Na podzim vydané dvojCD s kompletním dílem Antonína Dvořáka pro housle a klavír sklidilo skvělé recenze i ocenění. Jak se zrodil nápad něco takového udělat?
Nápad přišel od klavíristy a generálního ředitele České filharmonie Davida Marečka. Společně jsme chtěli vytvořit komplet, který by zahrnoval všechna Dvořákova díla pro housle a klavír, taková nahrávka totiž doteď neexistovala, nejen u nás, ale ani ve světě. Odezva, které se našemu dvojalbu dostalo, nás velmi potěšila. Pozitivní recenze a ocenění, například od časopisů The Gramophone, Classica či Diapason, jsou pro nás milým potvrzením, že naše interpretace oslovila posluchače i kritiky.
Jste sólovým houslistou, zároveň ale zastáváte i pozici koncertního mistra České filharmonie. Jaké to je skloubit obě tyto role?
Skloubit roli sólového houslisty a koncertního mistra České filharmonie je časově náročné. Jako sólista mám možnost ponořit se emočně do konkrétních skladeb, interpretovat je podle svého cítění a komunikovat přímo s publikem. Tato role mi poskytuje tvůrčí svobodu a prostor pro osobní vyjádření. Na druhé straně, pozice koncertního mistra vyžaduje týmovou spolupráci. Jsem zde prostředníkem mezi dirigentem a orchestrem. Tato role mě učí diplomacii, komunikaci a schopnosti rychle se přizpůsobit různým, nejenom hudebním, situacím.
Spolupracujete i s audiovizuální show Vivaldianno, což není úplně typická platforma pro klasického houslistu. Co vás na tomto projektu baví?
Spolupráce na projektu Vivaldianno pro mě je fascinující zkušeností, která mi umožňuje propojit klasickou hudbu s moderními technologiemi a vizuálními efekty. Nejvíce mě baví objevovat nové způsoby, jak oslovit širší publikum a přiblížit jim dílo Antonia Vivaldiho v inovativním kabátku. K projektu jsem se dostal díky pozvání od Michala Dvořáka, který mě oslovil s nabídkou účasti na této unikátní show. Jeho vize moderního zpracování Vivaldiho hudby mě nadchla a rád jsem se stal součástí tohoto mezinárodního projektu.
Dočetla jsem se, že na Novoročním koncertě s Českou filharmonií jste vystoupil v kšandách. Máte rád takové experimenty?
Taková vystoupení, jako právě v kšandách, je pro mě způsob, jak propojit klasickou hudbu s moderní estetikou a přiblížit ji širšímu publiku. Věřím, že takové prolínání tradice s moderním stylem může osvěžit koncertní atmosféru a ukázat, že klasická hudba není strnulá, ale živá a aktuální. Reakce ze světa klasické hudby jsou většinou pozitivní; kolegové i posluchači oceňují snahu o inovaci a přiblížení hudby novým posluchačům. Pro mě je důležité, aby forma sloužila obsahu a aby vizuální prvky podporovaly hudební zážitek, nikoli jej narušovaly.
Založil jste vlastní nahrávací společnost Wassermann Media. Co vás k tomu vedlo?
Společnost jsem založil během pandemie. Tento krok byl motivován snahou přiblížit se mému publiku i v době, kdy jsme se nemohli společně sejít na koncerty. K mému vlastnímu překvapení se nakonec začali ozývat i někteří mí hudební kolegové s tím, zda bych jim nenatočil video nebo nevytvořil videozáznam koncertu. Agenda se postupně zvětšila, přišly poptávky na reklamy, trailery a ty existují dál.
Brzy vás čeká sólový koncert s Českou filharmonií pod vedením Semjona Byčkova nebo debut s Filharmonií v Dubrovníku k oslavě jejich stoletého výročí. Jak se na tyto důležité momenty připravujete?
Vystoupení s tak renomovaným dirigentem, jakým je Semjon Byčkov, je na přípravu vzrušující, na spolupráci s ním a Českou filharmonií v roli sólisty se opravdu těším. Koncerty se uskuteční 26., 27. a 28. března v Rudolfinu, kde společně uvedeme Šostakovičův První houslový koncert a moll. Ten na mě klade nejenom vysoké technické nároky, ale je vyčerpávající především interpretačně. Co se týče mého debutu v Dubrovníku, je to pro mě zvláštní příležitost, na programu bude Mendelssohnův Houslový koncert e moll. Už nyní se těším na setkání s tamním publikem a na možnost představit se v novém prostředí.
Co vás kromě výše zmíněného teď čeká?
V nadcházejícím období mě čeká řada zajímavých projektů. Plánuji sólové koncerty v Polsku, Německu a napříč Českou republikou. S klavíristou Davidem Marečkem připravujeme turné a nahrávání druhého CD, tentokrát se zaměřením na díla českých skladatelů. Program bude zahrnovat například Burlesku Vítězslavy Kaprálové či Smetanův cyklus Z domoviny. Také pracuji na crossover projektu, který je však zatím v rané fázi plánování. Společně s virtuózním kytaristou Pavlem Steidlem uvedeme Paganiniho sonáty pro housle a kytaru; tyto koncerty se uskuteční v Praze v kostele sv. Šimona a Judy 31. března a 1. dubna.