Jedná se o největší test digitálních dovedností v zemi a zapojit se do něj může každý – žáci, studenti, učitelé i kdokoli další, kdo si chce ověřit své schopnosti. Test je zdarma a dostupný online na itfitness.eu až do 30. června 2025.
Vyplnění testu trvá přibližně 45 minut a zahrnuje čtyři klíčové oblasti: práci s internetem, kybernetickou bezpečnost, využívání kancelářských programů a komunikaci v digitálním světě. K dispozici jsou dvě verze testu – pro základní školy a pro střední školy, přičemž druhá varianta je o něco náročnější. Pro ty, kteří zvládnou základní úrovně, je připraven i pokročilý Master Test.
Testování není jen českou záležitostí. Kromě Česka se ho účastní také Polsko, Maďarsko a Slovensko, které s tímto konceptem přišlo jako první. Výsledky testování za rok 2025 budou představeny během zářijové akce Týden pro digitální Česko, kterou pořádá Úřad vlády ČR.
Jak si Češi vedli v loňském roce?
V roce 2024 se testu zúčastnilo více než 83 000 lidí, z toho téměř 68 000 test dokončilo. Zapojila se přibližně čtvrtina základních a téměř polovina středních škol. Celkové výsledky ukázaly, že v oblasti digitálních dovedností máme stále na čem pracovat – průměrná úspěšnost u testu pro základní školy byla 47 %, u testu pro střední školy klesla na 39 %.
Nejlépe si vedly školy v Praze, zatímco Karlovarský a Ústecký kraj skončily na opačném konci žebříčku, což potvrzuje dlouhodobý trend. Výrazné rozdíly byly také mezi jednotlivými typy středních škol. Gymnazisté dosáhli průměrné úspěšnosti 49 %, studenti středních odborných škol 38 % a učni pouze 28 %. U základních škol byl celorepublikový průměr 46 %, ale žáci víceletých gymnázií dosáhli až 61 %.
V rámci zemí V4 si čeští studenti nevedli špatně – v testu pro střední školy obsadili třetí místo, v testu pro základní školy skončili druzí. Nejlepšího výsledku dosáhli čeští učitelé, kteří v testu určeném pro střední školy překonali všechny ostatní testované země.
Proč je digitální gramotnost klíčová?
Digitální technologie hrají stále větší roli nejen v pracovním, ale i v běžném životě. Práce s počítačem, znalost bezpečnostních zásad a schopnost efektivně využívat moderní nástroje se stávají nezbytnými dovednostmi — i například z pohledu celoživotního vzdělávání, jehož potřeba nadále roste.
„V posledních letech vidíme obrovský posun v tom, jak lidé využívají digitální technologie. Ještě před třemi lety většina lidí používala internetové překladače, dnes už umělá inteligence tvoří texty, prezentace nebo vyhledává podstatné informace. Digitální gramotnost bude čím dál důležitější pro uplatnění na trhu práce i pro běžné fungování v moderní společnosti,“ říká Jaromír Hanzal, ředitel Asociace pro aplikovaný výzkum v IT (AAVIT), která test organizuje.
Výsledky testování dostanou také jednotlivé školy, které si budou moci porovnat své výsledky s krajskými i celostátními průměry a přizpůsobit podle toho výuku IT.
Testování probíhá až do 30. června 2025 a kdokoli si může zdarma ověřit své digitální dovednosti na itfitness.eu.