Nekrade se jenom v Česku, v Německu bylo loni nahlášeno 150 tisíc krádeží jízdních kol. A u jižních sousedů už začali statistici sledovat i odcizené elektrokoloběžky, protože jich výrazně přibylo. V celém Rakousku bylo v souvislosti s e-koloběžkami spácháno v loňském roce 3233 majetkových deliktů.
Pojišťovny u nás se potýkají s touto kriminalitou také stále více. Atraktivní jsou hlavně dražší modely. „Fenoménem posledních let jsou krádeže kol z balkonů v horních patrech obytných domů ve městech, kdy se k nim zloděj spustí ze střechy. Dalším častým způsobem odcizení je odmontování z nosičů kol na vozidlech. Pro zloděje jsou samozřejmě nejdostupnější zadní nosiče za zavazadlovým prostorem, kterých stále přibývá,“ vyjmenovává Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny Uniqa. Celkový počet krádeží stoupá podle ní lineárně a koreluje s nárůstem počtu pojistných smluv.
Země e-koloběžek
Podle Kuratoria pro bezpečnost provozu (KFV), které vychází z údajů rakouského Spolkového kriminálního úřadu, bylo v loňském roce odcizeno v zemi více než tři tisíce e-koloběžek. Aby se takovým událostem předešlo, doporučuje KFV zabezpečit koloběžky kvalitními zámky, nejlépe dvojitými. Stále větší význam mají rovněž „chytré“ zámky.
Více než 1500 koloběžek se stalo obětí prosté krádeže, v dalších téměř 1500 případech byly odcizené e-koloběžky buď zajištěny zámkem, nebo byly odcizeny z uzamčených prostor, kde byly uloženy. „Z dřívějších kriminalistických studií chování pachatelů víme, že mnoho z nich si vybírá svůj objekt zájmu podle toho, jak je zabezpečen,“ zdůrazňuje Armin Kaltenegger, vedoucí oddělení ochrany majetku v organizaci KFV.
E-koloběžky mohou být ukradeny nejen na parkovištích, ale také v bytových domech. „Podobně jako jízdní kola zaparkovaná na chodbách, ve sklepních prostorách nebo ve společných kolárnách obytných domů, i e-koloběžky se zde mohou velmi snadno stát kořistí,“ uvádí Sandra Hrastnig, tisková mluvčí rakouského Spolkového kriminálního úřadu v tiskové zprávě KFV.
Jeden zámek je málo
Doporučuje se proto nejen ukládat e-koloběžky do uzamčených prostor, ale také je navíc ukotvit k pevným předmětům bezpečným zámkem. Jednoduché zámky mohou být lehké, a proto se snadno přepravují, uvádí běžnou praxi Kaltenegger. Snadno se však také odemykají nebo překonávají pomocí správného nářadí. „Dle starého pravidla poznáte dobré zámky podle vyšší hmotnosti, naproti tomu dnes existují i extrémně odolné textilní zámky, které jsou relativně lehké,“ upozorňuje Kaltenegger.
Doporučuje se proto kombinace několika bezpečnostních mechanismů, jako například použití závěsného U-zámku ve spojení se zámkem na brzdový kotouč, který je zároveň chráněn alarmem. U-zámky nabízejí kvalitní zabezpečení tím, že rám koloběžky připevní k pevnému předmětu, jako je například sloupek nebo zábradlí, uvádějí zástupci KFV. „V každém případě by měl druhý zámek kompenzovat slabiny prvního zámku,“ doporučuje Kaltenegger.
Chytré (smart) zámky a moderní systémy sledování GPS také nabývají podle KFV stále na důležitosti, protože jsou lepší a lepší. Jsou propojeny s chytrým telefonem majitele a nabízejí nejen vyšší bezpečnost díky individuálně programovatelným přístupovým kódům nebo biometrickému rozpoznávání; umožňují však také vzdálené sledování vozidla.
„E-koloběžky se kradou i u nás a je radno je opravdu zabezpečit dvojmo, nejlépe i skrytým moderním zařízením. V současné době se jejich pojištění řídí podobnými pravidly jako kola a elektrokola,“ uvádí Svobodová z pojišťovny Uniqa.
Cílené krádeže
Počet krádeží jízdních kol v Německu zůstal v roce 2023 ve srovnání s předchozím rokem přibližně na stejné úrovni. Pojistné plnění za odcizená pojištěná kola ale dosáhlo nového celkového maxima 160 milionů eur, když současně vzrostla průměrná výše výplaty na jednu pojistnou událost. V loňském roce utrpěli pojistitelé vyšší škody z krádeží jízdních kol než kdykoli předtím.
„Výplata odškodného za ukradená kola v roce 2023 činila 160 milionů eur. To je o 10 milionů eur více než v předchozím roce,“ bilancuje šéf Německé asociace pojistitelů (GDV) Jörg Asmussen. Počet nahlášených krádeží jízdních kol zůstal přitom nezměněn a pohyboval se kolem 150 tisíc. Průměrná škoda tak dosáhla nového maxima, a to 1100 eur na jednu událost, jak ukazují nejnovější statistiky GDV.
„Stále se kradou zejména drahá kola,“ říká Asmussen a dodává: „Zloději se cíleně zaměřují na kvalitní závodní kola, elektrokola nebo horská kola, aby je mohli prodat dál.“ Jízdní kola, i když jsou uložena v uzamčených prostorách, například ve sklepě, by proto měla být nejen zamčená, ale nejlépe i trvale pevně připoutaná, radí odborníci z GDV.