientovat ve světě, který se rychle mění.
Digitální sebevědomí roste
Podle projektu Neviditelní se téměř polovina seniorů nad 65 let už s nějakým typem on-line podvodu setkala a čtyři procenta oslovených na podvod dokonce naletěla. Přesto si mnozí věří – 12 procent se označuje za zkušené uživatele, 37 procent za pokročilé začátečníky. Největší skupinu ale tvoří ti, kteří se vnímají jako základní uživatelé (48 procent). Muži a vysokoškoláci jsou při hodnocení svých dovedností sebevědomější než ženy a lidé s nižším vzděláním.
Z průzkumu T-Mobilu vyplývá, že senioři se zároveň obávají příliš rychlého vývoje technologií a podvodů v kyberprostoru – tyto obavy sdílí napříč všemi skupinami, od technických nováčků po digitální nadšence. „Oběťmi jsou zejména aktivní uživatelé digitálních technologií, kteří pravidelně využívají internetové bankovnictví, sociální sítě a další on-line služby,“ upozorňuje Alžběta Dvořáková, tisková mluvčí Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost.
Deepfake a falešné výhry
Podle údajů České bankovní asociace (ČBA) bylo v loňském roce napadeno 87 407 bankovních klientů, což je o 18 tisíc více než v roce 2023.
Přestože se senioři v průzkumu projektu Neviditelní cítí v digitálním prostředí poměrně jistě, připouštějí, že je některé hrozby stále mohou zaskočit – uvedlo to 45 procent dotázaných, podobně jako v loňském roce. Skálopevné přesvědčení o schopnosti rozpoznat a identifikovat digitální podvod má jen osm procent respondentů. Senioři nejčastěji čelí podvodným zprávám o doručení balíčku, falešným výzvám k úhradě cla nebo oznámením o výhře.
Téměř třetina se setkala s podvodnými investičními nabídkami a čtyři procenta dotázaných naletěla podvodným webům nabízejícím falešné zboží.
V testu, který byl součástí výzkumu, většina seniorů dokázala rozpoznat deepfake videa a podvodné nabídky. Přesto 20 procent považovalo deepfake video se sportovkyní Barborou Špotákovou za pravdivé. „Podvodné legendy se neustále zdokonalují a často kombinují falešné telefonáty, e-maily a SMS zprávy, aby působily důvěryhodně,“ říká Andrea Jarůšková z pražského oddělení prevence Policie ČR.
Vzdělávání je klíč
Pomoci má osvěta. Projekt Neviditelní připravil ve spolupráci se značkou Creditea, pod záštitou Policie ČR a Městské části Praha 1 kurz rozpoznání moderních podvodů. Podle Marka Sabaky, obchodního ředitele značky, je kontaktování banky správný krok, pokud se člověk domnívá, že se stal obětí podvodu. Roli hraje i rodina a přátelé, kteří často motivují seniory k využívání technologií.
„Za poslední dekádu se jejich znalosti výrazně zlepšily. Přesto se narodili do světa bez počítačů a internetu, takže zůstávají spíše nadšenými začátečníky. Ale mění se to, a je třeba s tím pracovat i třeba v přípravě vzdělávacích programů – hledat nová témata, jako je například AI,“ říká Hana Čepová z organizace Právě teď.