Haug oslovila 1102 respondentek, z nichž 30 procent uvádí, že jim zbývá méně než dva tisíce korun měsíčně po uhrazení nezbytných výdajů, jako jsou nájem, potraviny, doprava a podobně. Téměř 37 procent si každý měsíc dělá starosti, jak finančně vyjdou.
I nákup hygienických a menstruačních pomůcek tak může představovat důležitou položku v jejich rozpočtu. „Jako finanční zátěž to označilo téměř 40 procent mladých žen. Dalších čtyřicet procent si kvůli finanční úspoře kupuje menstruační potřeby nižší kvality. Čtvrtina také přiznává, že aby ušetřila, nosí menstruační pomůcky déle, než by měla,“ říká pro Metro Haug. Pomoci by měly začít také samotné instituce. Ženy ze zmíněného průzkumu by například ocenily pomůcky zdarma dostupné ve veřejných institucích, čtvrtina z nich také uvádí, že ve škole nemají přístup k záchodům, kde je dostatek soukromí, aby si pomůcky vyměnily nebo třeba omyly menstruační kalíšek. „Čísla ukazují, že by se měly nejen vysoké školy zamyslet nad tím, co dělají pro to, aby minimalizovaly překážky pro menstruující osoby, a jak zohledňovat jejich potřeby,“ dodává Manuela Haug.
Mimo jiné, už v roce 2021 upozornil projekt Neviditelní, že 12 tisíc studentů vysokých škol v Česku je ohroženo chudobou. Podle jiného výzkumu z roku 2018 byla chudobou ohrožena více než pětina mladých lidí v Česku, přičemž více jsou ohroženy ženy než muži. Kromě zmíněných studentek se menstruační chudoba týká také matek samoživitelek. Proto se před lety novinářka Nora Fridrichová rozhodla založit charitativní organizaci Šatník, která pomáhá rodinám samoživitelů. „Menstruační pomůcky vydáváme pravidelně. Balíček vložek ale ženám mnohdy vystačí pouze na tři dny. A to je málo,“ konstatuje Fridrichová.
Šokující srovnání nákladů
Podle Anny Marešové, designérky a majitelky společnosti s menstruačními kalíšky Whoop·de·doo, žena za svůj život spotřebuje zhruba 14 tisíc jednorázových hygienických pomůcek. „U kalíšků se jedná pouze o pár kusů, v průměru asi osm za celou dobu nutnosti používání menstruačních pomůcek. Kromě toho, že se díky kalíšku extrémně minimalizuje odpad, velmi se minimalizují i náklady. Pokud budeme počítat 10 korun na jeden kus jednorázových pomůcek a porovnáme je s kalíšky, dostaneme se na částky 140 tisíc korun versus 7120 korun,“ upozorňuje Marešová.
Fenomén pink tax
Ze studie newyorské organizace pro ochranu práv pracovníků a spotřebitelů The New York City Department of Consumer and Worker Protection (DCWP) vyplynulo, že výrobky označené jako „pro ženy“ jsou obecně dražší než výrobky označené jako „pro muže“ – a to bez smysluplného důvodu. Tomuto jevu se už od začátku 90. let často říká růžová daň neboli pink tax. Česká 21procentní sazba patří k nejvyšším v rámci Evropské unie. V okolních státech mají kromě Maďarska nižší zdanění na menstruační pomůcky. V Polsku je to pět procent, v Německu sedm procent, na Slovensku 10 procent a ve Velké Británii je to dokonce absolutně bez DPH. Dokonce i ve Vietnamu mají 5 procent a v Číně 13 procent.