Kéž by bylo občanství největší problém, který tahle americko-česká bramboračka má. I přesto jde o ostře sledovaný fenomén.
Reality show Hell’s Kitchen Česko nesměla chybět v naší internetové rubrice Strážce streamu.
Posledních pět
Daniel Bureš, Daniela Bystrická, Ema Kremská, Pavel Švestka a Sierra Holanová. Tak zní jména pětice profesionálních kuchařů, kteří se ještě na obrazovkách Voya a Novy poperou nejen o titul vítěze Hell’s Kitchen Česko a dva a půl milionu korun, ale také o pozici budoucí pravé ruky michelinského šéfkuchaře, hlavní tváře a moderátora soutěže v jedné osobě - Radka Kašpárka. Jak to ale celé začalo? Na počátku se šestnáct profesionálních kuchařů dobrovolně vzdalo kontaktu s okolním světem a nechalo se zavřít za zdi Pekelné kuchyně. Každý z nich přišel z jiného kuchařského prostředí, z jiných poměrů a s jinými dovednostmi. Všechny je ale spojil jediný cíl - vyhrát Hell’s Kitchen Česko.
Dva týmy ambiciózních kuchařů se následně opakovaně utkávali v náročných a stresujících kulinářských výzvách. Každý večer bylo třeba obsloužit desítky hladových hostů fiktivní studiové Pekelné kuchyně. Mezi nimi byli i Ondřej a Daniela Brzobohatí, Iva Kubelková, Ondřej Sokol, Jitka Čvančarová, Čestmír Strakatý, Stanislav Majer a mnoho dalších. Tvůrci slibovali, že každá epizoda přinese nové zvraty, napětí a emoce a diváky nakazí vášní pro vaření. A kdo měl nějaký díl Hell’s Kitchen Česko do této chvíle možnost vidět, ten ví, že se to povedlo jen částečně.
Na natáčení pořadu bylo použito přes 20 kilometrů kabeláže. Během natáčení bylo spotřebováno více než 500 kg kostí a 200 kg zeleniny pro přípravu základních vývarů. Celkem se používalo 59 kamer (z toho 8 studiových, 45 remote kamer umístěných v ubikaci a v restauraci + 6 externích kamer). Na place se během natáčení vystřídalo na 170 členů štábu.
Velké divadlo s Kašpárkem
Než se pustím do kritizování, měl bych vypíchnout jednu podstatnou skutečnost. Radka Kašpárka mám poměrně v oblibě, a i když naprosto rozumím tomu, že jeho specifický „chacharský“ projev dráždí citlivé uši nejednoho diváka, v rámci všech těch guilty pleasure soutěží jako již zmiňovaný MasterChef či Souboj na talíři mi zkrátka přirostl k srdci. Je to sympaťák, který se dal kvůli roli českého Gordona Ramsayho ještě o trochu víc do pucu, než bylo u něj v minulosti obvyklé. Právě jeho sympatičnost mu ale brání v tom být v některých klíčových momentech uvěřitelný.
Tuzemská varianta Pekelné kuchyně je totiž, jak známo, předělávkou amerického formátu, který má k dnešku úctyhodných osmnáct sezon. Klíčovým elementem úspěchu show je právě zmiňovaný Ramsay, kterému naopak snadno uvěříte, že se občas chová jako arogantní kretén. Kašpárek ale, jak ukázal na televizních obrazovkách už mnohokrát, nesympaťákem prostě není. Už v MasterChefovi roli nejpřísnějšího porotce tlačil trochu na sílu, o Souboji na talíři, kde je vyloženě za bodrého potetovaného sympaťáka, nemluvě. Když se tedy tahle televizní kuchařská celebrita pustí do pořvávání na soutěžící, flusání a házení jídla do koše, či opakovaně vykopávání z kuchyně jednoho týmu, respektive jedné směny za druhou, působí to v lepším případě neuvěřitelně. V horším pak vyloženě směšně.
Kreativitou ku vlastní škodě
„Formát Hell’s Kitchen, jenž kombinuje prvky reality show MasterChef (vaření soutěžících) a Big Brother (jejich soužití v izolaci), se obecně vyznačuje přepálenou stylizací, kterou ovšem tuzemská verze posouvá od autoritativní drsnosti k pouťovému řevu.“ Tohle napsala v srpnu o české verzi Pekelné kuchyně asi nejznámější česká recenzentka Mirka Spáčilová. Má bohužel naprostou pravdu. To, že je soutěž přestylizovaná a Kašpárek je příliš velký sympaťák ale ve výsledky nejsou hlavní průšvihy, které Hell’s Kitchen Česko posílají na portálu Česko-Slovenské filmové databáze csfd.cz do modrošedé barvy. Původní formát moc neznám, ale i mně je jasné, že se kreativita českých tvůrců až příliš utrhla ze řetězu. Ve výsledku se musíte/me dívat nejen na spoustu vztahové vaty, podivné soutěže, scénky a podobně, ale také na regulérní vykrádačku v tomto článku již několikrát propíraného MasterChefa. Typickým příkladem je poslední, respektive aktuální díl, v němž se proti sobě postavily pokrmy Emy a Natálie. O jejich přípravě a následném porovnávání de facto pojednávala celá jedna epizoda. Prostě MasterChef jako poleno.
Vaječný problém
Závěrem ještě dodám, že neměl příliš pevnou ruku ani castingový tým. Tahounů jako byl Mirek, či sympatických popletů jakým byl Kuba, bylo a je v soutěži bohužel pomálu. Má jít navíc o profíky. Je proto problematické, když skoro nikdo z nich kvůli všudypřítomnému stresu často nezvládá ani základní úkony jako správného uvaření vajec či propečení masa. O tom, že skoro každý z nich alespoň jednou za díl prohlásí, že nějakou surovinu nikdy neviděl, nevařil s ní či ji dokonce nikdy nedržel v ruce, nemluvě.
Hell’s Kitchen Česko
|