Homo homo autostradus aneb život s dálnicí pod nosem

  5:32
Zahrádka s výhledem na svodidla. Místo zpěvu ptáků motory a šustění gum. Protihluková stěna? To je živý plot. Jak se žije lidem u dálnice?
Miroslava Lobotková se synem pozorují ruch na autostrádě často.

Miroslava Lobotková se synem pozorují ruch na autostrádě často. | foto: Metro.cz

Hvězdonice, střední Čechy. Jeden z rekonstruovaných úseků dálnice D1. Dělníci bourají starou protihlukovou bariéru a mění ji za nové panely. Tam, kde bariéra začíná, končí zároveň z druhé strany první řada zdejších vil. Zvoním u vrátek. Otevírají se dveře. I když na muže na zápraží křičím, neslyší. Musí jít až k vrátkům. Ptám se ho, jak se mu žije s dálnicí za „plotem“. Odpovídá lakonicky: „Je to na h…o!“ Ale pak se rozpovídá. Prý si už zvykl. „Budete se divit, dokonce se sem stěhují lidé,“ ukazuje na dům o několik metrů dál od dálnice, který má nové obyvatele. A jak se žije u dálnice jinde?

Benátky nad Jizerou: Pluhy nám ohazují omítku
Kdo se řítí po D10 (kdysi jen R10) do Mladé Boleslavi, možná zaregistruje na konci Benátek nad Jizerou dřevěnou odhlučňovací bariéru částečně vyplněnou plexisklem. Za ní žije paní Šimková s rodinou. Ona obývá část domu směrem k dálnici, nad ní má v patře pokoj vnučka. Okno obýváku za bariérou je od dálničního asfaltu vzdálené zhruba tři metry. „Na všechno si zvyknete. Na šibenici i na dálnici,“ shrnuje stručně své pocity Eva Šimková. Hluk je tady nekončící, čtyřiadvacet hodin denně.

Ruch tady neutichá ani na vteřinu.

„Hluk se dá vydržet. Mnohem horší je prach a špína. Umýt parapety a okna? Nevydrží to ani den,“ konstatuje smutně. Už léta se dohadují s Ředitelstvím silnic a dálnic, aby jim postavilo novou bariéru. Tahle, stará necelých třicet let, jen ze dřeva a nižší, než se jinde stavěly podobné, rámus nijak extra netlumí. „Bariéra je nízká, a tak když se v zimě rozjedou sypače s radlicemi, běžně i přes zeď přehodí špinavý a mokrý sníh na náš dům. Fasádu bychom mohli čistit nebo dělat novou furt.“ Hluk není menší ani proto, že většina kamionů, které spěchají především do blízkého „města aut“ s nákladem dílů na nové škodovky, je vyšší než stará odhlučňovací bariéra, a tak se rámus šíří bez odporu do domu. „Vnučka si vlastně nikdy nemůže otevřít okno, určitě ne v noci,“ připomíná paní Šimková.

Úplně jinak kupodivu hovoří její sousedé Provazníkovi. Martin je řidičem z povolání, dům koupili asi před osmi lety. Na rozdíl od Šimkových jsou od bariéry přece jen o pár metrů dál. „Zvyknete si, už ani nevnímáme, že tu nějaká dálnice je,“ shodují se manželé Provazníkovi i jejich děti. O víkendu, když je hezké počasí, běžně sedávají na dvorku. „Horší je, když nahoře nad námi sečou kombajny obilí, to se práší strašně,“ uzavírá Martin, velký fanoušek pražské Sparty, dálniční úvahy.

Unhošť-Fialka: Auta místo vlaků
Když neuhne dům, musí uhnout dálnice. Bývalý strážní domek nučicko-kladenské železnice se tyčí na betonové podpěrné zdi nad dálnici D6 směřující na Karlovy Vary. Na dvoře se v nafukovacím bazénku cachtají děti, manželé Lobotkovi se sluní v lehátkách. Klídek a sobotní pohodička.

Bývalý drážní domek přinutil stavbaře s dálnicí trochu uhnout.

„Když byla zrušená někdy v sedmdesátých letech železniční trať a dům připadl obci, prodali ho jednomu pánovi,“ popisuje Miroslava Lobotková příběh jejich současného domova. Pán si dům zrekonstruoval, ale pak přišlo po mnoha letech rozhodnutí, že právě přes jeho pozemek a přes dům povede zamýšlená rychlá silnice směrem do lázeňského města. „Co my víme, tak pán požadoval víc peněz, než mu stát nabízel. On argumentoval logicky tím, že už je starý, za nabízenou částku obdobný dům nekoupí, a kdyby si měl pořizovat levnější starší, nemá už dost sil na to, aby ho sám opravoval,“ vypráví paní Lobotková.

Pán nakonec nad státem vyhrál a projektanti museli s dálnicí pár metrů uhnout. Jenže zase ne o tolik, aby nevznikla nebezpečná ostrá zatáčka, nebo spíš zpomalovací šikana. A tak šoupli se stavbou jen o kousek doleva a pozemek pod domem podepřeli betonem. Dálniční svah je tu na nějakých patnáct metrů přerušený podezdívkou a ještě protihlukovou, částečně prosklenou zdí. Když současní majitelé od starého pána dům kupovali, nijak je sousedství dálnice neodrazovalo. „Výhoda je, že jsme nad úrovní vozovky, hluk se tudy šíří mnohem méně. Dálnici vlastně slyšíte mnohem víc tak sto padesát metrů od ní,“ říká paní domácí. Bariéra kromě toho drží v létě v prostoru mezi domem dost tepla, proto tu mají květináče s rajčaty a další zeleninou, úroda tu bývá rychlá a velká.

Skleněný průhled na dálnici miluje syn. „Naproti je středisko údržby, když v zimě vyjíždějí sypače k údržbě a zapnou výstražná světla, je to docela pestrá světelná podívaná,“ připomíná paní Miroslava. Syn to miluje, navíc u průhledu často pozoruje provoz na dálnici, dokáže bezchybně určit téměř každé auto, které tudy projede. „Když vyrazíme se školou na výlet a jedeme kolem, vždycky se chlubím: Tohle je náš domeček!“ upozorňuje chlapec.

Praha-Spořilov: My tady na sebe všichni křičíme
Moje představa, že spořilovští zahrádkáři tráví na svých latifundiích víkendy a užívají si, byť v maličkých boudičkách, pseudovenkovské pohody, bere při návštěvě zdejší kolonie Českého zahrádkářského svazu rychle za své. Když si mě bere do péče předseda zdejšího sdružení Karel Mol, upozorňuje mě, že chceme-li si povídat na jeho zahrádce, budeme muset mluvit trochu hlasitěji. Pozemky pěstitelů totiž bezprostředně sousedí s pražskou magistrálou, od níž je kromě obyčejného plotu odděluje jen betonová podezdívka. Kromě toho pár desítek metrů od zahrádek je sjezd na Jižní spojku. Jsme tedy v jednom z nejvytíženějších míst pražské silniční dopravy.

Karel Mol, předseda spořilovských zahrádkářů.

„Ti, co mají zahrádky trochu dál od dálnice, jsou na tom o maličko líp,“ popisuje mi zvýšeným hlasem Karel Mol zvukovou kulisu. Měl pravdu. Od dálnice nás dělí jen pět sedm metrů a těch pár ovocných stromů a keřů, které vytvářejí „protihlukovou hradbu“, má účinnost nula celá nula. „Navíc ta velká kancelářská budova přes dálnici pracuje jako odrazová plocha, která veškerý hluk ještě zesiluje,“ upozorňuje vrchní spořilovský zahrádkář. Osada zde funguje už dvaašedesát let, pár pamětníků se mezi členy prý ještě najde. Zahrádky vznikly jako náhrada za zrušenou zahrádkářskou plochu ve Vršovicích, která musela ustoupit rozšiřování fotbalového stadionu v Edenu. První zahrádkáři tedy ještě pamatují časy, kdy zdejší zahrady sahaly do míst, kde je teď zahloubená šestiproudová vozovka. Poklid pražské periferie jim však vydržel jen asi deset let. Na konci 60. let minulého století se začalo stavět, bagry se zakously do stráně.

Chatičky tu nejsou na všech pozemcích. A většina provizorních přístřešků – není tu, kromě malé moštárny a dílny v jednom, zavedená elektřina – slouží jejich majitelům jen jako „bydlení“ přes den. Nikdo tu, ani v nejparnějším létě, nepřespává. S výjimkou těch, kteří se víc než pěstování plodin (je tu k vidění vše od vinné révy, jablek, hrušek a švestek přes brambory či kedlubny až po broskve) věnují odpočinku nebo občasnému víkendovému grilování. „Jednou jsem sem vzala vnuka, že tady přespíme,“ svěřuje se jedna zahrádkářka. „Nedalo se usnout ani na minutu, už jsme to nikdy nezopakovali,“ říká (hlasitě). A to si povídáme dobrých dvacet metrů od dálnice. Paní se směje: „My tady na sebe křičíme všichni. Jinde zavolá soused na souseda přes tři zahrady, jestli něco nepotřebuje, tady musíte jít až k sobě,“ shodují se zahrádkáři a zahrádkářky, kteří sem chodí pečovat o svou úrodu od jara do podzimu, někteří i denně. 

Nejčtenější

GALERIE: Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice Purkyňova

Se stanicí podzemní dráhy se na Národní třídě počítalo už od samého prvopočátku, kdy se vůbec téma metra dostalo v Praze na přetřes, tedy už za první republiky. Definitivně se ale o jejím vybudování...

Tipy na levné bazény v Praze: Kde si skvěle zaplavat bez drahého vstupu

V hlavním městě najdete nejen moderní aquaparky s vířivkami, tobogány a wellness zónami, ale i plavecké bazény, které dýchají historií a připomínají dobu první republiky. Některé z nich vznikly už ve...

Praha se zase rozroste! Kudy povedou tramvajové trasy do středních Čech?

Cesta tramvají až do Zdib? Proč ne! Stavba trati Praha-Zdiby-Sedlec by měla začít už za dva roky. A v plánu jsou i další tramvajové trasy do Středočeského kraje.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Pomozte mi se vymočit, prosil ženy na ulici muž s bílou holí. Slepotu předstíral

Neobvyklý případ řešili tento týden olomoučtí strážníci. Na hlídku se v jedné z okrajových městských částí obrátila kolemjdoucí s tím, že poblíž se pohybuje muž s bílou holí a obrací se na ženy s...

Kolik z těchto 10 faktů o pražském metru znáte? Některé vás možná překvapí

Pražské metro denně spolkne a zase vyplivne na povrch skoro milion cestujících. Pro Pražany představuje rutinní přepravní prostředek, pro turisty adrenalinovou jízdu do neznáma. I tato zdánlivě...

Pardubický kostel sv. Bartoloměje získá pískovcový oltář, přispěli na něj dárci

Nový pískovcový oltář pro farní kostel svatého Bartoloměje v Pardubicích bude instalován v létě. Navrhl ho architekt Josef Pleskot s kolegou Norbertem...

14. května 2025  9:05,  aktualizováno  9:05

Tresty pro vězně za vzpouru v Bělušicích kvůli covidu platí, s dovoláním neuspěli

Nejvyšší soud potvrdil nepodmíněné tresty dvěma aktérům vzpoury vězňů v Bělušicích na Mostecku v roce 2020. Tomáš Opelt si odpyká 4,5 roku, Josef Lukáč dva roky ve vězení. Nejvyšší soud rozhodl bez...

14. května 2025  10:32

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Při pálení sena a trávy oheň přeskočil na dům, jeho obyvatel se popálil

Škodu zhruba za milion korun způsobil úterní požár rodinného domu v Mrsklesích na Olomoucku. Příčinou byla nedbalost při pálení sena a trávy, kdy oheň kvůli silnému větru přeskočil na budovu. Jeden...

14. května 2025  10:12,  aktualizováno  10:31

Nehoda dvou aut s tramvají blokovala Ječnou ulici v Praze, zasahoval jeřáb

Průjezd Ječnou ulicí na pražském Novém Městě blokovala ve středu dopoledne nehoda dvou osobních automobilů a tramvaje. Příčinnou se nyní zabývá dopravní policie. Na místě nehody nebyl nikdo zraněn.

14. května 2025  10:22,  aktualizováno  10:27

Uhynula až třetina včelstev. Na vině je varroáza i takzvané převčelení krajiny

Včelaři v Plzeňském kraji přišli od loňského září do února letošního roku o čtvrtinu až třetinu včelstev. Podle ČTK jde o nejhorší výsledek za posledních 12 let. Důvodem vysokých úhynů byl loňský...

14. května 2025  10:12,  aktualizováno  10:12

Festival labutí ve sklárně Koulier

14. května 2025  10:11

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky

Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...

V Hodoníně budou grilovat kuchařské hvězdy

Vůni grilovaných specialit, přehlídku historických vozů a bohatý doprovodný program nabídne v sobotu 17. května letošní ročník festivalu Hodonín na grilu. Od 11 do 23 hodin čeká návštěvníky pestrý...

14. května 2025  10:01

Komunistu v metru ne. Radnice kritizuje jméno stanice Olbrachtova

Radnice Prahy 4 se vyslovila proti tomu, aby se stanice metra D jmenovala podle blízké ulice Olbrachtova. Spisovateli Ivanu Olbrachtovi vytýká jeho angažovanost v komunistické straně v temných 50....

14. května 2025  9:52
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.