Chatovací platformy, jako jsou WhatsApp, Messenger či Telegram, využívá alespoň jednou denně 53 procent respondentů v Česku a 67 procent na Slovensku. Vícekrát denně je využívá 44 procent lidí v Česku a 53 procent na Slovensku. Naopak zcela je nevyužívá 14 procent Čechů a pouze osm procent Slováků, což naznačuje vyšší míru digitalizace běžné komunikace na Slovensku.
Sociální sítě jako Facebook, Instagram, X či TikTok využívá aspoň jednou denně 49 procent respondentů v Česku a 65 procent na Slovensku. Vícekrát denně je využívá 37 procent Čechů a 49 procent na Slováků. Výrazně více Čechů (24 procent oproti 12 procentům Slováků) uvedlo, že tyto aplikace nepoužívá vůbec.
Jedou Facebook, YouTube a Instagram
Nejvíce uživatelů v obou zemích používá nebo má z minulosti zkušenost se sociálními médii Facebook, YouTube a Instagram. I otázky související s přítomností na konkrétních sociálních sítích ukazují, že Slováci jsou v digitální komunikaci celkově aktivnější. Facebook navštěvuje 85 procent oproti 73 procentům Čechů, u YouTube je tento poměr 69 procent ku 61 procentům a u Instagramu 47 procent ku 40 procentům. Na službě TikTok je aktivních 20 procent Slováků oproti 17 procentům Čechů. Pouze u některých platforem mají Češi mírně vyšší zastoupení uživatelů – například síť X využívá 14 procent Čechů oproti 11 procentům Slováků.
Zásadní rozdíl mezi oběma zeměmi spočívá v přístupu k ochraně soukromí. Zatímco 43 procent Čechů deklaruje, že má specifikovanou viditelnost příspěvků pro konkrétní kontakty nebo skupiny, u Slováků je to pouze osm procent. Dalších 28 procent dotázaných ze Slovenska také například vůbec neví, jaké má nastavení viditelnosti, zatímco v Česku totéž potvrdilo pouze 10 procent účastníků šetření.
Twitter už je X
V souvislosti s koupí platformy Twitter kontroverzním miliardářem Elonem Muskem v říjnu 2022 a jejím následným přejmenováním na X došlo ve Spojených státech amerických k patrnému poklesu denních uživatelů.
„Užívání sociální sítě X nebylo nikdy v Česku ani na Slovensku celospolečenským jevem. Povědomí o ní má pouze polovina českých obyvatel (53 procent) a dvě pětiny slovenských (40 procent). Alespoň jednou ji použila ještě výrazně menší část obou společností, a to 14 procent v Česku a 11 na Slovensku. Změny v přístupu k užívání po změně vlastnictví proto můžeme zaznamenat jen u malé části obyvatel obou zemí,“ přibližuje datový analytik CEDMO Lukáš Kutil z Univerzity Karlovy a dále upřesňuje: „Využívání tohoto média po jejím zakoupení Elonem Muskem omezilo 45 procent uživatelů v Česku a 55 procent na Slovensku, přičemž 25 procent českých a 20 procent slovenských respondentů ji přestalo používat úplně.“