Vybavíte si, jak se o lidech a událostech bavili nebo stále baví vaši prarodiče, případně rodiče? Možná zaznívají věty, jako že ten či onen je z poválečné generace, případně z válečné. Také že ještě pamatoval první republiku. Také jsou termíny jako „normalizační kádr“. Po roce 1989 se také používalo, že je to „člověk z devadesátek“, objevil se termín „Husákovy děti“.
S datováním je to jako v hodinách dějepisu
Typizace období a lidí slouží mnohým k rychlejšímu pochopení jazyka a chování druhých. Nové století přineslo personalizaci podle písmen. Podobně jako jsme se kdysi naučili rozdělovat mercedesy na „eskové“, „éčkové“ nebo „géčkové“ a třeba renaultky na R21, R30 či na R14. Každý hned věděl, co má auto pod kapotou a jak vypadá.
S lidskými generacemi je to stejné. Typologie přes písmena usnadňuje možná rychlejší pochopení mentality předcházejících nebo současných generací. Někdy to může být zmatečné. Jak ukazuje nedávný průzkum agentury STEM/MARK, lze z kategorizace generací ale vyčíst ledacos zajímavého. Jedním z poznatků je, že generace Y a Z dovedou ostatní víc pochválit.
Agentura zjistila například to, že pohled generací na sebe samotné se do velké míry kryje s tím, jak je vidí ostatní. Ve všech generacích převažují lidé, kteří vidí na ostatních jak pozitiva, tak negativa. Ne pro všechny je ale snadné při vyslovení, že je někdo X nebo Y či zetkař a další generace, zařadit to do příslušného období, natož si vybavit, jakými takový člověk oplývá znalostmi a vlastnostmi. Vymezení časových období tak může být stejně nesnadné jako určit, kdy začala a skončila renesance a kdy nastal průmyslový věk...
Vnímání generací je do velké míry ovlivněno tím, v jakém věku se s danými generacemi potkáváme a v jakém věku tyto generace jsou. Nejmladší generace je tak aktuálně ve věku experimentování, zatímco u nejstarší generace je toto období zapomenutou minulostí. Stejně tak si hůře představujeme, že dnešní šedesátníci nebo sedmdesátníci byli aktivními sportovci.
Nejmladší generace také kvůli věku ještě nedostala plnou příležitost ukázat svoje schopnosti v práci nebo krizových situacích. S vědomím toho prosím čtěme následující řádky.
Pracovití boomeři, „ikska“ a „ypsiloni“ s cigaretou
Všechny generace se shodují na tom, že boomeři jsou pracovití, zruční, rozumní, vyrovnaní a hodně kouří cigarety. Oni sami si přijdou ještě spokojení a ostatní je vidí ještě jako ustrašené a se zálibou v alkoholu. Naopak typické pro ně nejsou: zájem o klima, péče o vzhled, konzumace drog, cestování, sport, obezita, deprese, kreativita, stres, projevování citů, ale ani pasivita.
Jaká je generace X? Všechny generace se shodují na tom, že „ikskaři“ jsou pracovití, zruční, rozumní, pohodlní a hodně kouří cigarety. Oni sami se vidí jako vyrovnaní, ostatní je vidí jako konzumenty alkoholu. Mladší generace je vnímají jako vystresované. Naopak typické pro ně nejsou: ochrana klimatu, péče o vzhled, obezita ani zdravý styl, konzumace drog, deprese nebo sport.
Jaká je generace Y? Všechny generace se shodují, že „ypsiloni“ hodně cestují, sportují, jsou pracovití, ale i pohodlní a hodně kouří cigarety. Oni sami se považují za kreativní, emocionální a vystresované. Ostatní u nich vnímají také péči o vzhled. Starší generace u nich vnímá konzumaci drog. Generace X a Z je vnímají i jako kreativní a generace BB (baby boomeři) u nich ještě vnímá zdravý styl. Typické pro ně ale nejsou: strach, obezita, vyrovnanost, zručnost, ochrana klimatu, rozum ani pasivita.
Z: depresivní obezita versus zdravý životní styl
Jaká je generace Z? Všechny generace se shodují na tom, že „zetkaři“ jsou ohrožení depresemi, hodně cestují, zajímají se o ochranu klimatu, jsou pohodlní, holdují drogám a pečují o svůj vzhled. Oni sami se považují ještě za vystresované a emocionální.
Ostatní u nich vidí ještě problémy s obezitou (názor generace X a Y), pasivitu a zájem o zdravý styl (názor starších generací). Generace Y je považuje ještě za kreativní a kuřáky cigaret. Naopak není pro ně typická: vyrovnanost, zručnost, pracovitost, rozum, spokojenost, strach, sport ani alkohol.
Ztraceno v mezigeneračním překladu
Při debatách mezi lidmi různých generací dojde i na výrazy, kde tápou starší, a naopak zase mladší nerozumějí terminologii svých rodičů či prarodičů. Například slovo „svazák“ zvládá 93 procent boomerů, ale jen třetina zetkařů. S OÚNZ (Obvodní ústav národního zdraví) si poradí takřka sto procent boomerů, ale jen šest procent zetkařů.
Malý je rozdíl, když se řekne „nad Tatrou sa blýská“, což jsou slova bývalé slovenské části federální hymny. Tady se chytají bezmála všichni boomeři a téměř osmdesát procent z generace Z.
Jste delulu? Tedy, že žijete v klamu? Jedná se o výraz, kde zcela tápe 94 procent boomerů, ale ani zetkaři nemají moc jasno. Ví to jen 45 procent z nich.
Generační kategorie se překrývají
|