Přes 60 procent majitelů letos vzniklých internetových obchodů již má předchozí zkušenosti s podnikáním v on-line prostoru. Dva z pěti zakladatelů nových projektů jsou přitom ale úplní začátečníci. „Z naší analýzy vyplývá, že e-commerce pohání vpřed ostřílení e-shopaři. Tedy ti, kteří už s internetovými obchody mají zkušenosti a třeba zakládají další. Zároveň ale poměrně velkou část nových projektů mají na svědomí úplní nováčci, což je pro budoucnost on-line prodeje slibné,“ uvádí Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates. Osm z deseti podnikatelů se přitom do stavby svého internetového obchodu pouští zcela na vlastní pěst, jen 20 procent spolupracuje se specializovanou agenturou.
„Pozitivní také je, že ukončení činnosti v prvním roce postihne jen malý zlomek obchodů. Konkrétně jde o osm procent. Drtivá většina projektů naopak po prvním roce pokračuje v prodeji dál,“ upřesňuje Benatzky.
Jedním z nich je například alfiestore.cz s výšivkami z dětských kreseb. „První rok provozu byl velmi dynamický a plný výzev, ale i tak jej hodnotím jako úspěšný a raketový. Nabyté zkušenosti mi pomohly vylepšit procesy a přizpůsobit se potřebám zákazníků, jejichž získávání přitom vyžaduje neustálé úsilí,“ říká zakladatelka e-shopu Romana Sklář.
V letošním prvním pololetí vzniká nejvíce nových e-shopů v kategorii hobby a volný čas (12,3 procenta), následují dekorace (11,1 procenta) a první trojici uzavírá vybavení do domácnosti (8,9 procenta). Kategorie dekorace si meziročně velice polepšila, počet nových e-shopů zde vzrostl o 89 procent.
Rostl také počet internetových obchodů v kategoriích jako hračky a výrobky pro děti (o 38 procent) či vybavení do domácnosti (o 31 procent). Naopak v kategoriích sport či chovatelství vzniklo o 22 procent, respektive o 16 procent nových e-shopů méně než oproti prvnímu pololetí loňského roku. „Průřez e-shopů, které vznikají, je velmi pestrý. Ukazuje to, že segment elektronického obchodování v sobě stále ukrývá potenciál. Mezi novými e-shopovými projekty vidíme jak autorské prezentace, například keramika, oblečení, nebo design, tak také e-shopy zaměřené na průmysl, stavebnictví nebo například servis těžké techniky. Stále vznikají tak nové B2B projekty, tedy e-shopy pro obchodování mezi firmami,“ doplňuje Michal Benatzky.
Že jsou lidé stále motivovaní zakládat internetové obchody, ukazuje nejen jejich příliv, ale také pokles průměrného počtu objednávek připadajících na jeden e-shop. „Zatímco za první pololetí roku 2023 jsme evidovali průměrně 852 objednávek, letos už toto číslo bylo 635, tedy přibližně o čtvrtinu nižší. To naznačuje, že na trhu stále vznikají nové e-shopy. Tím se totiž celkový průměr snižuje,“ vysvětluje Michal Benatzky. E-shopový fond mládne. Podle Benatzského je logické, že neživotaschopné projekty uvolňují na trhu místo těm snaživějším.