Komentář redaktora Filipa Jaroševského:
První zástupce rubriky Strážce streamu, jehož jsem v deníku Metro již polovinu dekády garantem, a v devadesáti devíti procentech případů také výhradním autorem, pojednával o tehdy zbrusu nové akční pecce Vyproštění (Extraction). Za malé peníze tenkrát natočil kaskadér komiksovek hromadu povědomě znějící muziky a do hlavní role chytře obsadil Chrise „Thora“ Hemswortha. Streamovací gigant Netflix u diváků skóroval i díky koronavirem vyhladovělým divákům.
Považuji za symbolické, že aktuální Strážce, který vyjde klasicky tento pátek ve 14 hodin na našem webu metro.cz, a poté v pondělních papírových novinách, pojednává o akčním filmu Totální rozklad alias Havoc. Snímek s Tomem Hardym v hlavní roli má totiž v základu podobnou zápletku, při jeho sledování ale budete mít pocit, že se při jeho natáčení všichni zúčastnění pekelně nudili. A to včetně režiséra i herecké hvězdy. O absenci kloudného scénáře nemluvě.

Tom Hardy ve snímku Totální rozklad
Pevně doufám, že na vás podobně vyprázdněným dojmem nepůsobí každotýdenní zástupci naší strážcovské rubriky. Níže přináším několik zajímavostí, které jsme k tématu vyštrachali.
Vedou Kašpárek i Batman
Největší pozornost si v rámci rubriky zatím vysloužil článek o hrané kuchařské reality show Souboj na talíři. Text s titulkem „Další divadlo bez Kašpárka? Souboj na talíři přišel o duši. A to nejen kvůli trapné reklamě“ si otevřelo bezmála 28 tisíc čtenářů. Bodoval také text o loňském českém krimiseriálu Metoda Markovič: Hojer, jehož titulek zněl: Brůna se jde bodnout? Voyo si zase hraje na Netflix. Markovič je český Mindhunter.

Souboj na talíři ztratil Kašpárka a jde to s ním s kopce. Tedy se Soubojem, Kašpárek udělal dobře.
Četl se i text o loňském animovaném komiksovém seriálu Batman: Rytíř v plášti, který lákal titulkem: Tučňák jako žena, černý Gordon a lesbická Harley Quinn. Nový Batman překvapí konzervativce.
Ne tak úplně recenze
V minulosti jsem několika čtenářům odpovídal na otázku, do jaké míry Strážce streamu nese prvky recenze. Je totiž pravdou, že do škatulky tohoto publicistického útvaru články vycházející v této rubrice záměrně nespadají. Recenze má totiž, oproti jakési volnější dojmologii, jakou Strážce vždy byl a dosud je, přísnější pravidla.
Správná recenze by totiž měla být zakončena procentuálním či hvězdičkovým hodnocením díla, což nebývá vždycky legrace, správný recenzent by pak měl dílo ideálně hodnotit od A do Z. Od kostýmů přes triky až po herecké výkony. Neměl by také nikdy zapomínat na zhodnocení práce scenáristů, kameramana i posledního ruchaře. Strážce streamu je zkrátka taková pocitovka. Ne nepodobná tomu, jak by vám o tom či onom seriálovém či filmovém díle nebo pořadu vyprávěl kamarád v hospodě.
Někdy první, někdy skoro poslední
Jak už bylo zmíněno, výhodou Strážce, ale i jeho prokletím, je fakt, že vychází vždy jednou týdně v předem danou hodinu. Tuto pravidelnost sice řada čtenářů kvituje s povděkem, nevyhnutelně se nám však občas stává, že o některých věcech píšeme později, než bychom si přáli. Na poli delších hodnoticích článků si však Strážce streamu již mnohokrát vybojoval prvenství, a to zejména na seriálovém poli.
V mnoha redakcích, včetně těch specializovaných, totiž jejich členové zkrátka nestíhají nakoukávat. Bývá proto zvykem, že recenze na některé tituly vycházejí i několik týdnů poté, co vyjde poslední díl toho kterého seroše. Ve Strážcích se nám něco podobného skoro nestává. A pokud výjimečně ano, pokorně se k tomuto poklesku v úvodu přiznáme.

Šéfredaktor deníku Metro Petr Holeček
Komentář šéfredaktora deníku Metro Petra Holečka- Vzpomínám na to, jako by se covidové šílenství odehrálo včera. A ono je to už pět let.
- Na jaře 2020 nás tahle epidemie uvěznila doma, což je pro novináře největší potupa. V rámci nějakých pravidel jsme se stejně scházeli v redakci, ale ještě předtím, když byl strach z nemoci nejhorší a nařízení vlády byly neoblomné, jsme zůstávali přikovaní v obývácích a ti šťastnější na svých chalupách.
- Byla to paradoxně plodná doba v tom, že jsme společně vytvořili několik nových rubrik, které jsme v novinách a našem webu táhli, ačkoli jsme měli přistřižená křídla.
- Ovšem ne tak docela. Znáte novináře. Zavřete je a stejně najdou cestu ven. A pak se zase vrátí. Sehnali jsme si propustky, proto jsme byli přece jen volnější než ostatní. To dalo vzniknout zajímavým projektům. Redaktor Pavel Hrabica vedl svůj Koloblog, tedy zápisník Pražana v sedle bicyklu, já jsem prozkoumával Temná zákoutí Prahy, kolega David Halatka zase její historii a paměť. Ovšem největší zásek na pažbě si vyškrábal svou pílí a smyslem pro dotahování věcí do konce redaktor Filip Jaroševský s novou rubrikou Strážce streamu.
- Protože právě streamovací platformy jako Netflix, tehdy ještě HBO GO, Disney+, již zaniklá O2 TV, ale také Telly a další získaly během covidu na obrovské popularitě. To, že jsme je podchytili a Filip začal psát recenze na téměř všechno, co se na nich objevilo, bylo pro Metro a jeho webovou verzi obrovské plus. Tištěný náklad nám tehdy klesl, protože nebylo lidí v ulicích Prahy i dalších českých měst, kde Metro rozdáváme, ale webovky a sociální sítě prožívaly nárůst. A to i díky tobě, Filipe!
- Spočítali jsme, že za těch pět let Strážce streamu „ohlídal“ 250 filmů, seriálů, různých show nebo reality show. Je to obrovská porce práce, co říkáte?
- Pokud si na našem webu www.metro.cz, který jsme nedávno spustili v atraktivním novém designu, najedete myší nebo prstem na menu v pravém horním okraji, najdete rubriku Strážce streamu hned vedle odkazu na náš nový podcast o lásce k Praze jménem Linka M.
- Podívejte se, co Strážce streamu zaujalo v poslední době. Ta rubrika přežila jako jediná z výše zmiňovaných do dnešních dnů a já jsem za to nesmírně rád, beru ji totiž také jako zápisník doby.
|

Chris Hemsworth ve filmu Vyproštění 2 (2023)
Pan zasvěcený – komentář editora Davida Halatky- U mě doma streamy nesviští, maximálně tak ČT2. Když mě dva roky nazpět kolega a kamarád Filip oslovil, zda bych mu na jeho Strážce streamu hodil takzvané druhé oko, kapičku jsem váhal. Vždyť já o netflixech či amazon primech nic nevím!
- Nakonec to byla výhoda. Filipovy Strážce jsem četl a editoval očima obyčejného čtenáře a postupně jsem se nořil do světa mimořádných bijáků nebo úsměvných seriálových bizárů. Bavilo mě to čím dál víc, Filip psal čím dál vybroušeněji, zasvěceněji, vtipněji. Je sice kámoš, avšak ve srovnání s internetovou nebo papírovou konkurencí naprostá špička.
 David Halatka |

Eiza González v roli židovské agentky Marjorie Stewart
Být slyšen – komentář redaktorky Terezy Šimurdové- Strážce streamu to dokázal. Za dobu svého života se proměnil v sebevědomý bod kulturní mapy deníku Metro. Měla jsem tu čest přispět do něj několika texty o reality show – žánru, který je sice podceňovaný, ale o společnosti často vypoví víc než prestižní drama. Strážce mi nabídl svobodný prostor pro vlastní úhel pohledu, bez ostychu a bez škatulek.
- K jeho pátým narozeninám mu přeju dostatek áčkových filmů, odvahu dál sledovat i ty nejdivočejší formáty – a hlavně nikdy nezapomenout, že každý příběh, i ten z reality show, si zaslouží být slyšen.
 Tereza Šimurdová |