Z názvu Velký Pán je nejspíš každému fanouškovi tuzemských snímků pro celou rodinu jasné, že jde o volné pokračování filmu Malý Pán z roku 2015. Snímek opět navazuje na tradici českého a slovenského loutkářství. Loutky od výtvarníka Františka Antonína Skály dal do pohybu režisér Radek Beran, který je zasadil do reálného prostředí živého lesa.
Nástrahy osudu
Hlavní hrdina, který má vstoupit do kin 3. října, žije poklidným životem se svojí vyvolenou Majolenkou. Jejich idylu a klidnou atmosféru jednoho dne naruší podivínský ochranitel doktor Zetek. Strach a panika lesních obyvatel na sebe nenechá dlouho čekat. Obavám podlehne i Malý Pán, naštěstí je kvůli své Majolence brzy překoná. Stejně jako hrdinové příběhu, tak i filmaři se někdy museli poprat s nečekanými, až nepříjemnými situacemi.
„Velmi nás překvapil sníh, jenž napadl ze dne na den v dubnu a pokryl celý plac filmové vesničky, který jsme museli vysoušet,“ popisuje producent Jakub Červenka s tím, že největším překvapení byly pro štáb drobné mušky, které se jednoho dne zjevily.
„Byly všude a bylo jich moc. Létaly do očí, do nosu, do uší. Zkuste si vodit oběma rukama soustředěně loutku nebo obsluhovat kameru a zároveň odhánět hejna žíznivých mušek. Po různých pokusech jsme použili všichni černé dámské punčochy přes hlavu. To jediné fungovalo,“ vzpomíná se smíchem režisér snímku Radek Beran a dodává: „Představte si, že dospělí lidé s punčochami na hlavě se krčí s loutkami nasvícení reflektory, nemají zbraně, nejsou v bance, ale tvoří loutkový film pro děti.“
Loutky od Skály
Dobrodružný film pro malé i velké navazuje na tradici českého a slovenského loutkářství, které je zapsáno na Reprezentativním seznamu nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO. Loutky od výtvarníka Františka Antonína Skály jsou ve snímku přiznané a zasazené do reálného prostředí živého lesa. Velký Pán je natáčen v exteriérech, což není u loutkové pohádky obvyklé. Třiceticentimetrové loutky mají produkci a štáb. Na rozdíl od živých herců jsou ale méně náročné na stravu a odpočinek, jinak s nimi mají společného víc, než se zdá.
„Celý svět Malého i Velkého Pána je uchován v depozitáři Muzea loutek v Chrudimi. Určitě bude opět jednou vystaven v expozici,“ upřesňuje Červenka.
„Samotné natáčení bylo intenzivní, na můj vkus krátké. Víc bych si užil interiéry i exteriéry. Hlavně spolu s kameramanem Janem Basetem Střítežským je hraní si v lese opravdu rozkoš. To tedy platí o celém týmu – stavba, výtvarníci, loutkoherci, byl to skvělý tým. Byl to takový rychlý mejdan,“ uzavírá režisér Beran.
Dabing jako víno
|