Podle tiskové mluvčí Kiwi.com Daniely Chovancové mnoho atraktivních spojení do Střední Asie přibylo díky rozvoji istanbulského letiště jako regionálního střediska a virtuálnímu propojování letů nespolupracujících aerolinek. „Středoasijské země, jako je Ázerbájdžán nebo Kazachstán, jsou navíc velmi univerzální a cestovatelé v nich najdou vše od hor přes nížiny s bohatou zelení až po pouště, mořské pláže i moderní metropole. Ve spojení se zajímavou gastronomií a nízkými cenami se stávají tyto křižovatky evropské a asijské kultury čím dál atraktivnější,“ vysvětluje pro Metro Chovancová.
Cestování do východních destinací tak přináší jiný typ zážitku než tradiční evropské destinace. „Ve srovnání s turistickými hity, jako je Londýn, Barcelona nebo Řím, nejsou přeplněné turisty, nabízejí autentičtější atmosféru, relativně nízké ceny a stabilní bezpečnostní situaci,“ dodává mluvčí Kiwi.com.
Češi jsou věrní tradici
Podle výše zmiňovaného průzkumu se jednoznačným vítězem loňského roku stala Albánie, která získala na oblibě nejen u českých zákazníků, ale i v celé Evropě a populární zůstává i letos.
S tím souhlasí také Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia. „Češi zůstávají věrní tradičním destinacím – i letos se nejvíce chystají na řecké ostrovy, do Egypta a Turecka. Už druhým rokem ale výrazně roste zájem o Albánii. Ve srovnání s předloňským rokem vzrostl prodej zájezdů do této balkánské země o 80 procent. Albánie láká svou nedotčenou přírodou, horskými scenériemi, historickými památkami i průzračným Jónským mořem. Její pláže s jemným pískem připomínají ty řecké, ale stále si uchovávají méně turistický ráz,“ vysvětluje pro Metro Ekrt Jirušková.
„Revenge travel“ už je pryč
S nárůstem popularity cestování do středoasijských zemí se pojí také výrazná proměna cestovatelských návyků Čechů.
Podle Chovancové jsme těsně po pandemii byli svědky takzvané revenge travel, kdy si zákazníci chtěli vynahradit dobu, kdy se cestovat nemohlo.
„V loňském roce už se situace stabilizovala i díky postupnému navyšování kapacit. To bude pokračovat i v tomto roce, jak potvrzují aktuální informace od největších evropských dopravců. S rostoucím leteckým provozem a stále plnějším nebem však různá narušení provozu již zůstanou nedílnou součástí leteckého cestování,“ konstatuje pro Metro Chovancová.
Podle mluvčí agentury Invia navzdory ekonomickým výzvám zůstává poptávka po dovolených silná a mnoho Čechů si dopřává i dva zahraniční pobyty ročně. „Zákazníci jsou věrní osvědčeným destinacím, zároveň však roste zájem o luxusní pobyty a exotiku. Klíčovým faktorem je cenová dostupnost – díky konkurenčnímu prostředí zůstávají ceny zájezdů stabilní a v některých případech dokonce klesly, což Čechy motivuje k větším investicím do cestování,“ dodává Ekrt Jirušková.