metro.cz

Počasí v Praze

-3 °C / 1 °C

Pátek 14. února 2025. Svátek má Valentýn

Je třeba se více věnovat ochraně dětí, říká režisér úspěšného filmu Amerikánka Viktor Tauš

  13:11
Dílo, v němž získaly role děti z běžných rodin, ale i ty, které žijí v dětských domovech. Inscenace Snowflakes je přirozeným pokračováním práce režiséra Viktora Tauše na jeho filmu Amerikánka, který je aktuálně nominován na pět cen České filmové kritiky a třináct cen České filmové a televizní akademie. Do inscenace jsou zapojeny děti ze všech společenských vrstev – děti z dětských domovů, sociálně znevýhodněných komunit, ale i tradičních rodin. V prosinci soubor vystupoval v New Yorku, jak na veřejných prostranstvích, tak i v budově OSN. „Smyslem bylo zesílit tlak na české zákonodárce, aby se věnovali otázce ochrany dětí,“ vysvětluje režisér Tauš. Pro deník Metro také prozradil, jak chce pokračovat v prosazování změn české legislativy.
Fotogalerie2

Režisér Viktor Tauš | foto: Archiv V. T.

Newyorské vystoupení bylo realizováno díky podpoře nadací i ministerstva kultury. Co bylo cílem?
Česko má jeden z nejzastaralejších systémů péče o děti v západní společnosti. Současná legislativa ústavní péče, založená na zákonech z roku 1952, neprošla významnou reformou více než 70 let. Chtěli jsme nejen šířit povědomí o potřebě změn, ale i ukázat, že nic není nemožné. Náš americký sen představuje možnost každého dítěte vyrůstat v individuální péči. Potřebujeme, aby česká legislativa podpořila rodiny v krizi a zajistila každému dítěti šanci na lepší budoucnost.

Jaká byla reakce zahraničního publika na vystoupení, zejména v budově OSN?
Reakce, se kterými se děti setkaly, byly skvělé. Vedou k opakované cestě a hraní v podstatně širším rozsahu. Ve smyslu společenské odpovědnosti nebylo cílem získat tam podporu, ale ukázat tady doma, že když na něco zaměříte pozornost, je možné mnoho. Česká legislativa ústavní péče a ochrany dítěte se totiž desítky let nemění jen proto, že je politikům lhostejná.

Film Amerikánka získal řadu nominací a uznání. Jak vás úspěch inspiroval k práci na Snowflakes a jaké paralely mezi oběma projekty vidíte?
Snowflakes jsou přirozenou kontinuitou Amerikánky. Chtěl jsem lidem umožnit zažít energii dětského kruhu, který se zrodil během natáčení filmu. Amerikánka je příběhem solitérní hrdinky, Snowflakes jsou oslavou života ve skupině a další kapitolou příběhu o naději.

Jaký vliv má spolupráce mezi dětmi z různých společenských vrstev na celkové poselství inscenace?
Dětské herce spojuje touha ukázat světu, co v nich vězí. Nebylo podstatné, kdo odkud pochází, jaké je jejich zázemí a podobně. Podstatná byla touha být součástí skupiny. Chtěl jsem jim vytvořit prostředí, ve kterém se budou cítit bezpečně a každý z nich bude viděn a přijímán takový, jaký je. V takovém prostředí se pak v člověku otevírá schopnost vhledu do situace a povahy sebe i druhých. A tedy potenciál ke změně. Vědomí společného dává vyniknout individualitě. Z těch dětí v inscenaci vyzařuje radost z rozhodnutí žít.

Často zdůrazňujete, že umění může být nástrojem změny. Jak plánujete pokračovat ve využívání umění jako prostředku pro prosazování sociálních reforem?
Vše definuje příběh. V případě Amerikánky to byli diváci, kteří se nás vyptávali na kontext příběhu v realitě, do které ho vyprávíme. Začal jsem se tedy sám edukovat a se vzrůstající silou hlasu Amerikánky jsme se rozhodli podporovat projekty a nadace, které pro nás byly inspirací. Jak to bude u příběhu dalšího, nevím. Jsem na tyto věci citlivý, je třeba, aby se rodily samy.

V čem vidíte hlavní přínos podpory nadací a ministerstva a jaké další zdroje financování by mohly být klíčové pro dlouhodobou udržitelnost vašeho projektu?
Nadace PPF si v čase pandemie covidu-19 vytipovala v každé umělecké oblasti ty, kteří se chovali jinak než většina. Podpořila ty, kteří zůstali aktivní, transformovali se a dále vyprávěli příběhy v souladu s novou realitou světa svých diváků. Vnímal jsem v tom čase roli umění obdobně podstatnou, jako byla práce zdravotníků. Vládní narativ nás od sebe izoloval, vyvolával strach z bližních. Živá kultura dělá opak. Postoj Nadace ČEZ byl obdobný. Ministerstvo kultury podpořilo Snowflakes skrze dotační program Evropské unie zaměřený na edukaci uměleckých souborů. Ve vyspělé společnosti spočívá podpora privátních i veřejnoprávních institucí či jednotlivců ve schopnosti rozeznat specifický talent a poskytnout mu kontinuální podporu, ve které může dojít svého potenciálu, transformovat pohled na svět, společnost, konkrétní problematiku či umění samotné. K tomu je však třeba, aby tyto instituce byly edukované a vědomé si hodnoty těchto věcí pro vlastní existenci ve světě, který definuje právě jeho kultura.

Jaký je váš osobní pohled na roli umělce v dnešní společnosti a jak lze podle vás propojit kulturní aktivity s reálnými sociálními změnami?
Osobně je pro mě důležité přistupovat k veřejnoprávnímu i soukromému financování umění s odpovědností. Tedy nevnímat ho jako historicky danou samozřejmost a v rámci tvorby uměleckého díla, a v souladu s jeho tématem, vytvářet platformy, skrze které se finanční prostředky vrací do veřejného prostoru, kupříkladu podporou neziskových subjektů, které v dané tematice vykonávají záslužnou činnost.

Jak potřebná je transformace sociálního systému?

  • Režisér Viktor Tauš se v rámci Amerikánky dlouhodobě snaží prosadit změnu legislativy v Česku spolu s Danou Lipovou, ředitelkou Nadace Sirius pomáhající dětem, které neměly v životě štěstí. Lipová pro Metro mimo jiné prozradila, jaké konkrétní kroky by mohli čeští zákonodárci udělat, aby podpořili rodiny v krizi.
  • Podle Lipové faktické překážky, jež by bránily v reformě zákonů týkajících se péče o děti v České republice, kromě financí, nejsou. Jde především o politickou vůli zaměřit pozornost tímto směrem. Chybí nám tu politická strana nebo politik, který si vezme transformaci systému ochrany ohrožených dětí za svou a protlačí ji. Odborně jsme na transformaci připraveni, řada věcí je již dokonce připravena a čeká v šuplících různých institucí na svou realizaci. Víme například přesně, jak transformovat dětské domovy – potřebujeme je ze zámků přesunout do běžné zástavby a jejich režim přizpůsobit co nejvíce rodinnému životu. To třeba znamená, že potřebujeme snížit počet dětí na jednoho vychovatele.
  • Představení Snowflakes poukazuje na potřebu přeměny tradičních dětských domovů na městské rezidenční jednotky, kde by na čtyři děti připadal jeden pečovatel. Tento model by více odrážel podmínky rodinného prostředí, poskytoval individualizovanou péči a podporoval zdravý vývoj dětí. Představte si byt na sídlišti, ve kterém žijí čtyři děti a vychovatelka. Zvenku vypadají jako normální rodina, která má více dětí. Děti chodí do školy, na kroužky, ale i ven se svými kamarády. Někdy přespí u spolužáka a někdy přespí spolužák u nich. Děti mají své povinnosti jako vaše děti – musí uklízet, utřít nádobí, vynést koš, dojít do obchodu pro vajíčka. Nejde vlastně o nic speciálního. Musíte ale upravit legislativu a vyhlášky, aby to bylo možné. Změnit personální standardy, změnit hygienické a bezpečností požadavky na ústavní zařízení, naroubovat práci vychovatelů na zákoník práce, změnit povinnosti dětí v zařízení, najít více vychovatelů a najít prostředky na nákup takových bytů.
  • Podle Lipové by čeští zákonodárci měli udělat kroky, které zabrání tomu, aby se rodiny do krize dostaly. „Máme velmi málo služeb, které můžete využít v době, kdy si uvědomíte, že máte problém – takzvané preventivní služby. Podporu rodina dostane až ve chvíli, když se dostane do evidence orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Přitom často lékař nebo učitel vědí, že je něco špatně už dlouho před tímto okamžikem. Chybí nám programy, které rodičům pomáhají budovat rodičovské a partnerské dovednosti. Poradenské služby nemají dostatečné kapacity. Dlouhodobě se mluví o potřebě sociálního bydlení a úpravě finanční podpory rodin,“ dodává pro deník Metro Lipová.
Autor: Tereza Šimurdová Metro.cz

Hlavní zprávy

Jak se z původní legendy o svatém Valentýnu stal komerční svátek plný čokolád a květin?

vydáno 13. února 2025  14:10

Každý rok 14. února slaví miliony lidí po celém světě svátek svatého Valentýna. Květiny, čokolády a romantická přáníčka se staly jeho neodmyslitelnou...  celý článek

Praha: Zlatá loď v nezaměstnanosti – i přes výzvy zůstává hlavní město rájem pro hledání práce

vydáno 13. února 2025  8:00

Vzhledem k vysokým životním nákladům a rostoucí nezaměstnanosti v Česku zůstává Praha stále regionem s nejnižší mírou nezaměstnanosti. I když se metropole...  celý článek

Kapitánův štít drží Anthony Mackie pevně. Marvel se vykašlal na blbnutí plné barviček

vydáno 12. února 2025  20:30

Bude to hit, nebo průšvih? Po dosud zveřejněných upoutávkách na snímek Captain America: Nový svět se fanoušci komiksových akčních filmů v posledních...  celý článek

Chytrá světla v novém Volkswagenu Touareg jdou za hranice představivosti. Vyzkoušeli jsme je

vydáno 12. února 2025  19:00

Když jsme poprvé viděli film Matrix, byla to revoluce, vzpomeňte si. Když pak někteří z nás prvně řídili auto, které mělo Matrix LED světla, byla to také...  celý článek