Historie se netvoří skrze obří gesta, říká autor nové dokusérie na ČT2

  9:15
My, budovatelé nové republiky. Tak zní název nové třídílné dokusérie, která příští středu startuje na obrazovkách ČT2. Pořad navazuje na sérii My, občané Protektorátu, která končí rokem 1945.
Fotogalerie2

Dokument se objeví ve vysílání na ČT2 od 30. dubna, každou středu večer. Série odhalí, jak se žilo po válce v Československu. | foto: Metro.cz

Nová série podle svého režiséra, scenáristy a střihače v jedné osobě – Ondřeje Veverky – efektně odhalí, jak se žilo v poválečném Československu v době nadějí i strachu skrze autentické deníkové záznamy a dosud nepublikované amatérské filmy. Má se tedy jednat o jedinečný pohled na léta 1945–1953. „Přál bych si, aby si diváci – a zejména ti mladší – odnesli hlubší porozumění tomu, jak silně události této doby ovlivnily celou společnost, každodenní život i myšlení lidí,“ říká pro deník Metro Ondřej Veverka.

Proč jste si pro novou sérii vybral právě období 1945 až 1953? Co vás na těchto letech láká?

Šlo o přirozené pokračování. Navazuji na sérii My, občané Protektorátu, která končí rokem 1945. O válku a Protektorát se zajímám od dětství, ale poválečné období jsem dlouho opomíjel. Teprve během vysokoškolských studií jsem si uvědomil, kolik zásadních a tragických událostí z této éry mi unikalo – navzdory tomu, že se historii věnuju celý život. A pokud jsem měl mezery já, co pak lidé, kteří k ní nemají žádný bližší vztah? Cítil jsem nutnost tu dobu zpracovat – a najít formu, která osloví i mladší publikum.

Fotografie dokumentaristy Ondřeje Veverky z jeho předsvatebního focení.

Jak se změnil život lidí po druhé světové válce? Byla to podle vás spíš doba naděje, nebo naopak nové nesvobody?

Obojí. Na jedné straně vládla euforie a naděje – lidé věřili, že začíná nová, svobodnější kapitola dějin. Mnozí se s nadšením zapojili do obnovy republiky, věřili v rovnost a spravedlnost. Jenže zároveň se do společnosti vkrádaly nové formy kontroly a represí – nejprve nenápadně, později už zcela otevřeně. Po roce 1946 a zvlášť po únoru 1948 se atmosféra změnila – naděje vystřídal strach. „Lidová vláda“ KSČ rychle ukázala svou represivní tvář. Právě ten postupný přechod od naděje ke zklamání a bezmoci jsem chtěl v sérii co nejvěrněji zachytit.

Kdo je podle vás budovatel? Je to pocta, ironie, nebo výstižný termín?

Je to záměrně vícevýznamové. Tehdy označoval hrdého účastníka obnovy země, dnes zní často ironicky. V názvu série je obsažen jak patos té doby, tak dnešní odstup. Nechci ho ani zesměšňovat, ani přebírat bez otazníků – spíš nabídnout prostor k zamyšlení, co tehdy „budovat“ vlastně znamenalo.

Pracujete s unikátním domácím materiálem. Kde ho hledáte a jak si vybíráte, co použijete?

Filmy jsem shromáždil především z Archivu soukromé filmové historie, Národního filmového archivu a od veřejnosti, která reagovala na naši televizní výzvu. Sešlo se přibližně 150 hodin filmu, který byl natočen na amatérský osmi a šestnáctimilimetrový materiál – veřejnosti budou představeny vůbec poprvé. Vedle toho se nám do rukou dostaly desítky unikátních deníků. Digitalizace filmů a přepisování ručně psaných deníkových zápisků trvaly několik měsíců. Vybírám to, co je silné, autentické a výpovědní. Obraz a text si v ideálním případě musí vzájemně „sednout“ – jen tak vznikne živá mozaika doby.

Čím vás oslovují amatérské záběry víc než klasický archiv? Mají větší sílu?

Svojí opravdovostí. Rodinné záběry nejsou režírované, nikdo před kamerou nehraje žádnou roli, nevznikaly na zakázku ani s ideovým zadáním. Domácí kamery zachytily poválečnou dobu „zevnitř“ – z pohledu těch, kteří v ní žili. A podobné je to i s deníkovými zápisky – ať už je psal nadšený budovatel socialismu, nebo kritik režimu – vytvářejí syrový a nedeformovaný obraz doby. Různorodost pohledů dává naší sérii život a plastičnost.

Které svědectví vás zatím nejvíc zasáhlo? Máte osobní moment, který si nesete?

Patrně nejsilněji na mě zapůsobily deníky nejmenovaného venkovského komunisty. Fanaticky věřil straně, jeho zápisky působí chladně, někdy až děsivě. Do paměti se mi vryl jeho zápisek k měnové reformě z roku 1953: „Jsem spokojen – byli jsme posledním státem.“ Přitom si byl vědom toho, že šlo o akt, který připravil celý národ o úspory – a přesto to vnímal jako vítězství.

Záběry z rodinných archivů necháváte tak, jak jsou, nebo je upravujete? Jak s nimi pracujete?

Pracuji s archivními záběry jako s živým, tvárným materiálem – a každý záběr pro mě představuje samostatný prvek. Digitalizované filmy rozstříhávám na jednotlivé záběry, se kterými pak pracuji individuálně. Každý z nich prochází výběrem a zasazením do kontextu konkrétního deníkového zápisku. Někdy obraz přímo ilustruje text, jindy záměrně tvořím metaforu. Je to dlouhodobá alchymie, stovky hodin práce ve střižně. Experimentuji, skládám vrstvy, hledám souznění obrazu a slova tak, aby výsledkem nebyla jen ilustrace, ale skutečný dialog dvou rovin.

Zachycujete i proměnu atmosféry – od euforie po diktaturu. Jak jste s tím pracoval?

Proměna nálady společnosti je jedním z ústředních motivů série. Nesdělujeme ji výkladem, ale necháváme ji vyplynout z běžných okamžiků, z oslav, výletů, rodinných událostí, jak je zaznamenali lidé sami. I ve zdánlivě nevinných záběrech se často objevují symboly nové doby: vlajky, alegorické vozy, průvody. V denících se mnohdy mění tón – z nadšení se postupně stává pochybnost, z pochybnosti odevzdanost. Někteří lidé věřili myšlenkám socialismu, ale trpěli pod praktickými projevy režimu. Jiní jeho chyby nechtěli vidět. A byli i tací, kteří diktaturu přijali jako jedinou možnou cestu ke změně. Necháváme zaznít všechny tyto postoje, bez soudů – aby si divák mohl udělat obraz sám.

Ukazujete i méně známé příběhy – třeba z vesnic, kolektivizaci a podobně?

Právě těmto tématům se věnuje druhý a zejména třetí díl. Komunistický režim utahoval šrouby pomalu, ale neúprosně – přestože zpočátku sliboval opak. V roce 1948 Gottwald mluvil o tom, že půda zůstane těm, kdo ji obdělávají. Ale netrvalo dlouho a přišel úplný obrat: zakládání JZD, násilná kolektivizace, zánik soukromého hospodaření i živností. Zejména lidé na venkově to nesli nesmírně těžce. Půda pro ně nebyla jen prací a majetkem, ale i vztahem. Ke krajině, k místu, k předkům. Tyto příběhy nejsou výjimečné, jen se o nich málo mluví.

Jak důležitá je pro vás v dokumentu hudba? Co přináší spolupráce s Jakubem Řehořem?

Hudba je pro naši sérii naprosto klíčová. Není to jen doprovod, ale i nástroj pro budování atmosféry a emocí. Série nemá klasickou dokumentární strukturu, je to mozaika, kde se obraz, text a hudba navzájem ovlivňují. Měl jsem štěstí, že jsem mohl už podruhé spolupracovat s Jakubem Řehořem. Je to skladatel s citlivým přístupem, který se dokáže na vyprávění napojit tak skvěle, že hudba v jeho podání nejen doplňuje, ale i skutečně obohacuje celý příběh.

Vaše dokumenty mívají silné emoce. Jak hledáte rovnováhu mezi autenticitou a uměleckým dojmem?

Při práci na dokumentu se snažím zachovat autenticitu a zároveň vytvořit prostor pro prožitek. Nechci realitu stylizovat, ale ukázat ji tak, jak se skutečně odehrávala – bez přikrášlování. Umělecký dojem nevzniká vnějším zásahem, ale způsobem, jakým obraz, zvuk a hudba společně rezonují s obsahem. Věřím, že v každodennosti se skrývá síla, a pokud ji podáme citlivě, divák ji ucítí bez potřeby vnějších zdobností. Právě v tom hledám rovnováhu mezi pravdivostí a emocí.

Spolupracujete s producentem Vítězslavem Jandákem. Jak vám to funguje? Chystáte spolu další projekty?

Spojuje nás nejen hluboký zájem o historii, ale i společná touha tuto historii vyprávět autentickým způsobem. Pan producent mi v rámci tvůrčí svobody dává skutečně velký prostor, což je pro mě nesmírně cenné. Spolupráce je pro mě inspirativní a motivující. Teď připravujeme hned několik projektů, včetně celovečerního dokudramatu o Josefu Františkovi, nejúspěšnějším československém stíhači RAF v bitvě o Británii. Je to velmi silný příběh o přátelství, odvaze a touze po svobodě. Je až překvapující, že se jeho příběhu u nás dosud nikdo filmově nezhostil.

Co je poselstvím série?

Chtěl bych, aby diváci pochopili, jak snadno lze zneužít ideály – i když jsou vedeny upřímnou vírou v lepší svět. Nejde jen o historii v učebnicovém smyslu, ale i o zkušenost, která stále formuje náš vztah k moci, k institucím i ke svobodě. Série by měla být nejen vzpomínkou, ale i varováním. Naše mozaika ukazuje, že historie se často netvoří skrze velká gesta, ale v nenápadných okamžicích – v přizpůsobení, tichém souhlasu nebo strachu. Kéž si divák odnese větší citlivost vůči těmto mechanismům.

Nejčtenější

MS v hokeji 2025: program, kdy hrají Češi, aktuality, tabulky a kde sledovat?

Ve švédském Stockholmu a dánském Herningu v pátek začal 88. mistrovství světa v hokeji mužů. V roli úřadujících šampionů se na turnaji představí čeští reprezentanti, kteří před rokem v Praze získali...

Začali stavět a … nepokračují. Prahu okrašlují nedokončené stavby a rekonstrukce. Prozkoumali jsme starý Chodov

Domy, které připomínají vlaštovčí hnízda. Jak známo, tito ptáci slepují svá hnízda z různých materiálů, přilepují je po škvírách, pod střechami domů. Lidé se při budování či vylepšení svých příbytků...

Kde je v Praze nejteplejší voda? Přehled bazénů v hlavním městě

Hlavní město přeje plavcům. Bazén si v současnosti můžete vybrat podle lokality, ceny i teploty vody. A právě pro ty, kdo neradi mrznou, přinášíme velký přehled nejteplejších bazénů v metropoli.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Dálnice skrz srdce Českého ráje? Místní se brání, boj trvá už čtvrt století

Nová čtyřproudová silnice mezi Turnovem a Jičínem má zrychlit dopravu mezi kraji a odlehčit obcím. Jenže podle místních povede náročným geologickým terénem, kde se propadá i běžná výstavba. Obávají...

Česká Lípa chystá bleší trhy, plochu získala po bývalém nádraží

Kromě farmářských trhů nabídne Česká Lípa i oblíbené bleší trhy. První proběhnou již v neděli 18. května, další pak 15. června. O letních prázdninách bude pauza, na další se mohou obyvatelé těšit na...

Z trávníku až k fanouškům: Sezona plná emocí, trofejí a nezapomenutelných okamžiků

Sezona evropských pohárů 2024/2025 nabídla fanouškům strhující podívanou – týmy ze všech koutů kontinentu bojovaly o cenné trofeje a nezapomenutelné momenty. Nový ligový formát přinesl více zápasů,...

19. května 2025  7:04

Vesnice na Nymbursku kritizují České dráhy. Dopravce zbourá důležitý most

Vybudovali pro lidi cestu, ale oni pak po ní chodili. A tak se ji rozhodli zrušit. I takto by se s využitím cimrmanovské glosy dala popsat „kauza“ nadjezdu přes testovací železniční trať nedaleko...

19. května 2025  7:02,  aktualizováno  7:02

V národním parku přibyl protipožární vak

Nachází se nedaleko Brtníků, instalace je součástí již několik let trvající série protipožárních opatření.

19. května 2025  6:59

V hledáčku Disney, Netflixu i turistů. Vodojemy jsou novým brněnským trumfem

Světelné instalace a laserové show. Taneční představení. Gregoriánské chorály. Vinná degustace s cimbálovkou. Rozličné akce zažívají od svého loňského otevření jedinečné podzemní vodojemy na Žlutém...

19. května 2025  5:22,  aktualizováno  5:22

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Bez jedů. Hustopečím konečně svitla naděje, experti neprokázali kontaminaci

Monitoring, který provedli experti na životní prostředí v okolí únorové havárie cisternového vlaku s toxickým benzenem v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku, přinesl povzbudivé výsledky. Zahrádkáři...

19. května 2025  5:02,  aktualizováno  5:02

Byla jsem tak utahaná, až jsem se rozbrečela, říká talentovaná česká rafterka Anna Kašparová

Rafting v Česku má silnou tradici, ať už na poli rekreačním, nebo závodním. V obou případech spojuje vodáky láska k řece, týmová spolupráce a adrenalin. Mezi výrazné osobnosti české závodní scény...

19. května 2025

Plzeň na týden ovládne nový cirkus, začíná 15. ročník festivalu Žonglobalizace

Plzeň na celý týden ovládne akrobacie, žonglování a pohybové divadlo. Dnes navečer začíná 15. ročník festivalu Žonglobalizace, který je jednou z největších...

19. května 2025,  aktualizováno 

Krajský soud bude řešit úmrtí mladíka při nočním závodě na Lounsku

Odvolací Krajský soud v Ústí nad Labem se dnes začne zabývat úmrtím mladíka při noční automobilové soutěži v Panenském Týnci na Lounsku. Okresní soud v Lounech...

19. května 2025,  aktualizováno 

Do severočeských řek se vrátilo před 40 tisíc lososů a pstruhů

Komerční sdělení

Poslední dubnový víkend proběhlo v říčkách Kamenice a Jetřichovická Bělá vypuštění více než čtyřiceti tisíc mladých lososů a pstruhů. Akce je součástí dlouhodobého úsilí o obnovu přirozených populací...

19. května 2025

Gočárův běh láká na bohatý doprovodný program a cílí na 800 závodníků

Komerční sdělení

HRADEC KRÁLOVÉ / PARDUBICE – První ročník unikátního běžeckého závodu Gočárův běh, který propojí tradiční rivaly, Hradec Králové a Pardubice, se uskuteční už 24. května 2025. Závod plný zážitků nejen...

19. května 2025

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Smrtelná nehoda u pražských Zdib ochromila provoz na dálnici D8

Na sjezdu z dálnice D8 před Prahou havarovalo v neděli večer osobní auto. Jeden člověk při nehodě zemřel, uvedl mluvčí středočeské policie Pavel Truxa. Sjezd je pro dopravu uzavřený.

18. května 2025  21:52,  aktualizováno  21:52
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.